فیبروکیستیک پستان در سونوگرافی

فیبروکیستیک سینه

فیبروکیستیک پستان چیست؟

بیماری فیبروکیستیک پستان و یا تغییرات فیبروکیستیک پستان، شایعترین اختلال خوشخیم پستان است.این مشکل به حدی شایع است که امروزه به جای واژه “بیماری”به آن “تغییرات” گفته میشود و معادل انگیسی آن (FCC (fibrocystic changes است. این اصطلاح طیف وسیعی از علایم بالینی،تغییرات بافت شناسی و شکایات بیمار را شامل میشود.

بسیاری از خانم ها در سنین 30 تا 50 سالگی دچار مشکلات هورمونی گوناگونی می شوند که باعث درد، ناراحتی و یا حتی نگرانی در آن ها می شود. بیماری فیبروکیستیک سینه و یا تغییرات فیبروکیستیک سینه در بانوان از این دسته مشکلات می باشد که در تعداد زیادی از بانوان شایع است.این بیماری (تغییرات) در سینه از نوع خوشخیم می باشد و امکان تغییر آن به نوع بدخیم آن وجود ندارد. این تغییرات در خانم های یائسه بسیار کمیاب است.

کیست های متعدد در پستان

اگرچه این بیماری در بسیاری از خانم ها دارای هیچ علامتی نیست، اما در بعضی دیگر ممکن است شامل درد، ناراحتی، حساسیت و لمس سینه باشد. احتمال اینکه درد و ناراحتی در ناحیه بالایی سینه و در بخش خارجی آن باشد بیشتر است. این علائم گفته شده، کمی قبل از قاعدگی بیشتر بروز پیدا میکند و با گذشت دوره قاعدگی کاهش می یابد. خیلی از اقدامات مراقبتی فردی وجود دارد تا میزان و شدت این علائم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد که در ادامه به معرفی ان ها می پردازیم.

 

نکته مهم این است که این تغییرات قابلیت تبدیل به بدخیمی ندارند.

 

انواع فیبروکیستیک

به طور کلی فیبروکیستیک پستانی ممکن است در دو نوع ساده (خفیف) یا کمپلکس(مرکب) در بیماران دیده شوند که در ادامه بیان می کنیم :

1. نوع اول کیست ساده
بیشتر کیست‌هایی که در پستان خانم ها تشکیل می شود از نوع ساده هستند که معمولاً هیچ خطر و مشکلی را برای افراد به وجود نمی آورند، البته گاهی اوقات امکان دارد با ایجاد کردن یک فشار کم بر این بافت‌های فیبروکیستیک درد کمی را پستان‌ها احساس کنید.

2. نوع دوم کیست کمپلکس یا مرکب
کیست‌های مرکب یا کمپلکس با کیست های ساده تغییر کمی متفاوت هستند چون این کیست‌ها اغلب دارای یک دیواره ضخیم می باشند که به شکل توده کاملاً قابل لمس هستند. این نوع کیست ها (کیست‌های کمپلکس یا مرکب) همیشه خطری را ایجاد نمی کنند اما در صورت مشاهده اینگونه کیست‌ها در سونوگرافی یا ماموگرافی سریعا باید نسبت به نمونه برداری و آزمایش در خصوص سرطان زا نبودن آنها اطمینان حاصل کرد تا اگر مشکلی هم بود بتوان در کمترین زمان ممکن برطرف کرد.

 

تفاوت کیست و فیبروکیستیک در چیست ؟

کیست‌ها و بافت‌های فیبروکیستیک از نظر نوع جنس و ماهیت تقریباً با هم یکی می باشد اما در این که فیبروکیستیک‌ ها در پستان نوع گسترش یافته کیست‌ها هستند و معمولاً انتشار سریع‌ تری به قسمت‌های دیگر پستان دارند با هم تفاوت دارند.

 

علائم بیماری فیبروکیستیک پستان

علائم فیبروکیستیک

علائم بیماری فیبروکیستیک

 

در ۹۰-۸۵ درصد بیماران درد و تورم پستان علامت اصلی است.در اغلب موارد این علامت در دوره قبل از قاعدگی بدلیل تورم بافت پستان و متسع شدن مجاری شیری آغاز می شود.در همین زمان کیستهای پستان که در اثر اتساع مجاری شیری ایجاد شده اند بزرگتر می شوند و ممکن است بیمار توده هایی در سینه خود به صورت دوطرفه لمس کند.
درد و تورم و احساس بزرگ شدن پستان ها، احساس ناراحتی و لمس توده ها اغلب با شروع خونریزی قاعدگی یا در روزهای اول آن از بین می رود. دردهای دوره ای پستان شایعترین علامت همراه با تغییرات فیبروکیستیک است.تشدید درد و ایجاد یا بزرگ شدن کیستهادر هر زمانی تا یائسه شدن ممکن است رخ دهد. علائم بیمار با یائسگی از بین می رود.مگر اینکه بیمار تحت هورمون درمانی یائسگی قرار گیرد.

شایعترین علائم تغییرات فیبروکیستیک سینه، ماستالژی (درد پستان) به صورت دوره ای است. که در هر دو سینه احساس میشود. تغییرات فیبروکیستیک پستان ممکن است توده بدون علامت را پدیدار کند که به شکل نرم، متحرک و قابل فشرده شدن است. و اما علامت شایع تر آن حساسیت (با تماس دست یا حتی لباس درد احساس میشود.) و درد دو طرفه پستان است. ممکن است این توده ها به صورت تک یا متعدد وجود داشته باشد. اگر زنان به علت بزرگ شدن کیست ها در دوران قابل از خونریزی قاعدگی ( در اثر تغییرات هورمونی ) درد و تورم سینه ها از ۱۰ تا ۳ روز قبل از قاعدگی شدیدتر احساس می شود.

 

چه کسانی بیشتر دچار فیبروکیستیک سینه می‌شوند؟

تغییرات فیبروکیستیک در خانم‌ها بسیار شایع است به صورتی که طبق بعضی آمار 30-40% خانم‌ها در سنین بین 20-50 سالگی دچار این تغییرات می‌شوند. این تغییرات بعد از یائسگی به تدریج کاهش پیدا می کنند، مگر در خانم‌هایی که بعد از یائسگی هورمون درمانی با استروژن را آغاز می‌کنند. مصرف قرص های جلوگیری از بارداری امکان دارد علائم فیبروکیستیک را در بدن کاهش دهد. در مقابل انجام هورمون درمانی به عنوان نمونه تزریق هورمون پرولاکتین در زنانی که با مشکل تولید این هورمون در غده هیپوفیز مواجه هستند، می‌تواند باعث ایجاد فیبروکیستیک شود.

 

تشخیص بیماری فیبروکیستیک پستان

برای تشخیص فیبروکیستیک سینه نیاز به انجام سونوگرافی است.وجود کیست ساده که مشخصات بدخیمی نداشته باشد در صورت ثابت بودن سایز نیاز به نمونه برداری ندارد و فقط لازم است پیگیری های مکرر انجام شود. این کیستها اغلب در سونوگرافی رد کننده بدخیمی در پستان است. تشخیص این بیماری در دو مرحله انجام میشود:

اولین مرحله : معاینه سینه توسط پزشک متخصص است و بهترین زمان برای معاینه روز ۷ تا ۱۰ بعد از شروع قاعدگی است. در این نوع معاینه هر دو پستان و زیر بغل ها توسط پزشک بررسی می شود تا مطمئن شود که ضایعه مشکوکی از نظر سرطان وجود ندارد.
در مرحله دوم : با توجه به سن بیمار، درخواست انجام سونوگرافی سینه جهت تشخیص کیست و افتراق آن از توده توپر یا ماموگرافی در صورت احساس کردن توده منفرد می شود. گاهی لازم است نمونه برداری از نواحی که به علت تجمع کیست های ریز تشکیل شده اند انجام شود.

 

نقش ماموگرافی در تشخیص اختلالات پستان

ماموگرافی یکی از بهترین و دقیقترین روشهای تشخیص مشکلات پستان است. سرطان پستان از نوع رشد با سرعت کم، دو سال قبل از بروز توده قابل لمس با ماموگرافی قابل تشخیص است. این تکنیک در واقع یک تصویربرداری با کمک اشعه ایکس است. در روش های جدیدتر ماموگرافی که بصورت دیجیتال انجام می شود، میزان اشعه وارد شده به غدد پستان ۲۲% کمتر و تصویر بهتر و واضحتر خواهد بود.

در چه مواردی نیاز به ماموگرافی است:

۱- غربالگری سرطان پستان با فواصل معین در خانم های بالای ۴۰ سال یا افراد پرخطر از نظر سرطان پستان، برای تشخیص هر چه سریع تر موارد بدخیم
۲- وجود توده های مشکوک به بدخیمی در پستان یا در مواردی که معاینه فرد مشکوک به سرطان است.
۳- در مواردی که فرد، سرطانی با علت ناشناخته در غدد لنفاوی دارد.
۴- قبل از جراحی های زیبایی پستان
۵- کنترل و پیگیری بیماران دچار سرطان پستان که جراحی برداشتن کامل پستان در آنها انجام نشده و تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند.

نکته: توجه داشته باشید که ماموگرافی فقط یکی از قسمت های تشخیص سرطان پستان است و معاینه توسط پزشک ضروری است. سونوگرافی، ام آر آی و سایر اقدامات تشخیص توسط جراح پستان و در صورت لزوم در نظر گرفته می شود.

ماموگرافی در دو کلیشه عکس رادیولوژی و از دو نمای روبرو و مایل انجام می شود. برای دریافت تصویر بهتر ماموگرافی لازم است فشاری بر بافت پستان ایجاد شود که برای فرد مختصر آزاردهنده است. در ماموگرافی توده ها یا تغییرات تراکم بافتی، مشخصات توده ها، انواع رسوب کلسیم (که می تواند بر اساس شکل آنها در ماموگرافی خوش خیم یا بدخیم باشد) و یا تغییراتی نسبت به ماموگرافی های قبلی فرد گزارش می شود. در انتهای گزارش ماموگرافی، از سیستم استاندارد توصیفی برای نتیجه تصویربرداری استفاده می شود. این سیستم به نام BI-RADS و به معنی سیستم گزارش تصویربرداری پستان است. ۶ گروه دارد که در اغلب موارد ماموگرافی ها، جدول توصیف هر یک دیده می شود.

 

فیبروکیستیک بدخیم چیست؟

بیمارانی که با تغییرات فیبروکیستیک پستان مواجه هستند اگر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند مطلع می شوند که این بیماری خطر سرطان‌ را افزایش نمی‌ دهد ولی چنانچه عوامل زمینه‌ ای سرطان پستان با این ضایعات با هم برخورد کنند موجب ایجاد سرطان شود؛ اما به هر حال در هر زمان که توسط ماموگرافی یا سونوگرافی فرد بیمار کیستی گزارش شود، وظیفه پزشک متخصص در آن موقع این است که کیست را از همه نظر مانند خوش‌ خیم‌ و بدخیم‌ بودن بررسی کند تا تصمیم گیری در مورد نوع درمان آسان تر شود و بعد از بررسی های انجام شده اگر در سونوگرافی دوره‌ای پزشک مشاهده کرد که اندازه کیست همچنان رو به افزایش است و داخل توده دیواره‌ دار یا جزو جامد و توپر می باشد باید سریعا اقدام به درمان کنند که برای انجام این کار می‌توان به وسیله یک سوزن وارد توده‌های ساده و بزرگ‌ شونده شد و مایع داخل کیست را به راحتی خارج کرد این مایعی که بیرون می آید باید شفاف و زلال باشد؛ اما مشاهده مایع خونی به پیگیری های بیشتری نیاز دارد. در مواقعی که توده با میکروکلسیفیکاسیون همراه و دارای دیواره و جزو جامد باشد و همچنین مایع خونی از آن خارج شود، حتما توصیه پزشک متخصص این است که نمونه‌ برداری باز انجام شود.

فیبروکیستیک بدخیم چه علائمی دارد؟

وجود توده در بافت پستان امکان دارد موجب ایجاد دردهای جزئی شود. اما اگر توده های بدخیم پستان ایجاد شده باشند، گاهی این درد به صورت غیرطبیعی و مستمر احساس می شود؛ البته، تومورهای بدخیم پستان معمولا بدون درد هستند. در هر حال، بعضی علائم ظاهری و فیزیکی در پستان می تواند نشانه اولیه ایجاد سرطان سینه محسوب شوند. این نشانه ها شامل:

  • تغییر شکل نوک پستان
  • چنانچه در بازه زمانی بین دو قاعدگی، درد سینه برطرف نمی شود.
  • توده جدید ایجاد شده و بعد از اتمام دوره قاعدگی، از بین نمی رود.
  • ترشحات نوک سینه شفاف، خونی، قهوه ای، زرد و یا قرمز رنگ باشند.
  • بروز بعضی بثورات پوستی همراه با قرمزی، خارش، سوزش و یا تورم در ناحیه سینه
  • تشکیل توده های جدید در اطراف استخوان ترقوه و یا زیر بازو
  • ایجاد توده سفت با لبه های نامنظم که بیشترین احتمال سرطانی بودن را دارد.

با مشاهده این علائم ضروری است که پزشک اقدامات تشخیصی تکمیلی را انجام دهد تا از بدخیم بودن توده تشکیل شده اطمینان حاصل کند. علائم دیگری نیز وجود دارند که در مراحل بعدی تشکیل توده های بدخیم پستان نمایان می شود که عبارت است از:

  • تورفتگی و یا چرخش نوک سینه به سمت داخل
  • بزرگ شدن یکی از سینه ها (نامتقارنی در سینه ها بیشتر از حد معمول باشد)
  • سطح پستان دارای گودی هایی غیرطبیعی باشد.
  • یکی از توده های موجود در بافت پستان بزرگتر شود.
  • پوست پستان حالت پوست پرتقال پیدا کند.
  • کاهش اشتها و کم کردن ناگهانی وزن به صورت ناخواسته
  • برجستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل
  • برجستگی و مشخص شدن رگ های روی سینه

 

این نشانه ها فقط موجب می شود تا فرد حساسیت بیشتری به خرج دهد و برای معاینه و بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نماید. وجود یک یا حتی چند مورد از این نشانه ها هم نمی تواند علت بر وجود تومورهای بدخیم و سرطان سینه باشد و باید تشخیص قطعی را به عهده پزشک متخصص خود گذاشت.

 

از چه روش هایی برای درمان توده های بدخیم پستان استفاده می شود؟

توده های بدخیم پستان انواع متفاوتی می تواند داشته باشند. همچنین محل قرار گیری آن ها در بافت سینه متفاوت می باشد و همین موارد بر نحوه درمان، تاثیر گذار خواهند بود. یک پزشک متخصص و جراح پستان در شرایط متفاوت بر اساس مشکل بیمار بهترین روش درمانی را برمی گزیند. این روش ها عبارت اند از:

  • لامپکتومی
  • ماستکتومی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی

 

فیبروکیستیک خوش خیم چیست؟

در حقیقت امروزه پزشکان کمتری از اصطلاح “بیماری فیبروکیستیک پستان” استفاده می کنند به خاطر اینکه جمله هایی همچون “پستان های فیبروکیستیک” یا “تغییرات فیبروکیستیک پستان” را بیشتر قبول دارند و مورد تایید شان است، چون آنها با توجه به دانشی که دارند می گویند در واقع داشتن پستان های فیبروکیستیک یک بیماری نیست و تغییرات پستان که به عنوان فیبروکیستیک طبقه بندی می شوند، طبیعی است.
اگر چه همه بیماران بر این باورند که خانم های دارای پستان فیبروکیستیک خوش خیم هستند علائم و ناراحتی ندارند ولی باید به این نکته توجه کنید که برخی از آن عزیزان امکان دارد درد پستان، حساسیت در لمس پستان و توده در پستان را نیز تجربه کنند، به خصوص در ناحیه فوقانی و خارجی سینه.
علائم مرتبط با پستان به خصوص درست قبل از قاعدگی بیشتر آزار دهنده می باشند. معمولا اقدامات ساده خود مراقبتی می توانند ناراحتی و مشکلاتی که همراه با سینه های فیبروکیستیک خوش خیم می باشد را برطرف کنند.

 

علائم و نشانه های سینه فیبروکیستیک خوش خیم چیست؟

علائم و نشانه های پستان های فیبروکیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. توده ها یا ضخیم شدگی های پستانی که تمایل به آمیختگی در بافت اطراف پستان دارند را احساس می کنند.
  2. افرادی که درد ژنرالیزه پستان یا حساسیت به لمس و تماس توده های پستانی که در چرخه قاعدگی ثابت نیستند را دارند.
  3. ترشح سبز رنگ یا قهوه ای تیره بدون خون از نوک پستان که بدون فشار جاری می شود.
  4. تغییرات پستانی که در هر دو سینه شبیه و یکسان باشد.
  5. افزایش ماهانه دردهای پستان یا برآمدگی ناشی از چرخه میانی (تخمک گذاری) تا قبل از قاعدگی

 

درمان فیبروکیستیک پستان

 اغلب موارد هیچ اقدام درمانی لازم نیست. اما اگر فرد دارای علائم شدید درد و تورم آزار دهنده باشد، درمان های دارویی انجام می شود فقط باید علایم آزاردهنده در بیمار را کاهش داد مصرف برخی دارو ها و مواد غذایی تا حدودی منجر به کاهش علائم آن مانند درد و احساس سنگینی سینه شود. در برخی مطالعات حذف کافئین از رژیم غذایی باعث بهبود علائم می شود.مصرف برخی دارو ها و مواد غذایی تا حدودی منجر به کاهش علائم آن مانند درد و احساس سنگینی سینه شود.مصرف ویتامین E سبب کاهش حساسیت سینه می شود و همچنین مصرف داروی گل مغربی حساسیت و درد سینه را کاهش میدهد. توصیه میشود در زمان قبل از قاعدگی و در دوران درد پستان ، مصرف قهوه و شکلات و همچنین ادویه و فلفل محدود شود.همچنین مصرف مکمل های کلسیم تا حدودی در کاهش شدت علائم موثر است.

پیگیری در درمان

به بیماران دچار تغییرات فیبروکیستیک پستان توصیه می شود که هر ماه درست بعد از اتمام خونریزی قاعدگی پستانهای خود را معاینه کنند و در صورت لمس توده به پزشک مراجعه نمایند.درتمام این افراد مانند سایر افراد عادی نیاز به معاینه بالینی خوب و چکاپ وغربالگری ماموگرافی با توجه به سن ودر صورت لزوم استفاده از سایر روشهای تصویربرداری است.

ماموگرافی

اثر ورزش بر تغییرات فیبروکیستیک پستان

ورزش می تواند سبب افزایش گردش لنف در عروق لنفاوی شده و باعث می شود که لنف و مایع از بافت ها زودتر خارج شود و در بافت های مختلف بدن تجمع پیدا نکند. در پستان به دنبال خروج سریع تر مایع لنفاوی از بافت، احتقان و تجمع مایع و تورم کاهش می یابد و درد سینه ناشی از تغییرات فیبروکیستیک کمتر می شود.
بنابراین ورزش هایی مثل یوگا، پیاده روی و پیلاتس خصوصا قبل از پریود توصیه می شود.از طرفی ورزش منظم روزانه و رژیم غذایی کم چرب می تواند سبب کاهش بافت چربی کل بدن و نگه داشتن وزن ایده آل می شود.از آنجایی که تغییرات فیبروکیستیک تحت تاثیر استروژن ایجاد و تشدید می شود و بافت چربی هم به عنوان تولید کننده استروژن و محل ذخیره استروژن عمل می کند ورزش منظم با کنترل وزن و کاهش بافت چربی می تواند سبب کاهش تغییرات فیبروکیستیک پستان شود.بنابراین علاوه بر یوگا و پیاده روی و پیلاتس برای کاهش درد پستان ناشی از تغییرات فیبروکیستیک لازم است که ورزش منظم روزانه نیز برای کاهش شدت این تغییرات فیبروکیستیک (FCC) شود.

 

FCC در سونوگرافی

سونوگرافی یکی از بهترین روشها برای تشخیص مشکلات پستان است. و به طور شایع در خانم ها انجام می شود. سونوگرافی در تمام سنین و همه افراد از جمله باردار، مجرد، یائسه، دوران شیردهی و تمام خانم هایی که با مشکل یا درد پستان مراجعه می کنند، کمک کننده است. یکی از شایع ترین مواردی که در سونوگرافی پستان گزارش می شود، Fibro Cystic Changes (FCC) است. این اصطلاح همانطور که می بینید نشانه ای از اختلال یا بیماری نیست بلکه تنها تغییراتی است که در بافت پستان ایجاد می شود. این تغییرات بافتی به صورت ایجاد کیست های متعدد و پراکنده در هر دو پستان و بصورت دو طرفه است و در روند طبیعی زندگی بعضی افراد اتفاق می افتد. این روند از حول و حوش ۳۰ سالگی آغاز و تا دوران یائسگی ادامه دارد. این کیست ها از لوبول های پستانی منشا گرفته و تحولی در تکامل طبیعی پستان است.

در سونوگرافی FCC (تغییرات فیبروکیستیک پستان) کیست های کوچک یا بزرگی گزارش می شود که ظاهر ساده دارند، نقاط مشکوک به بدخیمی ندارند، کیست ها بصورت دو طرفه و پراکنده هستند، جدار کیست ها ضخیم نمی باشد و توده های مشکوک دیگری هم در پستان دیده نمی شود.
در نهایت در نتایج نهایی سونوگرافی گزارش ضایعات خوش خیم داده می شود که در صورت وجود علائم بالینی منطبق بر تغییرات فیبروکیستیک پستان (FCC) تشخیص مسجل است و جای نگرانی نیست.
و تنها لازم است که فرد علائم مربوطه که شامل دردهای پستان و اغلب به صورت دوره ای است را کنترل کرده و چکاپ های روتین را مشابه سایر افراد انجام دهد. این مورد در شرایطی که فرد توده مشکوکی داشته باشد یا تشخیص فیبروکیستیک با شک همراه باشد، کاملا متفاوت است. نکته مهم و قابل ذکر این است که FCC به هیچ وجه پیش درآمد یا مستعد کننده ی بروز سرطان پستان نمی باشد.

 

جایگاه سونوگرافی و ماموگرافی در FCC (تغییرات فیبروکیستیک پستان)

در مواردی که فرد درد یا توده های متعدد در پستان احساس کند، در ابتدا توسط پزشک معاینه می شود. شرح حال اولیه می تواند مشخص کننده احتمال FCC باشد.وجود درد پستان یا لمس توده های متعدد در پستان ها بصورت دو طرفه که اغلب بصورت سیکلیک و متناوب احساس می شود، به نفع FCC است.اما اگر یکی از این کیست ها بزرگتر از حد معمول باشند از نظر قوام، چسبندگی، تحرک و یا ظاهر پوستی متفاوت باشند، نیاز است که برای رد موارد بدخیمی طبق نظر پزشک سونوگرافی و یا ماموگرافی پستان انجام شود و موارد مشکوک هم بصورت ماهیانه از نظر معاینه و با فواصل معین شده توسط پزشک، تصویربرداری (ماموگرافی یا سونوگرافی) انجام شود.

BIRADS 0:
به معنای این است که تست کامل نیست و برای تصمیم گیری لازم است که از سایر روش های تصویربرداری کمک گرفته شود.
BIRADS 1:
به معنای عدم وجود مشکل است.
BIRADS 2:
به معنای وجود ضایعات خوش خیم است.
BIRADS 3:
به معنای وجود ضایعات احتمالا خوش خیم است ولی نیازمند پیگیری و تکرار تست می باشد.
BIRADS 4:
یافته های مشکوکی گزارش شده که احتمالا نیازمند نمونه برداری است و این نمونه برداری ها و بررسی این نتایج لزوما توسط جراح پستان انجام می شود.
BIRADS 5:
قویا نشانه بدخیمی است و لزوم بررسی و اقدامات سریع وجود دارد.
BIRADS 6:
در افرادی گزارش می شود که بدخیمی ثابت شده دارند و در حال حاضر برای پیگیری های بعدی مراجعه کرده اند.

* دقت داشته باشید که تمام موارد مشکوک باید توسط جراح پستان معاینه و بررسی شوند و در صورت لزوم سایر اقدامات تشخیصی یا درمانی طبق نظر جراح برای فرد درنظر گرفته می شود. بنابراین تفسیر یک ماموگرافی فقط و فقط بر عهده پزشک است.

 

سونوگرافی پستان

آیا درمان تغییرات فیبروکیستیک سینه با جراحی ممکن است؟

با توجه به اینکه تغییرات فیبروکیستیک سینه بصورت منتشر و دو طرفه هستند و تحت تاثیر تغییرات هورمونی می باشند، امکان جراحی در مورد آنها نیست. برداشتن بافت های دچار تغییرات فیبروکیستیک در عمل ممکن نیست. اما اگر یکی یا تعداد محدود از کیست ها خیلی بزرگ و دردناک باشند و سایز آن ها در دوران پس از پریود باز هم بزرگ باشد می توان با آسپراسیون (FNA) یا تخلیه کیست ها با سوزن در مطب آنها را از بین برد و یا سایز آن ها را کاهش داد. البته اغلب موارد مایع تخلیه شده از کیست به آزمایشگاه هم فرستاده می شود.برداشتن این کیست ها با برش جراحی و به طور کامل همراه با حداره ی کیست، تنها در صورتی توصیه می شود که بعد چند بار تخلیه کیست با سوزن (FNA) باز هم کیست عود کرده باشد یا در مایع تخلیه شده از کیست، سلول های مشکوک به بدخیمی توسط آزمایشگاه گزارش شود.همچنین در صورتی که در سونوگرافی یا ماموگرافی ها نکته مشکوکی مبنی بر بدخیمی وجود داشته باشد هم جراحی و برداشتن کیست ضروری است.

 

آیا فیبروکیستیک تبدیل به سرطان می شود؟

 

تغییرات فیبروکیستیک سینه

تغییرات فیبروکیستیک پستان به صورت توده های بزرگ یا کوچک و تقریبا همیشه دو طرفه است که بصورت گذرا و قبل خونریزی های قاعدگی و در اواخر سیکل پریود اتفاق می افتد. این تغییرات بیماری محسوب نمی شوند و فقط تحت تاثیر هورمون ها و خصوصا استروژن در بعضی خانم ها ایجاد می شود. ولی طبق تحقیقات وسیعی که انجام شده است در هیچ شرایطی این تغییرات (FCC) قابلیت تبدیل به بدخیمی ندارد. حتی در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند هم سبب بروز سرطان نمی شود.اگرچه وجود کیست های متعدد در معاینه و در سونوگرافی یا ماموگرافی، می توانند تشخیص سرطان را با مشکل مواجه کنند.
برای جلوگیری از این کار لازم است معاینات بصورت دوره ای و پس از اتمام خونریزی قاعدگی انجام شود و در صورت وجود ضایعه مشکوک تست های تشخیصی مثل سونوگرافی و ماموگرافی با فواصل معین تکرار شوند.

4 دیدگاه

  • سلام ، ببخشید من همیشه از سونوگرافی برای غربالگری استفاده میکردم، امسال ۴۰ ساله شدم، درست هست بدون تجویز پزشک متخصص ماموگرافی هم همراه سونوگرافی انجام بدم؟ ضمنا فیبروکیستیک هم هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button