درد در رابطه زناشویی (دیسپارونی)

درد در رابطه زناشویی

دیسپارونی یک اصطلاح پزشکی برای درد در طول رابطه جنسی (درد در رابطه زناشویی) است و به معنای احساس درد در هنگام دخول یا قبل یا بعد از آن، می‌باشد. بسیاری از زنان در مقاطعی از زندگی خود با این مشکل مواجه می‌شوند. نزدیکی دردناک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، از مشکلات ساختاری بدن گرفته تا مشکلات فیزیولوژیکی.

درد ناشی از دیسپارونی (مقاربت دردناک) ممکن است به صورت‌های مختلفی شرح داده شود: سوزش، درد شدید یا درد تپنده در واژن. اگر شما هم این علائم را دارید، باید بدانید که تنها نیستید. در حدود نیمی ‌از زنانی که یائسه هستند، علائم مربوط به آتروفی واژن از جمله مقاربت دردناک را تجربه می‌کنند.

رابطه جنسی دردناک

درد واژن در هنگام دخول ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

مرطوب نبودن واژن به اندازه کافی

 مرطوب نبودن واژن ممکن است به این علت باشد که شخص قبل از دخول به اندازه کافی تحریک نشده است. اما مرطوب نبودن واژن ممکن است به علت کاهش ترشح استروژن نیز باشد. کاهش ترشح استروژن ممکن است بر اثر عوامل زیر ایجاد شود:

    • شیر دهی به کودک
    • برداشتن تخمدان‌ها با عمل جراحی
    • انجام شیمی‌درمانی برای درمان سرطان
    • بعد از هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه
    • بعد از انجام پرتودرمانی در ناحیه لگن برای درمان سرطان
    • یائسگی (شایع‌ترین دلیل)

 

آسیب فیزیکی یا ضربه به واژن

 آسیب یا ضربه فیزیکی یا التهاب ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله: تصادف با ماشین، جراحی در ناحیه لگن، ختنه‌ی زنان و ایجاد برش در واژن در هنگام زایمان طبیعی برای بزرگ کردن کانال زایمان.

التهاب، عفونت یا بیماری‌های پوستی

 در صورتی که دچار عفونت زنان شوید یا ناحیه مجاری ادرار دچار عفونت شود، این مساله منجر به مقاربت جنسی دردناک می‌شود. اگزما یا دیگر بیماری‌های التهابی پوست نیز موجب احساس درد در هنگام نزدیکی می‌شوند. بنابرایندرمان عفونت زنان باید سریع صورت گیرد.

انقباض واژن

انقباض واژن که به معنای گرفتگی و اسپاسم ماهیچه‌ها و بافت داخلی واژن می‌باشد، می‌تواند باعث درد شدید در هنگام دخول در طول رابطه جنسی شود.

اختلالات مادرزادی

 بسیاری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی می‌تواند دلیل زمینه‌ای مقاربت دردناک باشد. برخی از این اختلالات عبارتند از شکل نگرفتن کامل بافت واژینال و شکل گرفتن بافت مخاطی که ورودی واژن را مسدود کرده است.

درد شدید و عمقی

درد شدید و عمقی واژن معمولا با دخول کامل آلت در واژن حس می‌شود و معمولا در پوزیشن‌های خاص در رابطه جنسی این درد بیشتر احساس می‌شود. دلایل این درد عبارتند از:

  • برخی بیماری‌های خاص: این بیماری‌ها عبارتند از: التهاب  لگن، پرولاپس رحم، انحراف و کج شدگی رحم، فیبروز رحم، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، هموروئید و کیست‌های تخمدان.
  • انجام جراحی و برخی روش‌های درمانی پزشکی: زخم ناشی از جراحی‌های ناحیه لگن، مانند جراحی هیستکتومی‌گاهی می‌تواند باعث مقاربت و نزدیکی دردناک شود. انجام درمان‌های پزشکی برای سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز موجب تغییراتی در بدن می‌شوند که منجر به مقاربت دردناک می‌شوند.

عوامل احساسی

احساسات و عوامل روحی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در کیفیت رابطه جنسی دارند و ممکن است در مشکل نزدیکی دردناک نیز تاثیر گذار باشند. عوامل روحی و احساسی عبارتند از:

  • مشکلات فیزیولوژیکی: افسردگی یا نگرانی شخص در مورد ظاهر و بدن خودش، ترس از نزدیک شدن به طرف مقابل و مشکلاتی که در رابطه طرفین وجود دارد. این عوامل می‌توانند باعث شوند که شخص در هنگام برقراری رابطه جنسی به اندازه کافی تحریک نشود و در نتیجه دخول، دردناک و ناراحت کننده باشد.
  • استرس: داشتن استرس در هنگام برقراری رابطه جنسی موجب دخول دردناک می‌شود چرا که استرس باعث منقبض شدن عضلات کف لگن می‌شود.
  • داشتن سابقه‌ی تجاوز جنسی: البته بسیاری از زنانی که مشکل مقاربت جنسی دردناک دارند، در گذشته سابقه‌ی تجاوز جنسی نداشته‌اند، اما در صورتی که شخصی در گذشته با این مشکل مواجه شده باشد، این عامل بر احساس درد در هنگام نزدیکی تاثیر خواهد داشت.

گاهی اوقات گفتن این که علت درد در هنگام رابطه جنسی براثر مشکلات فیزیکی است یا مشکلات احساسی، کار بسیار مشکلی است. ممکن است دردی که شخص در ابتدا حس می‌کند باعث ترس و اضطراب او شود و این عامل باعث درد بیشتر شود. در بسیاری از موارد وقتی اشخاص هر دردی را در بدن خود احساس می‌کنند از انجام کاری که باعث به وجود آمدن این درد شده است، خودداری می‌کنند. اما در این مورد این کار راه حل مناسبی نیست.

 

علائم دیسپارونی یا درد در رابطه زناشویی

  • درد تنها در هنگام دخول در هنگام نزدیکی
  • احساس درد با قرار دادن هر جسمی ‌در واژن، حتی چیزی مانند تامپون
  • احساس درد بعد از رابطه جنسی که اخیرا داشتید، اما دردناک نبوده است.
  • احساس سوزش واژن
  • احساس درد تپنده در واژن که برای ساعت‌ها بعد از مقاربت ادامه دارد.

دلایل فیزیکی مقاربت جنسی دردناک، بسیار مختلف و متعدد هستند. پی بردن به دلیل نزدیکی دردناک و مشکل زناشویی به این موضوع بستگی دارد که درد تنها هنگام دخول در طول رابطه جنسی احساس می‌شود یا این که درد با قرار گرفتن هر جسمی‌ در واژن (حتی تامپون) احساس می‌شود. در بسیاری از موارد، عوامل احساسی نیز در مقاربت‌های جنسی دردناک، دخیل هستند.

 

راه و روش‌های درمان درد در رابطه زناشویی

1. هورمون درمانی

این روش در افرادی کاربرد دارد که دچار کمبود هورمون استروژن هستند. به طور شایع خانمهایی که در دوران یائسگی به سر میبرند یا در دوران شیردهی قرار دارند با توجه به کاهش سطح استروژن خون، دچار خشکی مخاط واژن و کاهش رطوبت واژن حین رابطه ی جنسی هستند و به خاطر خشکی واژن دچار درد حین مقاربت می شوند.

روش هورمون‌تراپی یا هورمون درمانی می‌تواند با بالا بردن سطح استروژن، علائم خشکی واژن را کاهش داده، میزان ترشحات مخاطی را بیشتر کند و از آسیب بافتی حین اصطکاک رخ داده در رابطه جنسی پیشگیری کند و درد در هنگام نزدیکی را بهبود بخشد. استفاده کوتاه مدت از هورمون، خطرات کمی ‌به همراه دارد اما تحقیقات نشان داده که استفاده بلند مدت از هورمون (بیش از ۵ سال) ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. البته این میزان افزایش به لحاظ آماری تفاوت معنی داری از نظر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان به دنبال نداشته است.

 

هورمون درمانی

 

هورمون درمانی به صورت مصرف داروهای خوراکی هورمونی در افرادی که سابقه ی سرطان سینه یا سکته قلبی و مغزی داشته اند، منع مصرف دارد. همچنین در افرادی که دچار اختلالات خونی مثل انعقادپذیری بالای خون هستند، یا سابقه لخته های عروقی و آمبولی ریه داشته اند یا چربی و تری گلیسیرید بالا ( معمولا بالای ۶۰۰ خطرناک محسوب می شود) دارند، تجویز نمی شود.
هورمونهایی که به صورت موضعی یا واژینال برای افراد دارای خشکی واژن تجویز می شود، از این قواعد خارج هستند و در این بیماریها منعی برای مصرف آنها وجود ندارد. از آنجا که این داروها به صورت کرمهای واژینال مصرف می شوند و جذب خونی چندانی ندارند و فقط به صورت موضعی اثر می کنند، خطر جانبی ندارد. اما مشخص است که این دسته هورمونها بر سایر علائم کاهش استروژن بدن شامل پوکی استخوان، گرگرفتگی و … بی اثر هستند. برخی روش‌های جایگزین هورمون درمانی عبارتند از:

  • استفاده از ژل‌های مرطوب کننده واژن
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • مصرف تستسترون
  • درمان گیاهی
  • ورزش
  • طب سوزنی

2. لیزر واژینال مونالیزا

با وجود درمان‌هایی که گفته شد، لیزر مونالیزا تاچ یک روش ایمن و موثر برای درمان خشکی واژن، افزایش رطوبت واژن، جوانسازی واژن و رفع درد در هنگام نزدیکی است. لیزر واژن ، جایگزین بی‌خطر برای کسانی است که قبلا شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی در موارد سرطان پستان انجام داده‌اند و نمی‌توانند از روش‌های هورمون‌تراپی استفاده کنند. ثابت شده است که روش لیزر مونالیزا تاچ تاثیر بسیار بیشتری نسبت به روش‌های هورمون‌تراپی دارد.

 

معرفی دستگاه لیزر مونالیزا

معرفی دستگاه لیزر مونالیزا

 

استفاده از تکنولوژی لیزر مونالیزا تاچ، یک روش کاملا غیر تهاجمی ‌و بدون جراحی است که نیازی به بیهوشی ندارد. با توجه به عملکرد غیر تهاجمی ‌و تاثیر ملایم لیزر بر روی دیواره‌ی واژن، می‌توان این روش را برای رفع علایم خشکی واژن به صورت سرپایی و در مدت زمان کم انجام داد. این روش علاوه بر این که مقرون به صرفه است، تاثیرات چشمگیری نیز دارد. در طی هر جلسه درمانی پروب دستگاه مونالیزا تاچ درون واژن قرار داده می‌شود و با تاباندن اشعه لیزر، لایه‌های زیرین جداره‌ی واژن تحریک می‌شوند و این موضوع باعث افزایش جریان خون و تحریک کلاژن‌سازی در این بافت‌ها می‌شود و بدین ترتیب پروسه‌ی بازسازی واژن آغاز می‌شود. بیماران بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی می‌توانند به انجام کارهای روزمره خود بازگردند. پس از مدتی، با تکمیل پروسه بازسازی واژن، رفته رفته واژن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و محیط واژن بدون نیاز به ژل یا مصرف هورمون، مرطوب خواهد بود.

هر جلسه درمانی تنها در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. فاصله بین جلسات درمانی در حدود ۴ تا ۶ هفته باید باشد و مراجعه مجدد برای چکاپ‌های بعدی تنها یک بار در سال کفایت می‌کند. البته زمان‌بندی گفته شده تقریبی است و این زمان‌بندی در هر بیماری با توجه به شرایط فرد و شدت آتروفی واژن متفاوت است.

3. درمان عفونت

درمان عفونت های واژن یا التهاب های شدید پوستی و اگزما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث آسیب به مخاط واژن یا ورودی واژن یا پوست بیرونی واژن می شود و به علت ایجاد زخمهای دردناک در ناحیه، موجب مقاربت دردناک است
گاها عفونت های مزمن واژن به دنبال ترشحات عفونی فراوان و خارش های ایجاد شده ،زخمهای سطحی ایجاد میکنند که باعث سوزش و درد شدیدی حین نزدیکی می شود. بنابراین درمان عفونتهای مزمن واژن در درمان درد مقاربت که به این دلیل ایجاد شده بسیار مهم است . در این مورد در سایت و پیج به طور کامل صحبت شده است و می توانید در مورد درمان عفونت مزمن یا راجعه واژن اطلاعات کامل را کسب کنید.

 

رابطه جنسی دردناک

4. درمان واژینیسموس

همانطور که گفتیم یکی از علل مقاربت دردناک، واژینیسموس و انقباضات غیر ارادی واژن و وستیبول( ناحیه تناسلی خارجی و منطقه ی ورودی واژن) است. این مشکل می تواند علل روحی یا جسمی داشته باشد که با درمانهای موجود مثل روان درمانی، تکنیکهای کگل ، آر اف با دستگاه هیگز و یا تزریق بوتاکس قابل برطرف شدن است.
در پیج و سایت می توانید اطاعات کاملتری در این زمینه کسب کنید.

5. درمان اختلالات آناتومیک یا درد های لگنی

در مواردی که علت ایجاد مقاربت دردناک، مواردی مثل جراحی های قبلی پرینه، تنگ کردن بیش از حد ورودی واژن در جراحی های قبلی، اپیزیوتومی یا برش های موقع زایمان طبیعی باشد، قطعا درمان مستلزم جراحی می باشد .این جراحی می تواند با لیزر و به صورت سرپایی انجام شود و گاها لازم است در منطقه ی درگیر ، از لیزر مونالیزا برای جوانسازی و بازسازی ناحیه هم استفاده کرد.
همچنین اگر درد مقاربت به صورت عمقی و به دلیل بزرگی رحم یا فیبرومهای بزرگ رحمی،یا کیستهای بزرگ تخمدان یا کیستهای پارااوارین یا چسبندگی های لگنی به علت اندومتریوز یا جراحی های متعدد شکم و لگن باشد، درمان جراحی مورد نیاز است.
در مواردی که درد لگنی علت شناخته شده ای نداشته باشد و فرد همچنان بدون داشتن مشکلی در سونوگرافی یا بدون تشخیص اختلال آناتومیک و اندومتریوز درد لگن داشته باشد و این درد در حین مقاربت تشدید شود و به صورت درد در عمق واژن و درد لگن حس شود، ممکن است فرد از درمان با آر اف واژینال با دستگاه هیگز سود ببرد.
این روش در چند جلسه به صورت سرپایی در مطب انجام شده و نیاز به بیحسی، بیهوشی یا مراقبت خاصی ندارد. این روش کاملا بدون درد و بدون دوره ی نقاهت است و فرد پس از انجام هر جلسه از درمان، تمامی فعالیتهای روزمره را به صورت قبل ادامه می دهد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد.

Call Now Button