" /> دردهای قاعدگی - دکتر ریحانه رمضانی نژاد-دکتر متخصص زنان ،زایمان ،زیبایی زنان و نازایی در تهرانپارس-تهران
آدرس : تهران پارس 09904162293 02176710465 drramzannezhad
انتخاب صفحه

علت دردهای قاعدگی  چیست و برای کاهش آن چه می توان کرد؟
دیسمنوره يا قاعدگي دردناك یکی از شایعترین شکایات خانم های جوان است. لازمه درمان موفقیت آمیز این بیماری داشتن اطلاع کافی از پاتوفیزیولوژی این بیماری است.

دیسمنوره به دو دسته بزرگ تقسیم می شود:
· اولیه یا انتقباضی
· ثانویه یا احتقانی

دیسمنوره اولیه موقعی است که در داخل لگن خانم بیماری خاصی وجود ندارد. این نوع دیسمنوره معمولا در چند سال اول پس از شروع پریود دیده می شود و ۵۰ درصد دختران، پس از شروع بلوغ به آن مبتلا می شوند. دیسمنوره ثانویه موقعی است که فرد دارای یک بیماری بخصوص در داخل لگن خود می باشد، مثل خانمهائیکه دارای آندمتریوز (وجود مخاط رحم بصورت نابجا در داخل لگن) و یا بیماری التهابی لگن هستند. این نوع دیسمنوره (Dysmenorrhea) بیشتر در خانمهای با سن مابین ۴۵-۳۰ سال دیده می شود.

در موارد زیر احتمال وجود دیسمنوره یا پریود دردناک شدید زیاد است:
· قاعدگی یا پریود در سنین پائین تری شروع شده باشد
· مدت زمان پریود طولانی باشد
· میزان خونریزی شدید باشد
· کشیدن سیگار
· وجود سابقه فامیلی دیسمنوره

علت دیسمنوره یا قاعدگی دردناک چیست؟

علت دقیق تا کنون مشخص نشده است، ولی موارد زیر مطرح هستند:
دیسمنوره یا پریود دردناک اولیه: مخاط پوشاننده داخل رحم در اصطلاح آندومتر نامیده می شود. هنگام پریود سلولهای آندومتر رحم پروستاگلاندین آزاد می کنند. پروستاگلاندینها انواع مختلف دارند. بر طبق شواهد موجود،علت دیسمنوره اولیه پروستاگلاندین اف دو آلفا (PG-F2α) است.این پروستاگلاندین عضلات رحم را بشدت تحریک می کند و سبب انقباض عروقی شدید نیز می شود. بدین دلیل یکی از درمانهای موثر دیسمنوره اولیه تجویز داروهای مهار کننده پروستاگلاندین است.

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ثانویه: یک عده بیماریهائی می توانند سبب دیسمنوره ثانویه شوند. مهمترین آنها عبارتند از:
· بیماری التهابی لگنی
· تومور تخمدان
· تنگی یا انسداد گردن رحم
· میوم و فیبروم رحم
· پولیپ رحمی
· چسبندگی داخل رحمی
· اختلالات مادرزادی مثل رحم دو شاخ
· گذاشتن IUD در داخل رحم
· وجود دیواره عرضی در داخل واژن
· سندرم احتقان لگن
تقریبا هر فرایند و بیماری که یکی از اعضاء داخل لگن را گرفتار نماید، می تواند منجر به دیسمنوره ثانویه شود.

میزان شیوع دیسمنوره
دیسمنوره می تواند بیش از نصف خانمهائیکه پریود می شوند را گرفتار سازد و میزان شیوع گزارش شده بشدت متغیر است. دیسمنوره اولیه در اواخر دوران بلوغ و در ابتدای دهه ۲۰ زندگی به حداکثر می رسد و همراه با سیکلهای ماهانه طبیعی (وجود تخمک گذاری) است. با افزایش سن و با افزایش تعداد حاملگی از شیوع آن کاسته می شود. شیوع و شدت دیسمنوره در خانمهائیکه سابقه زایمان دارند کمتر است ولی آن در تمامی موارد صدق نمی کند.

عوارض
دیسمنوره (Dysmenorrhea) یا قاعدگی دردناک می تواند سبب اختلال در زندگی شود، طوریکه در بعضی موارد بعلت عدم حضور مکرر در سر کار، بیمار شغل خود را از دست می دهد. ده درصد از خانمهای مبتلا به دیسمنوره دارای درد فوق العاده شدید هستند که سبب از کارافتادن آنها می شود. دیسمنوره در آمریکا سبب از دست رفتن ۶۰۰ میلیون ساعت کار در سال و ۲ بیلیون دلار هزینه می شود.

علائم بالینی
اخذ تاریخچه در تشخیص دیسمنوره (Dysmenorrhea) خیلی مهم است و باید شامل شروع، مدت، نوع و شدت درد باشد. باید در مورد منظم بودن عادت ماهانه، طول آن، و میزان خونریزی اطلاعات دقیق کسب کرد. باید شرایطی که سبب تشدید یا تخفیف علائم می شوند و نیز اینکه آیا بیمار سرکار یا مدرسه می رود یا نه، سئوال شود. باید در مورد هر نوع داروئی که مصرف می شود سئوال کرد. قرصهای ضد حاملگی در بعضی سبب تشدید و در عده ای دیگر سبب تخفیف دیسمنوره می شوند.
باید بر اساس یافته های بالینی دیسمنوره اولیه را از ثانویه افتراق داد. در دیسمنوره اولیه درد درست پس از شروع پریود و یا درست اندکی قبل از شروع پریود شروع شده و مدت ۲-۱ روز باقی می ماند. این بیماران درای یک درد دائمی در قسمت تحتانی شکم هستند که هر از چندگاهی بعلت اسپاسم یا انقباض رحم تشدید می یابد. این درد بطرف کمر و کشاله ران منتشر می شود. علاوه از درد این بیماران دارای علائم همراه به شرح زیر نیز هستند:
· ضعف و خستگی در ۸۵ درصد موارد
· تهوع و استفراغ در ۸۹ درصد موارد
· اسهال در ۶۰ درصد موارد
· درد کمر در ۶۰ درصد موارد
· سردرد در ۴۰ درصد موارد

خصوصیات بالینی دیسمنوره اولیه به قرار زیر هستند:
· به فاصله کوتاه پس از شروع پریود شروع می شود
· معمولا ۳-۲ روز طول می کشد
· دردها کرامپی (می گیرد و ول می کند) و شبیه درد زایمان هستند
· لگن طبیعی است

در دیسمنوره (Dysmenorrhea) ثانویه درد با شروع پریود رابطه ای ندارد. این بیماران دارای نفخ شکم، احساس سنگینی در لگن و درد کمر می باشند. از خصوصیات دیسمنوره ثانویه این است که از نیمه دوم سیکل ماهانه شروع و کم کم زیاد می شود و در نزدیکی شروع عادت ماهانه به حداکثر می رسد. از سایر خصوصیات دیسمنوره ثانویه می توان از موارد زیر نام برد:
· اگر دیسمنوره در اولین یا دومین دوره پس از شروع عادت ماهانه ایجاد شود نشاندهنده وجود یک اختلال مادرزادی است که سبب انسداد در مسیر خروج خون پریود شده است.
· دیسمنوره بعد از ۲۵ سالگی شروع می شود
· اختلالات لگنی
· درمان با ضد التهابهای غیر استروئیدی و یا قرصهای ضد حاملگی بدون تاثیر هستند

مهمترین علل دیسمنوره (Dysmenorrhea) یا پریود دردناک ثانویه به قرار زیر است:
· بیماری التهابی لگنی
· وجود IUD در داخل رحم
· میوم یا فیبروم رحم
· پولیپ رحمی
· چسبندگیها
· اختلالات مادرزادی مثل رحم دو شاخ
· تنگی یا انسداد سوراخ گردن رحم
· سندرم احتقان لگنی
· دردهای روانی

تشخیص افتراقی
در علم پزشکی تشخیص افتراقی بدین معنی است که یک عده علائمی در چندین بیماری دیده می شوند و این پزشک است که تشخیص می دهد، علت علائم چه بیماری است. علائم دیسمنوره در موارد زیر نیز مشاهده می شوند و باید با اقدامات مناسب آنها را از همدیگر افتراق داد:
· سقط
· حاملگی نابجا
· بیماری التهابی روده
· سندرم روده تحریک پذیر
· بیماری التهابی لگن
· عفونت سیستم ادراری

اقدامات تشخیصی
برای تشخیص و افتراق انواع دیسمنوره از یکدیگر از موارد پاراکلینیک زیر استفاده می شود. لازم به ذکر است که تمام بیماران نیاز به انجام تمامی این تستها ندارند:
· کشت از ترشحات گردن رحم از نظر احتمال وجود بیماریهای آمیزشی
· تست حاملگی برای حاملگی خارج رحمی
· آنتی ژن سرطان ۱۲۵
· سونوگرافی از راه واژن
· عکس رنگی از رحم
· لاپاراسکوپی
· هیستروسکوپی

درمان
در دیسمنوره ثانویه ضمن تسکین درد بیمار باید علت دیسمنوره تشخیص و درمان شود. برای درمان دیسمنوره راههای درمانی متفاوت وجود دارند که مرسوم ترین آنها عبارتند از:
· ضد التهابهای غیر استروئیدی: این داروها را باید یک روز قبل از آغاز پریود شروع به مصرف کردن کرد.
· قرصهای ضد حاملگی: این قرصها حاوی موادی هستند که از تخمک گذاری جلوگیری کرده و از شدت انقباضات می کاهند.
· جراحی: اگر علت دیسمنوره یک بیماری زمینه ای قابل جراحی است، مثل آندومتریوز باید آنرا جراحی کرد.

اقدامات زیر به بیمار کمک می کنند تا شدت علائم دیسمنوره کاهش یابند:
· به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر زانوهای خود بگذارید
· یک کیسه آب گرم روی شکم و یا قسمت تحتانی کمر قرار دهید
· دوش آب گرم بگیرید
· شکم خود را به آهستگی ماساژ دهید
· ورزشهای سبک مثل راه رفتن درد را کاهش می دهند
· با نزدیک شدن دوران پریود به مقدار زیادی استراحت کنید و خود را دور از استرس نگهدارید
· از مصرف موادیکه حاوی کافئین است مثل قهوه خودداری کنید
· از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.

چگونه دردهای شدید پریود را کاهش دهیم؟(علت دردهای پریود و روشهای کاهش آن)

دردهای قاعدگی یکی از بخش های رایج و ناراحت کننده پریود ماهانه شما هستند. این دردها درست قبل یا در زمان قاعدگی رخ می دهند. بسیاری از زنان به طور مرتب دچار این دردها می شوند.
بیشتر این دردها را در پایین شکم یا کمر خود حس می کنید و شدت آنها ممکن است از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد. این دردها اغلب اولین بار یک یا دو سال پس از وقوع اولین پریود دختران روی می دهد. با افزایش سن، معمولا این دردها کمتر می شوند و پس از به دنیا آوردن اولین فرزندتان ممکن است کاملا متوقف شوند.
در اصطلاح پزشکی به این دردها دیسمنوره گفته می شود.

بیشتر بخوانید:

درمان اختلالات قاعدگی در خانمها

درمان دردهای قاعدگی

علائم دیسمنوره
• درد در ناحیه شکم (که گاهی بسیار شدید است)
• احساس فشار در شکم
• درد در ناحیه ران و کمر

هنگامی که دردهای قاعدگی شدید باشند ممکن است علائم زیر نیز وجود داشته باشند:
• ناراحتی معده که گاهی همراه با استفراغ است
• مدفوع شل

چنانچه شما هم از دردهای شدید قاعدگی رنج می برید، می توانید برای درمان آن به خانم دکتر رمضانی نژاد مراجعه کنید. با مراجعه به خانم دکتر رمضانی نژاد و انجام معاینات دقیق، می توانید درد های خود را بهبود ببخشید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۰۲۱۷۶۷۱۰۴۶۵ تماس حاصل فرمائید.

چه چیزی موجب این دردها می شود؟
دردهای قاعدگی در اثر انقباضات عضلات رحم رخ می دهند. اگر انقباض ها در طی سیکل قاعدگی شما بسیار شدید باشند، موجب فشار رگ های خونی نزدیک عضلات می شوند که موجب قطع موقت تامین اکسیژن به رحم می شود. این کمبود اکسیژن موجب درد قاعدگی می شود.

برای کاهش دردهای پریود چکار کنیم؟
اگر دردهای قاعدگی خفیفی داشته باشید، می توانید البته با مشورت پزشک آسپرین یا مسکن های دیگری مثل بروفن، استامینوفن یا ناپروکسن مصرف کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، این داروها را بهتر است که با شروع خونریزی یا درد قاعدگی مصرف کنید و نگذارید که شدید شوند.
گرما نیز می توانند کمک کننده باشد. می توانید از کیسه آب گرم یا حوله داغ شده بر روی کمر یا شکم خود استفاده کنید. حمام آب گرم نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله استحمام در دوران قاعدگی را مطالعه بفرمایید.

همچنین باید به توصیه های زیر عمل کنید:
• استراحت در صورت لزوم
• اجتناب از خوردن غذاهای حاوی کافئین و نمک
• نکشیدن سیگار
• ماساژ کمر و شکم
زنانی که به طور مرتب ورزش می کنند، اغلب درد قاعدگی کمتری دارند. برای کم کردن دردهای قاعدگی، ورزش را به بخشی از برنامه هفتگی خود اضافه کنید.
اگر این مراحل نمی توانند درد شما را کاهش دهند، حتما به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند با تجویز داروهای مسکن قوی تر یا قرص های ضدبارداری خوراکی به شما کمک کند.

دردهای شدید قاعدگی (دیسمنوره ثانویه):

دیسمنوره اولیه بدین معنی است که دردهای شما به علت سیکل قاعدگی شما هستند. دیسمنوره ثانویه اصطلاحی است که دکتر شما ممکن است در صورتی به کار ببرد که دردهای قاعدگی ناشی از مشکلی در اندام های تناسلی تان باشند:
• اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت پوششی رحم (اندومتریوم) بیرون از رحم یافت می شود.
• بیماری عفونت لگن، عفونتی است که ناشی از باکتری است و ابتدا در رحم شروع می شود و سپس به دیگر اندام های جنسی سرایت می کند.
• تنگی دهانه رحم که ممکن است ناشی از زخم و یا عدم وجود استروژن پس از یائسگی باشد.
• دیواره بیرونی رحم دارای فیبروم باشد.

مقاله ویژه سایت:رنگ خون قاعدگی چه چیزی به ما می گوید؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر دردهای قاعدگی شدید یا غیر طبیعی دارید، یا درد ها بیشتر از دو یا سه روز به طول می انجامند، به پزشک مراجعه کنید. علل دردهای قاعدگی هرچه که باشد، قابل درمان است، بنابراین بررسی توسط پزشک بسیار مهم است.
اگر مشخص شود که این دردها به خاطر قاعدگی نیستند ممکن است آزمایش های دیگری مثل کولپوسکوپی لازم شوند.

lo-ne

دکتر ریحانه رمضانی نژاد-دکتر زنان ،زایمان

مجهزترین مرکز درمانی و زیبایی واژینال در شرق تهران

لیزرمونالیزا تاچ، RF واژینال (هیگز)