باید و نبایدهای دوران قاعدگی

باید و نبایدهای دوران قاعدگی

بایدهای دوران قاعدگی

آب

نوشیدن آب در دوران پریود، مایعات از دست رفته را جایگزین می کند و به کم کردن دردهای شکمی و کرامپهای رحم و کوتاه تر شدن پریود کمک می کند.

ورزش

ورزش و فعالیت بدنی سبک در قاعدگی نه تنها مانعی ندارد، بلکه با افزایش جریان خون به عضلات رحمی باعث ریلکس شدن این عضلات شده و دردهای دوران قاعدگی را کمتر میکند.

حمام کنید

در گذشته توصیه می شد که در این دوران استحمام انجام نشود. اما حمام کردن نه تنها ضرری ندارد بلکه به بهداشت و همچنین آرامش فرد کمک می کند. آب گرم باعث شل شدن عضلات کمر و لگن شده و شدت دردها رو کمتر میکند.

کیسه آب گرم یا کمپرس گرم

 استفاده از کیسه آب گرم یا کمپرس گرم طی پریود، شدت دردها و کرمپهای رحم را کاهش میدهند و میزان نیاز به داروهای مسکن و ضد التهاب را کمتر می کنند.

تعویض به موقع پد یا تامپون یا کاپ

خون محیط مناسبی برای رشد باکتری هستش و اگر به موقع تعویض پد یا تامپون یا تخلیه کاپ را انجام ندهید، محیط را برای رشد باکتری های فرصت طلب آماده می کنید و به این ترتیب ریسک عفونت بالا می رود.

بیشتر بدانید : رنگ خون پریودی نشانه چیست؟

نبایدهای دوران قاعدگی

نمک و مواد نفاخ

تغییرات هورمونی در زمان پریود باعث جمع شدن آب در بافتهای بدن میشود، مصرف نمک بیش از حد مجاز باعث میشود آب بیشتری در بدن جمع شود و بدن دچار ادم و ورم شود. از طرفی نصرف مواد غذایی سنگین و نفاخ یا به اصطلاح طب سنتی سردی جات باعث می شود نفخ روده ها هم بیشتر شود.هر چه تورم بدن و ادم در ناحیه لگن و نفخ روده ها بیشتر شود، شدت دردهای شکم و لگن افزایش می یابد.

نوار بهداشتی معطر

نوار بهداشتی های معطر در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی و سوزش ناحیه تناسلی میشوند. بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید. چون علاوه بر عفونت میتوانند باعث ایجاد بوی بد در واژن هم بشوند.

نزدیکی

به علت اینکه در این دوران دهانه رحم نرم تر و باز است ، ورود باکتری از واژن و حرکتش به سمت رحم راحتتر خواهد بود، در این زمان نزدیکی حتی با کاندوم یا روش پیشگیری طبیعی باعث میشود باکتری های داخل واژن راحت تر به داخل رحم و حتی حفره ی لگن راه پیدا کنند و عفونتهای رحم و لگن اینجاد شود.

شما موقع پریود شدن چکار می کنید؟! برامون کامنت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button