زخم دهانه رحم

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند

به طور کلی دهانه رحم به دلایل متعددی ممکن است دچار التهاب ، عفونت یا زخم شود که میتواند باعث آسیب جدی به دستگاه تناسلی شود و سلامت عمومی بانوان را به خطر اندازد.
به گفته دکتر ریحانه رمضانی نژاد متخصص زنان در تهران ،یکی از این آسیب ها، زخم در دهانه رحم است که میتواند بر اثر عوامل مختلفی بروز کند.
پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با علائم ،تشخیص و درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یا سرویکس ناحیه ورودی رحم است که بین واژن و رحم قرار دارد. بنابراین توسط خود فرد و یا بدون استفاده از دستگاه معاینه زنان یا اسپکولوم قابل رویت نیست.دهانه رحم به دلایل متعددی ممکن است دچار التهاب و عفونت یا زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت (Cervicitis) می گویند.

سِرویسیت یا بیرون زدگی رحم حالتی است که در آن سلول‌های استوانه ای داخلی رحم به سمت بیرون حرکت کرده‌اند و به‌صورت بافت مخملی و قرمز رنگ مشاهده می‌شود.

علائم زخم دهانه رحم

بعضی از خانمها هنگام سِرویسیت هیچ علائمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می‌شود در زنان مبتلا مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی
  • ترشحات مکرر و راجعه واژن
  • درد در هنگام دخول
  • احساس درد در ناحیه واژن و لگن
  • لکه بینی یا خونریزی در هنگام رابطه جنسی

هر عاملی که التهاب در دهانه رحم ایجاد کند مثل کولونیزاسیون بعضی باکتریهای خاص یا عفونت تکرار شونده و یا عفونت مقاوم به درمان، باعث سرویسیت یا التهاب دهانه رحم شده  و به اصطلاح زخم دهانه رحم ایجاد می کند.

تشخیص به موقع سِرویسیت، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیص به موقع دهانه رحم، معاینه توسط پزشک و در صورت صلاحدید پزشک پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی است.

علت زخم دهانه رحم

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم در دهانه رحمی می شوند، اغلب هنگام رابطه جنسی منتقل می شوند. زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• هرپس ژنیتال یا تبخال تناسلی
  • کلامیدیا
  • تریکومونا
  • گنوکوک
  • ویروس HPV

ویروس HPV در صورتی که مدت طولانی روی دهانه رحم باقی بماند میتواند سبب زخم و تغییرات سلولی شامل دیسپلازی شود. در نهایت در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است سرطان دهانه رحم ایجاد شود.
زخم در دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عوامل غیر عفونی ایجاد شود. مانند:

•  حساسیت به اسپرم کشها
  • کاندوم ها
  • حساسیت به تامپون

تشخیص زخم دهانه رحم

اگر علائم این بیماری را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علائمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد.  پزشک شما در هنگام معاینه با دستگاه معاینه زنان یا اسپکولوم زخم را تشخیص دهد. گاهی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر است که در هنگام معاینه توسط پزشک انجام می شود.در این تست لایه نازکی از سلولهای دهانه رحم جهت بررسی سلولی به آزمایشگاه ارسال میشود.

در شرایط خاص نیاز است کولپوسکوپی و بیوپسی از دهانه رحم انجام شود. این تست در صورتی لازم است که شرایط خاصی در معاینه وجود داشته باشد یا در پاپ اسمیر تغییرات سلولی مشکوک وجود داشته باشد.

درمان زخم دهانه رحم

درمان واحدی برای این بیماری در تمام افراد وجود ندارد. عوامل مختلفی بر تعیین نوع درمان تاثیرگذارند، این عوامل شامل:

• سلامت عمومی
  •  سابقه پزشکی
  •  شدت علایم
  •  شدت زخم

اگر عامل ایجاد کننده زخم،عفونت باشد، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت لازم است.  اگر دلیل سِرویسیت تامپون یا کاندوم باشد ،پرهیز از مصرف آنها توصیه می شود.

اگر سِرویسیت ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست ولی در موارد خاصی استفاده می شود.

زخم دهانه رحم

پیشگیری از سِرویسیت

راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند.

اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

معاینات دوره ای نزد پزشک زنان، در تشخیص به هنگام و درمان این بیماری بسیار موثر است. پس از شروع رابطه ی جنسی، معاینات دوره ای به صورت سالیانه و پاپ اسمیر یا تست دهانه ی رحم شروع می شود برای اطلاعات بیشتر پادکست دکتر ریحانه رمضانی نژاد متخصص زنان در تهران را گوش کنید.

آیا زخم دهانه رحم باعث ناباروی می شود؟
به طور مستقیم خیر،ولی در صورتی که زخم دهانه رحم در اثر عفونت دهانه رحم و عفونت رحم یا اندومتریت باشد ممکن است به علت ورود عفونت به لوله های رحمی تحرک طبیعی مژکهای داخلی لوله های رحم از بین رفته و مانع انتقال اسپرم به سمت تخمدان یا انتقال سولو تخم به رحم و لانه گزینی شود. همچنین این عفونت میتواند چسبندگی در لوله و بافتهای اطراف شود که در صورت عدم درمان به موقع منجر به ناباروری می شود.
در مواردی که زخم دهانه رحم سبب سرویسیت و التهاب طولانی ناحیه شود ،می تواند در اثر ایجاد فیبروز منجر به تنگی دهانه رحم و چسبندگی و جلوگیری از ورود اسپرم به داخل رحم شود و از این طریق هم سبب ناباروری یا مشکل در بارداری شود.

آیا کورتاژ می تواند باعث زخم در دهانه رحم شود؟
اگر کورتاژ چندین نوبت در یک فرد انجام شود ، شرایط انجام آن عفونی باشد یا پس از کورتاژ فرد دچار عفونت شود یا به صورت غیر قانونی و به اصطلاح زیرزمینی توسط افراد غیر متخصص انجام شود، ممکن است باعث زخم دهانه رحم و عوارض درازمدت شود.

تست پاپ اسمیر بهتر است بعد از چه مدت زمان انجام شود؟
خانم های متاهل باید هرسال یکبار به متخصص زنان مراجعه کنند و تست پاپ اسمیر دهند.
تست پاپ اسمیری که اندازه انجام می دهیم به صورتی است که قدرت تشخیصی آن نسبت به تست پاپ اسمیر بر روی لام بسیار بیشتر است. و در صورت نرمال بودن می توان فواصل آن را به ۳ سال یکبار افزایش داد، البته درصورتی که طی دو تا سه سال قبل تست پاپ اسمیر نرمال داشته باشیم.
اگر روی تست پاپ اسمیر بررسی سنجش ویروس hpv هم انجام شده باشد، فاصله ی تست ها به ۵ سال یکبار می رسد.

آیا زخم دهانه رحم می تواند باعث باروری خارج از رحم شود؟
زخم دهانه ی رحم با ایجاد چسبندگی در گردن رحم می تواند خطر بارداری در سرویکس یا گردن رحم (بارداری نابجا ) را به همره داشته باشد. این بارداری در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند موجب مرگ شود.