روشهای پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری

روش های قطعی ، فوری و موقت برای پیشگیری از بارداری

روش های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد اما شاید انتخاب بهترین راه ممکن برای شما مشکل باشد ، شما می توانید با روش های معرفی شده زیر یک راه مطمئن برای جلوگیری انتخاب کنید به خصوص اگر اولین رابطه جنسی را تجربه می کنید و با شیوه های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید.
تقریبا می توان گفت که اجتناب و پرهیز از برقراری رابطه ی جنسی، تنها روش صد در صد قطعی در پیشگیری از بارداری است.

کاندوم های مردانه و زنانه

یکی از قدیمی ترین راه های جلوگیری از بارداری استفاده از کاندوم می باشد . کاندوم ها در دو نوع زنانه و مردانه وجود دارند که این کاندوم ها از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری کرده و در برابر بیماری های جنسی هم از زوجین حفاظت می کند. کاندوم زنانه یک کیسه ی پلاستیکی باریک است که باید 8 ساعت قبل از نزدیکی در داخل واژن قراردهید . کاندوم زنانه را باید از طرفی که بسته است با دست گرفته و به داخل واژن بکشید. درصد خطای کاندوم مردانه 15 درصد است ، کاندوم زنانه از نوع مردانه تاثیر کمتری دارد و احتمال خطای آن بیشتر است .کاندوم ها مزایایی مانند ارزان بودن و راحت بودن تهیه آن و حفاظت در برابر بیماری های جنسی را دارند و معایبی همچون یک بار مصرف بودن و کاهش لذت جنسی را به همراه دارند.

آی .یو.دی یا دستگاه پیشگیری از بارداری

آی.یو.دی، یک وسیله ی پیشگیری از بارداری مؤثر است و کمتر از 1 درصد از خانم ها علی رغم استفاده از آن باردار می شوند. این وسیله از بیرون مشخص نیست و مجبور نیستید به همراه آن از اسپرم کش استفاده کنید.آی.یو.دی یا دستگاه داخل رحمی، وسیله ای T شکل است که پزشک آن را داخل رحم آی .یو.دی یا دستگاه پیشگیری از بارداریشما قرار می دهد. در حال حاضر چند نوع آی.یو.دی در بازار وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

آی.یو.دی های مسی

آی.یو.دی های هورمونی (میرنا)

آی.یو.دی هایی از جنس طلا و نقره

از آی.یو.دی مسی می توان برای جلوگیری اورژانسی از بارداری نیز استفاده کرد. برای این منظور باید در عرض 5 روز از رابطه ی جنسی محافظت نشده، درون مهبل قرار داده شود. آی.یو.دی ها دردهای شکمی را افزایش می دهند.

آمپول ضد بارداری

تزریق هورمونی به نام دپوپروورا می تواند تا سه ماه از بارداری جلوگیری کند. پزشک، هر ۱۲ هفته آمپول دپوپروورا را به کفل یا بازو تزریق می کند. هورمون موجود در واکسن ضدبارداری یعنی پروژستین در بدن فعال شده و مانع بارداری می شود. این دارو جلوی حرکت تخمک ها از تخمدان ها را گرفته و ترشحات رحمی را غلیظ تر می کند. درصد اطمینان این شیوه پیشگیری از بارداری ، ۹۴ درصد است.

نورپلنت

نورپلمنت جلوگیری از بارداری که به آن نکس پلانون هم می‌گویند یک میله اندازه‌ی چوب کبریت است که آن را زیر پوست بازو قرار می‌دهند و همان هورمون‌های قرص‌های جلوگیری از بارداری را آزاد می‌کند. ایمپلمنت به مدت ۳ سال از بارداری جلوگیری می‌کند و احتمال بارداری با آن کمتر از ۱ درصد است.

سایر روشها

روشهایی مثل دیافراگم ،حلقه ،چسب ، کلاهک و اسفنج هم وجود دارند که در حال حاضر در ایران در دسترس نیست.

توبکتومی یا لوله بستن

اگر مطمئن هستید که نمی خواهید در آینده باردار شوید این روش برای همیشه امکان بارداری را از بین می برد. در این روش لوله های رحمی بسته می شوند. جراح لوله های فالوپ را می بندد و با این کار تخمک از تخمدان حرکت نمی‌کند.

روش اورژانسی جلوگیری از بارداری

قرصهای اورژانسی به قرصهای” صبح روز بعد” مشهور هستند. راه‌های که علاوه بر روز بعد تا 3 روزاثربخش هستند.
اولین و مهم‌ترین روش جلوگیری از بارداری بعد از انجام نزدیکی مشکوک یا نزدیکی بدون روش‌ها و وسایل جلوگیری، استفاده از قرص‌های اچ دی (HD)، ال دی (LD) و تری فازیک و قرصهای لوونوژسترول است.

– مصرف دو عدد قرص HD باهم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.
– مصرف چهار عد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.
– چهار عدد قرص تری فازیک سفید رنگ در اولین فرصت و چهار عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول

-دوعدد قرص لوونورژسترول 0.75 میلی گرم همزمان طی 72 ساعت اول بعد از رابطه

نکات مهم:
هر چقدر اولین دوز قرص‌ها زودتر بعد از نزدیکی مصرف شوند امکان جلوگیری از بارداری بیشتر خواهد بود و هرچه به ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی عقب انداخته شود احتمال بارداری افزایش می‌یابد.
اگر این تهوع با استفراغ هم همراه باشد، خروج داروی مصرف شده از دستگاه گوارش باعث کاهش و گاهی به صفر رسیدن اثربخشی آن می‌شود. بنابراین استفاده از یک داروی ضدتهوع به همراه هر نوبت مصرف این سه دارو به اطمینان از اثربخشی آن‌ها کمک می‌کند.
برای تشخیص مؤثر بودن داروی مصرف شده هیچ روش بخصوصی وجود ندارد، بنابراین اگر تا یک هفته بعد از زمان مقرر خونریزی قاعدگی شروع نشد، مراجعه به پزشک و بررسی احتمال وقوع بارداری ضروری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button