" /> زخم دهانه رحم - دکتر ریحانه رمضانی نژاد-دکتر متخصص زنان ،زایمان ،زیبایی زنان و نازایی در تهرانپارس-تهران
آدرس : تهران پارس 09904162293 02176710465 drramzannezhad
انتخاب صفحه

زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یا سرویکس ناحیه ورودی رحم است که بین واژن و رحم قرار دارد.بنابراین توسط خود فرد و یا بدون استفاده از دستگاه معاینه زنان یا اسپکولوم قابل رویت نیست..دهانه رحم به دلایل متعددی ممکن است دچار التهاب و عفونت یا زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت می گویند.

علائم زخم دهانه رحم

بعضی از خانمها هنگام زخم دهانه رحم هیچ علائمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می‌شود در زنان مبتلا به زخم دهانه رحم مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی
• ترشحات مکرر و راجعه واژن
• درد در هنگام دخول
• لکه بینی یا خونریزی در هنگام رابطه جنسی

هر عاملی که التهاب در دهانه رحم ایجاد کند مثل کولونیزاسیون بعضی باکتریهای خاص یا عفونت تکرار شونده و یا عفونت مقاوم به درمان باعث سرویسیت یا التهاب دهانه رحم شده  و به اصطلاح زخم دهانه رحم ایجاد می کند.

تشخیص به موقع زخم دهانه رحم، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیصبه موقع دهانه رحم، معاینه توسط پزشک و در صورت صلاحدید پزشک پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی است.

علت زخم دهانه رحم
شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند،اغلب  هنگام رابطه جنسی منتقل می شوند.
زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• هرپس ژنیتال یا تبخال تناسلی
• کلامیدیا
• تریکومونا

• گنوکوک

• ویروس  HPV

ویروس HPV در صورتی که مدت طولانی روی دهانه رحم باقی بماند میتواند سبب زخم دهانه رحم و تغییرات سلولی شامل دیسپلازی شود.در نهایت در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است سرطان دهانه رحم ایجاد شود.
زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عوامل غیر عفونی ایجاد شود. مانند:

• حساسیت به اسپرم کشها

• کاندومها
    • حساسیت به تامپون

تشخیص زخم دهانه رحم

اگر علائم این بیماری را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علائمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد.  پزشک شما در هنگام معاینه با دستگاه معاینه زنان یا اسپکولوم  زخم را تشخیص دهد. گاهی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر است که در هنگام معاینه توسط پزشک انجام می شود.در این تست لایه نازکی از سلولهای دهانه رحم جهت بررسی سلولی به آزمایشگاه ارسال میشود.

در شرایط خاص نیاز است کولپوسکوپی و بیوپسی از دهانه رحم انجام شود.این تست در صورتی لازم است که شرایط خاصی در معاینه وجود داشته باشد یا در پاپ اسمیر تغییرات سلولی مشکوک وجود داشته باشد.

درمان زخم دهانه رحم

درمان واحدی  برای زخم دهانه رحم در تمام افراد وجود ندارد.عوامل مختلفی بر تعیین نوع درمان تاثیرگذارند، این عوامل شامل:

• سلامت عمومی
• سابقه پزشکی
• شدت علایم
• شدت زخم

• عامل ایجاد کننده زخم

اگر عامل ایجاد کننده زخم عفونت باشد، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت لازم است.  اگر دلیل زخم دهانه رحم  تامپون یا کاندوم باشد ،پرهیز از مصرف آنها توصیه می شود.

اگر زخم دهانه رحم ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست ولی در موارد خاصی استفاده می شود.

پیشگیری از زخم دهانه رحم
راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند. اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

lo-ne

دکتر ریحانه رمضانی نژاد-دکتر زنان ،زایمان

مجهزترین مرکز درمانی و زیبایی واژینال در شرق تهران

لیزرمونالیزا تاچ، RF واژینال (هیگز)