بهداشت واژن: ۱۵ اصل ساده که چگونه واژن سالم داشته باشیم

بهداشت واژن

بهداشت واژن


واژن یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن ما است و به مراقبت و توجه ویژه‌ای نیاز دارد. به همین دلیل لازم است که بهداشت واژن را به خوبی رعایت کنیم. واژن سالم دارای باکتریهایی است که نه تنها  مضر نیستند؛ بلکه در واقع از واژن در برابر عفونت محافظت می‌کنند.

1. لباس زیراز جنس نخ و پنبه‌ای بپوشید
لباس‌های زیر پنبه‌ای راحت‌تر هستند، سریع‌تر خشک می‌شوند و از رشد باکتری‌های ناسالم و قارچ جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، لباس‌های زیر تهیه شده با الیاف مصنوعی ممکن است موجب تحریک این ناحیه شوند.

2. زمان خشک کردن واژن، دستمال را از جلو به عقب بکشید
شما همیشه باید سعی کنید واژن را خشک نگه دارید چون رطوبت عامل اصلی عفونت است. بهتر است از پارچه های نخی تمیز برای خشک کردن ناحیه ژنیتال استفاده کنید. ولی اگر خواستید از دستمال کاغذی استفاده کنید باید از دستمال کاغذی ساده، نرم و بدون بو استفاده کنید.شما همچنین می‌توانید از دستمال بچه به جای دستمال کاغذی استفاده کنید زیرا نر‌م‌تر است.همیشه ناحیه تناسلی را از قسمت جلو به عقب خشک کنید. اگر در جهت مخالف این کار را انجام بدهید، احتمال دارد که باکتری‌های مضر یا ترشحات مدفوع  را از مقعد به سمت واژن بکشید.

اختلالات قاعدگی

۳. از دوش واژینال به هیچ وجه استفاده نکنید
شما باید به هر قیمتی که شده از دوش واژینال پرهیز کنید زیرا حاوی مواد شیمیایی است که باکتری‌های سالم را شستشو می‌دهند. این باکتری‌ها سبب می‌شوند که واژن دور از قارچ و دیگر عفونت‌ها بماند.

۴. به طور منظم این ناحیه را اصلاح کنید
هر چه موها کوتاه‌تر باشند، احتمال بروز عفونت و بوی بد در این ناحیه کم‌تر است. به همین دلیل است که باید مدام موهای این قسمت را اصلاح کنید.

۵. بعد از مقاربت بدن‌تان را شستشو دهید
شستشوی واژن بعد از مقاربت به کم شدن شانس بروز عفونت کمک می‌کند. این کار باکتری‌هایی را که ممکن است در طول رابطه‌ی جنسی وارد واژن شوند، از بین می‌برد.شستشوی ناحیه تناسلی علاوه بر پیشگیری از عفونت واژن باعث جلوگیری از ابتلا به عفونتهای ادراری هم می شود.

۶.پرهیز از رابطه جنسی مقعدی

از رابطه ی جنسی مقعدی پرهیز کنید یا در صورتی که رابطه مقعدی داشتید،بدنبال آن رابطه واژینال نداشته باشید چون ترشحات روده و مدفوع به واژن منتقل شده و سبب عفونت می شود.

۷. بعد از رابطه‌ی جنسی ادرار کنید
در نتیجه‌ی مقاربت، باکتری‌های ناسالم ممکن است وارد مجرای ادرار شوند. بنابراین، برای جلوگیری از هر گونه عفونت در دستگاه ادراری، بهتر است بلافاصله پس از مقاربت، ادرار کنید.

۸. هنگام داشتن رابطه‌ی جنسی از روان‌کننده‌ها استفاده کنید
رابطه‌ی جنسی در صورتی که واژن خشک باشد، می‌تواند باعث سایش و پارگی پوست شود و همین می‌تواند عفونت ایجاد کند. بنابراین، قبل از این‌که رابطه را شروع کنید، مطمئن شوید که به درستی ناحیه را نرم و مرطوب کرده‌اید.نکته اینکه اگر از روغن های طبیعی بعنوان روان کننده استفاده میکنید باید بدانید که احتمال پارگی کاندوم را افزایش می دهد.

اینستاگرام دکتر رمضانی نژاد

۹.از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ پرهیز کنید
در صورتی که ناحیه ژنیتال در معرض گرما و رطوبت باشد بسیار مستعد عفونت می شود. بنابراین از پوشیدن شلوار خیلی تنگ به مدت طولانی اجتناب کنید.

۱۰. از مصرف صابون‌های قوی پرهیز کنید
خود واژن یک بخش بسیار حساس است و استفاده از صابون‌ها و شامپو های قلیایی می‌تواند عدم تعادل در سطح PH آن ایجاد کند. سطح نرمال pH که باید حفظ شود بین ۳.۵ تا ۴.۵ است و هر گونه عدم تعادلی می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها شود. شستشو با آب ولرم ساده برای تمیز کردن واژن کافی است و بهتر است هفته ای دو تا سه بار از محلولها یا ژل های مخصوص شستشوی ناحیه تناسلی بانوان استفاده شود.

۱۱. در طول دوره‌های قاعدگی بیش‌تر از این ناحیه مراقبت کنید
حفظ نظافت در طول دوره‌های قاعدگی بسیار مهم است زیرا احتمال این که عفونت در این زمان رخ بدهد تقریبا دو برابر است. شما باید هر روز (هر چهار تا پنج ساعت) پد بهداشتی خود را عوض کنید.اگر نمیخواهید از پد در دوران قاعدگی استفاده کنید بهتر است از فنجان‌های قاعدگی به جای تامپون استفاده‌ کنید زیرا آن‌ها برای محیط زیست مناسب و عاری از مواد شیمیایی هستند. این فنجان‌ها همچنین موجب تحریک پوست یا اختلال در pH نمی‌شوند.

نکته‌ی مثبت در رابطه با این فنجان‌ها این است که پس از چند ساعت می‌توانید آن‌ها را بشویید.

 بهتر است بخوانید :  عفونت واژن چیست؟ علائم و نشانه های آن کدام اند؟ 

۱۲. از کاندوم استفاده کنید
کاندوم در کنار جلوگیری از بارداری از بیماری‌های منتقله از راه رابطه‌ی جنسی هم پیشگیری می کند.

۱۳. برای حفظ سلامت واژن ورزش کنید
تمریناتی مانند تمرین کگل یا دوچرخه‌سواری یا شنا و آب درمانی به تقویت عضلات لگنی و در نتیجه حفظ سلامت واژن و پیشگیری از شلی دیواره واژن کمک می‌کند.

۱۴. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
سیستم ایمنی سالم برای محافظت از بدن در برابر هر گونه بیماری یا عفونتی بسیار ضروری است. بنابراین، غذای سالم بخورید. این یک واقعیت اثبات‌شده است که میزان و نوع ترشحات واژن با مواد غذایی که می‌خورید ارتباط دارد. میوه‌هایی مانند پرتقال، انبه و ماست و عسل تاثیر مثبتی بر تنظیم ترشحات واژن دارند.از طرفی مصرف شیرینی جات فراوان و مواد غذایی حاوی ادویه و فلفل زیادمی توانند سبب افزایش احتمال عفونت ژنیتال شوند.

۱۵. به طور منظم برای چکاپ به متخصص زنان مراجعه کنید
بعضی از عفونت‌ها علامتی ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل است که ممکن است متوجه وجود مشکل نشوید. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، باید به طور منظم به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید.

10 دیدگاه

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید من 24 سالمه و 3ماه اقدام به بارداری کردم الان تقریبا 11 روزه عقب انداختم روز دومی که عقب انداختم آزمایش خون دادم منفی بود و اینکه حالت تهوع زیاد دارم و زیر شکمم عضله هاش ميگيره دلیلش چيه که آزمایش منفیه اما هنوز عادت نشدم

    • اگر این حالت بیشتر از دو بار تکرار بشه لازمه که آزمایشات هورمونی و سونوگرافی انجام بشه
      در غیر اینصورت برای ایجاد خونریزی بعد از جواب آزمایش بارداری منفی ، دارو تجویز میشه

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من ۱۷ سالمه و متاسفانه سیکل قاعدگی م دوار بی نظمی شده الان تقریباً ۴۰ _ ۴۵ روزه پریود نشدم یه بار دیگه دو ماه قبل این اتفاق افتاد و من به پزشک مراجعه کردم سنوگرافی و… هم انجام دادم و دکتر گفتن هیچ مشکلی نیست نمیدونم پس چرا اینجوریه؟!

    • با سلام
      برای بررسی بیشتر، همراه با سونوگرافی و … مجددا مراجعه فرمایید.

  • سلام من ۱۷ سالمه دو تا زائده پوستی در لبه های ناحیه تناسلی دارم اولش کوچیک بودن خیلی ریز الان بزرگتر شده حدود ی میلیمتر یا کمتر گوشتیه و باعث ایجاد خارش شده من مجردم و هنوز ازدواج نکردم ایا ممکنه ویروس hpv باشه ؟

    • سلام دوست عزیز
      برای تشخیص ضایعات پوستی باید به متخصص زنان مراجعه کنید.بدون معاینه بالینی نیمشه درمورد نوع ضایعه نظر داد!

      • با سلام خانم دکتر عزیز من ۳۶ سالمه و قصد بارداری دارم و بارداری اولم هست برای اینکه زودتر به نتیجه برسم چکاری باید انجام بدم

        • با سلام خدمت شما دوست عزیز ، برای بررسی و تحت نظر بودن لطفا به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید.

  • سلام من ۱۷ سالمه و ترشحات زیادی دارم. بیشتر اوقات بیرنگ و یا شیری رنگه و به ندرت زرد یا سبز هست اما خیلی زیاده و بوی نامطبوعی هم داره. آیا این میتونه نشونه قارچ یا عفونت باشه یا طبیعیه؟ و اینکه گاهی ناحیه پایین کمرم هم شبیه درد پریود درد دارم. مرتبطه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button