از کجا بدانیم تبخال تناسلی داریم؟

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس چیست؟

تبخال تناسلی یا هرپس یک بیماری عفونی مقاربتی بسیار رایج است که  شایعترین راه انتقال آن از رابطه جنسی‌  است. این بیماری ویروسی برخلاف آنچه تصور می شود، علائم بالینی کاملا متفاوتی با زگیل تناسلی دارد. ویروس تبخال یا “هرپس سیمپلکس” دو تیپ دارد که هر دو آن‌ها می‌توانند در ناحیه تناسلی تبخال ایجاد کنند.

تفاوت بین تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

نکته ی مهم این است که ویروس تبخال تیپ یک که به آن ویروس تبخال لب هم گفته می شود، میتواند در ناحیه ی تناسلی هم سبب بروز ضایعات شود. اما شدت علائم و طول دوره ی بیماری نسبت به زمانی که ویروس تبخال تیپ ۲ یا تناسلی فرد را درگیر کرده باشد، بسیار خفیف تر است. تعداد ضایعات کمتر بوده و تب و علائم عمومی بدن را ندارد.

تبخال‌ها شبیه به تاول‌های کوچکی هستند که بیشتر در نواحی مخاطی بدن مانند داخل بینی، دهان و دستگاه تناسلی ایجاد می شوند. ناحیه تناسلی زنان به دلیل رطوبت بالا و ترشح بسیار زیاد مخاط بستر خوبی برای ویروس‌ هرپس است. این ویروس در ناحیه تناسلی تاول‎هایی ایجاد می‌کنند که حالت آبدار و عفونی دارند. شواهد نشان می‌دهند که تیپ یک بیشتر لب و دهان و بینی را مبتلا می کند و تیپ دو بیشتر با شروع فعالیت جنسی، ناحیه تناسلی را درگیر می کند.

علائم تبخال تناسلی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری عفونتی، هیچ گونه نشانه یا علامتی ندارند و ممکن است از وجود آن آگاه نشوند ولی در عین حال می توانند ویروس را به فرد دیگر انتقال دهند. در دیگر افراد، علائم در طی دو تا چهارده روز پس از تماس با ویروس ظاهر می شود. در میان برخی از افراد، ویروس ممکن است پیش از بروز هرگونه علائمی، برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها غیر فعال باشد. بنابراین اگر دچار علائم تبخال تناسلی شدید، لزوما بدین معنی نیست که به تازگی آلوده به ویروس شده اید.

راههای انتقال تبخال تناسلی چیست

علائم تبخال تناسلی اولیه

•  احساس بدحالی عمومی همراه با علائم مشابه سرماخوردگی مانند تب، خستگی، سردرد، کمر درد و پادرد و درد در کشاله ران
  •  خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و یا مقعد
  •  ترشح از ناحیه واژن
  •  تاول های کوچک در ناحیه تناسلی و مقعد بر روی باسن یا در بالای ران ها، این تاول ها ممکن است طی چند روز پاره شده و ترشحات چرکی از آنها خارج شود و زخم های کوچک و قرمز رنگ و دردناکی را برجای بگذارند.
  •  درد و سوزش در هنگام ادرار کردن که ناشی از ریختن ادرار بر روی زخم ها است.
  • این علائم حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد و خودبخود برطرف می شود. درمان زودهنگام سبب کاهش طول مدت و شدت بیماری اولیه و کاهش تعداد موارد عود در آینده می شود.

علائم تبخال تناسلی راجعه

در زمان عود ضایعات هرپس ،شدت علایم نسبت به اولین دوره ی علامت دار شدن فرد خفیف تر است. علائم کلی به صورت تب و بدن درد و …را ندارد. تعداد تاولها کمتر و محدودتر است. تاولها و ضایعات پوستی درد و سوزش کمتری دارند و مدت زمان کوتاهتری حدود ۲-۴ روز طول می کشند.در این موارد اغلب نیاز به درمان داروی ضد ویروسی خوراکی نیست و با درمان های موضعی می توان سوزش مختصر را برطرف کرد.

تشخیص تبخال تناسلی

اصلی ترین روش تشخیص، رویت ضایعات تیپیک تبخال توسط پزشک است. ولی روشهای آزمایشگاهی زیر در موارد مشکوک کمک به تشخیص صحیح می کنند:

1. روش PCR با نمونه برداری از جوش های تاولی
  2. روش سرولوژیک که آنتی بادی ویروس را در خون تشخیص می دهد.این آزمایش نمی تواند ویروس تبخال لب را از تبخال تناسلی افتراق دهد.
  3. کشت ویروس که امروزه کمتر استفاده می شود.

راه های پیشگیری و درمان از تبخال تناسلی

داشتن روابط جنسی پرخطر و چند پارتنری مهمترین عامل خطر است و باید از آن پرهیز شود.برای جلوگیری از انتقال بایستی از تماس جنسی تا زمانی که ضایعات پوستی کامل از بین بروند، پرهیز کرد.گرچه افراد بدون علامت نیز می توانند عفونت را در هر زمانی منتقل کنند. اما احتمال انتقال در این شرایط نسبت به زمانی که ضایعات فعال وجود دارد، بسیار کمتر است.استفاده از کاندوم میزان انتقال را کاهش می دهد.ولی احتمال انتقال را به صفر نمی رساند.داشتن تبخال در یک ناحیه، تضمین کننده ی عدم ابتلا به تبخال در نواحی دیگر نیست لذا از رابطه ی جنسی در زمانی که ضایعه ی فعال بصورت تاول وجود دارد بایستی پرهیز کرد.

برای درمان، درمان های خوراکی که در هفته ی اول توسط پزشک تجویز می شود می تواند دوره ی بیماری را کاهش دهد و تعداد موارد عود را کمتر کند. اما نکته ی مهم اینکه مصرف دارو های خوراکی به هیچ عنوان درمان قطعی تبخال تناسلی نمی باشد. همچنین پماد های مورد تجویز پزشک اثر موقتی داشته و موجب کاهش درد و یا سوزش در ناحیه مورد نظر می شود و بازهم قادر به از بین بردن ویروس به صورت کامل نیستند. البته ممکن است پزشک شما داروهایی مانند والاسیکلوویر، فامسیکلوویر و آسیکلوویر جهت کاهش علائم ویروس و دوره‌ های فعالیت آن تجویز کند که خوشبختانه این دارو ها عوارض خاصی نداشته و به راحتی توسط بدن پذیرفته می شوند.

در حال حاضر موثر ترین راه پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی پرهیز از روابط جنسی پر خطر می باشد. محققین در حال تحقیق برای تولید واکسن تبخال تناسلی هستند اما هنوز واکسنی برای پیشگیری قطعی از این مسئله وجود ندارد. در مورد واکسن به طور مفصل تر در بخش مربوط به واکسن تبخال تناسلی همین مطلب بیشتر بخوانید.

تبخال تناسلی در بارداری

در زنانی که قبل از بارداری یا اوایل بارداری دچار تبخال تناسلی می‌شوند، خطر چندانی جنین را تهدید نمی‌کند اما اگر علائم در انتهای بارداری و روزهای منتهی به زایمان دیده شوند، با توجه به اینکه احتمال انتقال به جنین حین عبور از کانال واژن وجود دارد، روش ختم بارداری به صورت سزارین خواهد بود.

واکسن تبخال تناسلی یا ویروس اچ اس پی

یکی از سوالات شایع در این زمینه مطرح می شود این است آیا واکسنی برای جلوگیری از تبخال تناسلی وجود دارد یا خیر؟ شرکت های واکسن سازی و دارو سازی متعددی در سراسر دنیا در حال انجام تحقیقات و مطالعات بر روی تولید واکسن ویروس اچ اس پی هستند. این واکسن ها با استفاده از تکنولوژی های متفاوتی درحال ساخت هستند مانند روش ویروس کشته شده، دی ان ای ویروس، ام آر ان ای ویروس که حاوی وکتور های ویروسی می باشند. اغلب این واکسن ها در مرحله پریکنیلیکال هستند و هنوز وارد مرحله تحقیقات انسانی نشده اند. البته تعدادی از این واکسن ها در مرحله تحقیق در فاز دو انسانی قرار گرفته اند و تنها یک نوع از این واکسن ها که توسط یک شرکت روسی در حال ساخت می باشد در مرحله فاز چهار تحقیقات انسانی قرار گرفته است. و همانطور که می دانید زمانی که یک واکسن فاز چهار را تکمیل کند، آمار و نتایج  آن را ارائه دهد و درصورت ایمنی زایی موثر و وجود نتایج سازمانی مطلوب، توسط سازمان who (سازمان بهداشت جهانی) می تواند مجوز تولید انبوه را دریافت نماید و واکسن مورد تایید به تولید انبوه برسد.

بنابراین در حال حاضر هنوز هیچ واکسنی علیه ویروس اچ اس پی موجود نیست. به این امید که با پیشرفت علم هرچه سریع تر واکسن این این ویروس نیز مورد دسترسی عموم قرار بگیرد.

سوالات متداول مخاطبین عزیز در مورد تبخال تناسلی

آیا تبخال تناسلی موجب سرطان دهانه رحم می شود؟
خیر تبخال تناسلی یا هرپس فقط سبب ضایعات پوستی عود کننده می شود و خطر تبدیل به سرطان یا ایجاد سرطان ندارد.

آیا تبخال تناسلی درمان می‌شود؟
پس از تشخیص ضایعات تبخال توسط پزشک متخصص زنان، داروهایی تجویز می شود که سبب کاهش شدت ضایعات پوستی و کاهش طول مدت دوره ی بیماری می شود.همچنین مصرف این دارو ها موجب کاهش تعدادموارد عود بیماری می شود. اما درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد و مانند ویروس تبخال لب به صورت مادام العمر در بدن باقی می ماند گهگاه عود می کند. تعداد موارد عود بستگی به شرایط بیمار دارد. هر چه سیستم ایمنی فرد ضعیف تر باشد تعداد و شدت موارد عود بیشتر است. عود علائم می تواند به دلیل آسیب پوستی مانند خراش یا بریدگی در اثر تیغ شیو یا خاراندن زیاد یا ضربه حین رابطه جنسی، ضعف سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری شدید، تب و یا استرس روحی ایجاد شود. گاها به دلیل تناوب زیاد عود علائم، نیاز است داروی آنتی ویروس به صورت طولانی مدت و جهت پیشگیری استفاده شود.

چه زمانی زنان دچار تبخال تناسلی می‌شوند؟
ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم پوستی یا ترشحات مخاطی افراد آلوده منتقل می‌شود، بنابراین زنان هم درست از زمانی که فعالیت جنسی خود را آغاز می‌کنند،درصورت وجود ویروس در پارتنر مذکر در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

آیا می توان فهمید چه زمانی به ویروس تبخال تناسلی مبتلا شده ایم؟
هیچ گونه آزمایشی وجود ندارد که به شما بگوید که چند وقت است که به ویروس مبتلا شده اید. و از آن جا که ویروس پس از ورود به بدن می تواند طرف دو روز علامت بدهد یا سالها بدون علامت باشد، زمان ابتلا قابل تعیین نیست.

بعد از ابتلا به تبخال تناسلی چه زمانی می توان دوباره رابطه جنسی برقرار کرد؟
توصیه می شود تا رفع کامل ضایعات پوستی از داشتن رابطه ی جنسی پرهیز شود تا میزان انتقال کاهش یابد.

چه زمانی علائم تبخال تناسلی از بین می روند؟
مدت ظهور علائم تبخال تناسلی در هر فردی متفاوت است و بستگی به سلامت کلی فرد،سیستم ایمنی و توان بدن در مقابله با بیماری دارد.همچنین به اولیه یا ثانویه (عود) بودن تبخال هم وابسته است. اولین ظهور علائم تبخال تناسلی معمولا طولانی تر و شدیدتر است و می تواند ۷ تا ۱۰ روز و در بعضی افراد تا ۱۴ روز ادامه یابد .در حالی که در موارد عود، علائم فرد تنها ۲-۴ روز طول می کشد.

آیا همه افراد که دچار تبخال تناسلی می شوند علائم یکسانی دارند؟
خیر برخی افراد مبتلا به ویروس ممکن است هرگز هیچ گونه نشانه ظاهری از تبخال تناسلی بروز ندهند.تعداد تاول ها و محل آنها و همینطور طول دوره ی بیماری در افراد متفاوت است. شدت علائم اولیه شامل تب و بدن درد و خستگی و بی حالی هم بسته به شرایط فیزیکی هر فرد می تواند خفیف یا شدید باشد.

چه زمانی بیشترین احتمال انتقال ویروس وجود دارد؟
ممکن است فردی که به ویروس آلوده شده تا مدتها علائمی از تبخال نداشته باشد. با این وجود، می تواند دیگر افراد را آلوده کند. ولی در زمان فعال بودن ویروس و وجود ضایعه پوستی و تاول، احتمال انتقال بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود تا زمان برطرف شدن کامل علائم بالینی شامل تاول و زخم های پوستی از برقراری رابطه جنسی و تماس پوستی پرهیز شود.