جوانسازی واژن

جوانسازی واژن

با توجه به پیشرفت های بسیاری که تا به حال در حوزه پزشکی به وجود آمده است،امروزه از روش ‌های متنوعی با اثربخشی بالا و البته بدون درد و عوارض برای رسیدن به اندامی زیبا و البته بهبود کیفیت زندگی افراد استفاده می ‌شود. جوانسازی واژن، در این میان به عنوان یکی از عمل‌ های زیبایی شناخته می ‌شود که با انجام آن، کیفیت زندگی زنان، خصوصاً زنانی که سن بالایی دارند و با مشکلاتی در روابط جنسی خود رو به رو هستند بالا برود. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به موضوع جوانسازی واژن بپردازیم.

جوانسازی واژن چیست؟

در توضیح جوانسازی واژن، لازم است که مسئله را به صورت ریشه ای مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی می توان گفت که با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش پیدا می کند و به دنبال آن، کاهش سلول ‌های فیبروبلاست در تمامی ارگان ‌های بدن، سبب ایجاد شرایط نامطلوب و شروع روند پیری در بدن می ‌شوند. از جمله تغییرات مهم این فرآیند در سیستم تناسلی بانوان نمود پیدا می‌ کند. این یعنی هر چه سن فرد افزایش یابد، میزان خشکی واژن و کاهش ترشحات، خصوصاً حین نزدیکی نیز بارزتر خواهد شد. این مسئله می تواند، احساس سوزش، خارش و گز گز کردن در ناحیه واژن و همین طور بروز احساس درد، ناراحتی و سوزش حین مقاربت را به دنبال خود داشته باشد.
لازم است بگوییم که جوانسازی واژن در واقع به عنوان یک اقدام زیبایی و البته درمانی شناخته می ‌شود که به دنبال اصلاح بسیاری از مشکلات واژن همچون شل شدگی، افتادگی، خشکی و… است. باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از مشکلات این ناحیه، بعد از زایمان و به‌ خصوص زایمان طبیعی برای زنان ایجاد می شوند و به دنبال آن، تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت زندگی آنها می ‌گذارند. به همین دلیل هم هست که اختلالاتی مانند بی‌ اختیاری در ادرار می توانند بعدها برای فرد، مشکل ساز شوند.

در سال های اخیر، محبوبیت جراحی و سایر روش های زیبایی و جوانسازی واژن در سطح جهان و البته کشور خودمان، افزایش بسیاری پیدا کرده است، چرا که با انجام این جراحی، هم کیفیت رابطه زناشویی فرد بهبود پیدا می ‌کند و هم اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهد یافت. مطالعاتی که در همین زمینه به انجام رسیده اند نشان می دهند که چیزی حدود 40 درصد از زنان از اختلال در روابط جنسی شان رنج می ‌برند، اما بسیاری از آنان به دلایل مختلفی همچون مسائل عرفی و فرهنگی، تصمیم می گیرند که مشکلات خود را پنهان نگه دارند. این در حالی است که قطعا با انتخاب و انجام روش های درمانی مناسب توسط یک پزشک ماهر و باتجربه می توانند درصد بالایی از مشکلات خود را به طور کامل برطرف نمایند.

علت نیاز به جوانسازی واژن

به طور کلی باید بگوییم که نیاز به جوانسازی واژن در اثر شل شدگی و تغییر اندازه واژن احساس می شود و به همین دلیل نیز اگر بخواهیم دلایل اصلی و مهم در بروز چنین مشکلاتی را مطرح کنیم می توانیم به مواردی همچون تجربه زایمان طبیعی، برقراری رابطه جنسی مکرر، افزایش وزن به صورت چشمگیر و… اشاره کنیم. باید اضافه کنیم که تمامی این موارد می تواند موجب آن شوند که فرد و شریک جنسی او از برقراری رابطه جنسی شان هیچ لذتی نبرند.

روش های مختلف جوانسازی واژن

به طور کلی می توان گفت که امروزه روش‌ های مختلفی وجود دارند که بسته به شرایط جسمی فرد می توانند برای جوانسازی واژن او توصیه شوند که از میان آنها می توان به به جراحی، لیزر، آر اف، تزریق چربی، تزریق ژل، کربوکسی تراپی، ورزش، داروهای گیاهی و… اشاره کرد. در ادامه به طور مفصل به بررسی هر کدام از این روش ها می پردازیم.

جراحی

این روش، غالبا با جراحی واژینوپلاستی و ترمیم افتادگی ها انجام می گیرد که برای این عمل لازم است که بیمار بی هوش شود. در صورتی‌ که بنا بر تشخیص پزشک، جراحی از نوع واژینوپلاستی باشد، مخاط آسیب دیده و شل شده بافت ‌های دیواره واژن برداشته شده و بافتهای زیرین با استفاده از بخیه سفت و ترمیم می‌ شوند.

روش ‌های غیر جراحی

به طور کلی می توان گفت که جوانسازی واژن به روش غیر جراحی شامل دو روش معمول استفاده از روش رادیو فرکانسی یا همان آر اف و همین طور لیزر می ‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که در هر کدام از این روش ها یک مکانیسم خاص برای ایجاد جوان سازی عمل می کند. در روش غیر جراحی، لیزر برای رفع خشکی واژن و جوانسازی مخاط داخلی و روشن سازی ناحیه خارجی پوست استفاده می شود. دستگاه هیگز با کمک امواج آر اف (RF) می تواند در سفتی و رفع افتادگی ها و ایجاد تنگی کمک کننده باشد.
همینطور در مواردی که پوست ناحیه بیرونی به علت از بین رفتن چربی ها و شلی پوست در اثر کاهش کلاژن زیرین به دنبال افزایش سن، داور چروکیدگی شود، می توان از تزریق ژل و چربی استفاده کرد.

جوانسازی واژن با آر اِف (RF)

در این روش برای درمان از امواج الکترومغناطیس استفاده می‌ شود. این امواج می توانند سبب ایجد گرما و انقباض در بافت ‌های ناحیه تناسلی شوند. به دنبال گرمای ایجاد شده در لگن و سیستم تناسلی، فرآیند خون ‌رسانی افزایش و تولید کلاژن بهبود پیدا می کند. همینطور با ایجاد نیروی انقباضی در عضلات جدار واژن به تدریج فیبرهای عضلانی ضخیم تر و عضلات لگن و واژن قوی تر شده و مشکل گشاد شدن واژن نیز از بین خواهد رفت. در این روش، درمان بیمار در چند جلسه سرپایی و بدون هیچ گونه درد و خونریزی انجام می گیرد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که از روش آر اف برای درمان سایر مشکلات زنان، همچون درمان خشکی، رفع درد در هنگام برقراری رابطه جنسی و آتروفی واژن و… نیز استفاده می شود.

معمولاً می توان گفت که بسته به میزان شل شدگی واژن، بین ۳ تا ۶ جلسه در فواصل زمانی ۱ تا ۲ هفته ای نیاز است از این روش استفاده شود.

جوانسازی با لیزر مونالیزا تاچ

در جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا تاچ از لیزرco2 استفاده می‌ شود که موجب گرم شدن ناحیه واژن و همینطور ایجاد خراش های بسیار ظریف و میکروسکوپی در واژن شود. در این درمان که معمولاً طی چند جلسه به فواصل ماهیانه انجام می گیرد، بافت ‌های داخلی ناحیه تناسلی، تحت تأثیر قرار گرفته و میزان تولید کلاژن در آنها نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و پس از اتمام جلسات به میزان قابل توجهی، جوانسازی و افزایش ترشحات داخلی و رفع خشکی اتفاق می افتد. همینطور به دنبال تنظیم ترشحات واژن، phواژن نرمال شده و از عفونت های مکرر واژن پیشگیری می کند.

جوانسازی واژن با کربوکسی تراپی

در این روش برای رفع مشکلات ناحیه تناسلی زنان از گاز کربن دی‌ اکسید استفاده می‌ شود. این یعنی، گاز کربن دی ‌اکسید با استفاده از سوزن های بسیار ظریف وارد ناحیه تحت درمان می ‌شود. زمانی که میزان گاز کربن دی ‌اکسید افزایش پیدا می کند، به طور طبیعی برای رساندن اکسیژن بیشتر به ناحیه فرآیند خون ‌رسانی و به دنبال آن تولید کلاژن بهبود پیدا خواهد کرد.
از کربوکسی تراپی می توان برای رفع خشکی واژن و همینطور رفع شلی و چین و چروک و تیرگی پوست ناحیه تناسلی استفاده کرد.

تزریق چربی به واژن

در این روش لازم است که از چربی بدن خود فرد، برای رفع مشکلاتی از قبیل چین ‌و چروک و تیرگی واژن استفاده شود. به همین دلیل نیز می توان گفت از آنجایی که چربی مورد استفاده، از بدن خود فرد گرفته می شود، احتمال اینکه بدن بیمار بعد از این کار، نسبت به تزریق این ماده خارجی واکنش نشان دهد وجود ندارد و از این نظر برخلاف تزریق سایر فیلر ها یا ژل ها، کاملا ایمن است.
در نتیجه در صورتی ‌که قصد بهبود شکل ظاهری ناحیه تناسلی خود را آن هم بدون استفاده از روش‌ های جراحی دارید، می‌ توانید از این درمان سرپایی استفاده نمایید.
به دنبال تزریق چربی علاوه بر حجیم و برجسته شدن ناحیه تناسلی خارجی و رفع چین و چروکهای پوستی، به دلیل وجود سلولهای بنیادی در بافت چربی پس از گذشت چند ماه سبب جوان شدن و روشن شدن و تازه شدن پوست ناحیه تناسای هم می شود.
باید به این نکته نیز اشاره کنیم که که نتایج این درمان دائمی نخواهد بود. ولی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد چربی تزریق شده به صورت مادام العمر برای فرد باقی می ماند. بافت چربی مذکور مانند سایر بافتهای چربی فرد، تحت تاثیر افزایش و کاهش وزن شما در طول زندگی برجسته تر یا کم حجم تر می شود.

تزریق ژل به واژن

تزریق ژل نیز از دیگر روش‌ های جوانسازی، رفع تیرگی و همین طور برطرف کردن چین ‌و چروک ناحیه واژن به حساب می ‌آید. معمولا در این روش از انواع متفاوتی ژل با میزان ماندگاری های مختلف، استفاده می‌ شود. این روش از درمان هم غیرتهاجمی است و به ‌صورت سرپایی و بدون بی هوشی انجام می گیرد. معمولا استفاده از این روش به افرادی توصیه می ‌شود که نیاز به فیلر کمتری داشته و لاغر اندام هستند و بافت چربی برای تزریق چربی ندارند.

انجام حرکات ورزشی

تمام ماهیچه های بدن با استفاده از حرکت های ورزشی مشخص، تقویت می شوند و ماهیچه ‌های واژن نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. باید بدانید که انجام بعضی حرکات ورزشی، عضلات ارگان ‌های جنسی خانم ‌ها را تقویت کرده و به دنبال آن نیز تاثیرات بسیاری همچون جلوگیری از بی اختیاری ادراری، شلی و افتادگی لگن را به دنبال خواهد داشت. تمامی این موارد می توانند زندگی جنسی یک خانم را بهبود بخشند و همینطور در سنین بالاتر کیفیت زندگی بهتری را با پیشگیری از ریزش ادرار حین عطسه و سرفه یا راه رفتن سبب شوند. برای حفظ و یا افزایش سلامت واژن می توانید از این حرکات ورزشی استفاده کنید. این حرکات ورزشی با عنوان ورزشهای کگل شناخته می شوند.

تمرینات کگل را می توان رایج‌ ترین نوع ورزش ‌های‌ موثر در رفع شلی و تنگ کردن واژن و جوانسازی آن دانست. این تمرینات، باعث افزایش قدرت عضلات واژن می گردند. طبیعتا این موضوع می تواند تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت و لذت در روابط جنسی افراد داشته باشد. مهمترین نکته این است که برای اثر بهتر، این ورزشها باید از سنین کمتر و در زمانی که شدت شل شدگی واژن کم است، آغاز شود. اگر از جوانی تمام خانمها این ورزشها را انجام دهند، شیوع افتادگی واژن در سنین میانسالی و پیری بسیار کاهش می یابد.

برای انجام کگل عضلات اطراف واژن و مجرای ادرار خود را منقبض نمایید و ۱۰ ثانیه در وضعیت انقباض نگهدارید. این حرکت را می توانید در حالا خوابیده یا نشسته یا ایستاده و حتی در طول انجام فعالیتهای روزمره انجام دهید. این حرکت بهتر است در ۵ پارت جداگانه و ۱۰ بار در از پارت انجام شود. تمرین دیگر که در حالت دراز کشیده انجام می ‌شود، به این صورت است که به پشت دراز بکشید و پاهای خود را بدون اینکه زانو ها را خم کنید چند ثانیه بالا نگه داشته و بعد به آنها را به آرامی پایین بیاورید.در این حرکت تمامی عضلات پایین لگن سفت می شوند. این حرکت هم بهتر است در دو نوبت در روز و هر بار ۱۰ تکرار انجام شود.

حرکت ورزشی دیگر به صورت بالا کشیدن باسن است. برای شروع باید بر روی زمین دراز بکشید، کف دست ‌ها و کف پاها بر روی زمین باشد، سپس یک توپ کوچک بین زانوها قرار دهید و باسن را به بالا بکشید، به ‌اندازه ۱۰ ثانیه مکث در حرکت داشته باشید. این ورزش می تواند در تقویت عضلات لگن موثر باشد. برای نتیجه بهتر باید این حرکت در دو پارت و هر نوبت با ۱۰ بار تکرار، انجام شود.

درمان گیاهی

هیچ روش غذایی یا داروی گیاهی تایید شده ای برای جوان سازی واژن وجود ندارد.

بهترین روش جوانسازی واژن

به‌ طور کلی با توجه به نتایج به دست آمده، میزان رضایتمندی بیماران، ماندگاری درمان و همین طور تأثیر آن نشان می دهد که استفاده از لیزر مونالیزا به عنوان بهترین روش جوانسازی و رفع خشکی واژن در سنین بالا نام برده می شود.

هزینه جوان‌سازی واژن

با توجه به مقاله ی بالا و انواع مختلف روشهای جوان سازی باید گفت برای هر فرد یک یا چند روش خاص مورد نیاز است و بنابراین نمیتوان مبلغ مشخص و ثابتی برای تمام بیماران عنوان کرد. به‌ عنوان‌ مثال نوع روش درمان شامل جراحی یا لیزر یا آر اِف ، مرکز درمانی و بیمارستان، پزشک و تعداد جلسات موردنیاز و… همه و همه در کم و یا زیاد شدن هزینه موثر خواهند بود. توصیه ای که برایتان داریم است که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه لازم برای این درمان به جلسات مشاوره مراجعه کنید تا پس از معاینه و با توجه به نیاز و روش درمانی مناسب خود، هزینه ای که لازم است پرداخت نمایید را نیز بررسی کنید.

سؤالات متداول

اقدامات قبل از انجام لیزر جهت تنگ کردن واژن شامل چه مواردی می ‌شود؟
از جمله مراقبت هایی که لازم است قبل از جلسه ی لیزر مورد توجه قرار بگیرد می توان به این موارد اشاره کرد:

  • قبل از انجام لیزر، نیاز به معاینه واژینال خواهید بود.
  • در صورت عفونت واژینال ابتدا باید عفونت را به طور کامل درمان کرد و سپس جهت لیزر اقدام نمود.
  • قبل از لیزر در صورت انجام ندادن غربالگری پاپ اسمیر، باید پاپ اسمیر جدید انجام شود.
  • بهترین زمان لیزر ۳ تا ۵ روز بعد پایان دوران قاعدگی است.
  • حداقل ۲۴ ساعت قبل لیزر نزدیکی و رابطه ی جنسی نداشته باشد.
  • حداقل دوروز قبل از لیزر واژینال از کرم های واژینال استفاده نشده باشد.

بعد از لیزر چه مراقبت ‌هایی لازم است؟
۳ تا ۷ روز از رابطه جنسی خودداری نمایید.
تا یک هفته رفتن به استخر و شنا ممنوع است.
پس از انجام لیزر واژینال به میزان ۱۲ تا ۲۴ ساعت سوزش ادرار یا سوزش در ناحیه واژن وجود دارد که کاملا طبیعی و گذرا است و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

ماندگاری لیزر چقدر است؟
ماندگاری نتایج لیزر می تواند ارتباط بسیاری با شل شدگی عضلات واژن داشته باشد. همینطور در افرادی که به علت خشکی واژن لیزر واژینال انجام میدهند،هرچه رابطه جنسی کمتر باشد یا مدت زمان بیشتری از شروع یائسگی گذشته باشد، شدت خشکی بیشتر است و نیاز به تکرار جلسه ی لیزر زودتر خواد بود. اما به طور کلی و معمولاً بین ۱۲ تا ۱۸ ماه می توان انتظار ماندگاری داشت. به همین دلیل توصیه ی ما این است که هر سال یک نوبت برای انجام لیزر واژینال اقدام کنید تا اثر آن کم نشود و مجدد دچار مشکل نشوید.

آیا لیزر سبب ناباروری می ‌شود؟
خیر، در زمان استفاده از لیزر از طول‌ موج‌ های استاندارد استفاده می ‌شود و به همین دلیل هم استفاده از لیزر جهت تنگ کردن و رفع خشکی و بهبود مخاطی یا کاربردهای دیگر لیزر در دستگاه تناسلی سبب ناباروری نخواهد شد.

آیا در افرادی که رحم خود را برداشتند نیز لیزر واژینال مؤثر است؟
بله. چرا که لیزر روی واژن انجام می‌ شود و افرادی که رحم ندارند هم ممکن است دچار خشکی واژن و عفونت مزمن یا شل شدگی واژن شوند و نبود رحم در انجام لیزر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سن مناسب انجام لیزر واژینال چقدر است؟
تمام افرادی که متاهل بوده و به طور مداوم رابطه جنسی دارند و بنا به هر دلیلی دچار گشاد و شل شدگی واژن شده ‌اند می‌ توانند از لیزر واژینال استفاده نمایند. همینطور اگر در هر سنی فرد دچار کاهش حجم ترشحات طبیعی و احساس خشکی واژن یا عفونت مکرر به دنبال خشکی طولانی مدت شود،می تواند از این روش استفاده کند.

جمع بندی

افزایش سن و کاهش تولید کلاژن به دنبال کاهش سلولهاى فیبروبلاست ، در تمامی ارگانهای بدن سبب شرایط نامطلوب و شروع روند پیری می شوند. از جمله تغییرات مهم آن در سیستم تناسلی بانوان می باشد. هر چه سن افزایش یابد، میزان خشکی واژن و کاهش ترشحات خصوصا حین نزدیکی بارزتر میشود. این مساله باعث احساس سوزش  و خارش  و گزگز در ناحیه واژن و  نیز احساس درد و ناراحتی و سوزش حین مقاربت میشود. این شرایط در سنین 40 تا 50 سالگی  همزمان با کاهش هورمونهاى استروژن و پروژسترون اتفاق افتاده و به تدریج تشدید میشود. برای درمان این موضوع و جوانسازی واژن از روش های مختلفی همچون استفاده از دستگاه لیزر مونالیزا تاچ، هیگز RF و روش های دیگر استفاده می شود.

برای درمان در سالهای گذشته از کرمهای هورمونی و یا لوبریکانت ها استفاده میشد که بیمار مجبور به استفاده هر شب از این دارو ها بود. در ضمن پس از قطع دارو اثر آن از بین رفته و بیمار مجددا علایم فوق را داشت .قابل ذکر است بسیاری از بیماران بدلیل شرایط خود امکان استفاده از کرمهای هورمونی ندارند وناچار به ادامه زندگی با شرایط فوق بودند .

امکان ارسال نظر وجود ندارد.

Call Now Button