خشکی واژن و درمان آن

درمان خشکی واژن با لیزر مونالیزا

حفظ سلامت ناحیه تناسلی در خانم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل در صورت مشاهده کوچک ترین مشکلات در این ناحیه، لازم است که برای درمان آن اقداماتی صورت گیرد. یکی از رایج ترین این اختلالات، خشکی واژن است.در این مقاله با علائم ، علل و درمان آن آشنا خواهید شد.

خشکی واژن چیست؟

به طور کلی وجود لایه نازکی از ترشحات در واژن و دیواره مخاطی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. این ترشحات می توانند محیطی با PH مناسب و لغزنده ایجاد کنند و سبب کاهش آسیب های احتمالی حین رابطه جنسی و همینطور جلوگیری از عفونت های واژینال و عفونت های مکرر قارچی شوند.ضخامت و ترشحات لایه مخاطی واژن ناشی از وجود هورمون استروژن است و کاهش این هورمون نیز می تواند موجب خشکی واژن شود.
معمولا با افزایش سن در خانم ها، تولید هورمون استروژن نیز کاهش می یابد و به دنبال آن خشکی واژن ایجاد می شود. خشکی واژن معمولا در خانم های یائسه پس از گذشت چند سال از شروع یائسگی اتفاق می افتد، اما گاهی در سنین پایین تر هم دیده می شود.

علائم خشکی واژن

معمولا خشکی واژن با علائمی همچون سوزش و خارش، احساس سوزن سوزن شدن در داخل واژن یا ورودی آن و سوزش در مجرای ادرار شروع می شود. این علائم به تدریج تشدید یافته و آزار دهنده می گردند. در این شرایط در زمان برقراری رابطه جنسی امکان درد، سوزش و خونریزی مختصری برای خانم به مراتب افزایش پیدا می کند.
از دیگر عوارض ناشی از ابتلا به خشکی واژن می توان به بروز علائم ادراری مثل تکرر ادرار، سوزش ادرار، احساس فوریت برای دفع ادرار و همین طور عفونت های ادراری مکرر اشاره کرد.
لازم به ذکر است در مواردی که خشکی واژن طولانی شود، عفونت های مکرر واژن و عفونت های راجعه ادراری در اثر تغییرات طولانی PH ناحیه تناسلی رخ می دهد.

دلایل خشکی واژن

مهم ترین و شایع ترین دلیل برای خشکی واژن، آتروفی و کاهش ضخامت لایه مخاطی داخلی واژن در اثر کاهش ترشح هورمون استروژن است.این شرایط در دوران یائسگی، دوران پیش از یائسگی، دوران بعد از زایمان و شیردهی وجود دارد. علاوه بر این در صورتی که جراحی های خارج کردن تخمدان به هر علتی از جمله سرطان تخمدان یا توده ها و کیست های تخمدان، انجام شده باشد و یا فرد به هر دلیلی تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی یا اشعه درمانی قرار گرفته باشد، ترشح استروژن از تخمدان قطع شده و آتروفی و خشکی رخ می دهد.
خشکی پوست در ناحیه خارجی تناسلی می تواند در اثر تغییرات هورمونی و یا حساسیت و آلرژی پوستی به انواع پدها و شوینده ها ایجاد شود.
خانم هایی که مکررا از دوش واژینال استفاده می کنند هم به علت تغییرات PH داخل واژن و همینطور خشکی واژن، نوع و حجم ترشحات واژنی شان تغییر یافته و می تواند سبب عفونت های مکرر در این ناحیه می شود.
به دنبال نازک شدن لایه مخاطی و خشکی واژن، خاصیت کشسانی و ارتجاعی دیواره های واژن کمتر شده و موجب مشکلاتی در رابطه جنسی می گردد.

تشخیص خشکی واژن

تشخیص توسط پزشک متخصص زنان و بر اساس شرح حال و شرایط عمومی فرد و نیز معاینه بالینی، معاینه داخلی واژن و دهانه رحم و پوست ناحیه تناسلی خارجی انجام می شود.

درمان خشکی واژن

بر اساس علت خشکی واژن، راه های درمان متفاوتی وجود دارد. نوع درمان بعد از معاینه توسط پزشک و تشخیص علت ایجادکننده بیماری تعیین می شود. بنابراین یک راه درمان برای همه افراد قابل انجام نیست و ‌تصمیم در این مورد بر عهده پزشک است.
با این حال می توانیم بگوییم که یکی از راه های درمان خشکی واژن استفاده از بعضی داروها است. این داروها شامل داروهای هورمونی خوراکی یا موضعی و واژینال هستند که در بعضی موارد با عوارضی همراه خواهند بود و نباید خودسرانه مصرف شوند.
داروهای خوراکی که حاوی استروژن هستند، در مبتلایان به بیماری های کبدی، افرادی با سابقه سرطان سینه، سابقه لخته های عروقی، سابقه سکته قلبی و مغزی، مبتلایان به میگرن، فشار خون بالا و همینطور چربی خون بالا و… به هیچ عنوان نباید مصرف شوند. در چنین شرایطی درمان خشکی واژن با لیزر بهترین و ایمن ترین روش است.

درمان خشکی واژن با لیزر

بر اساس علت خشکی واژن، راه های درمان متفاوتی وجود دارد. نوع درمان بعد از معاینه توسط پزشک و تشخیص علت ایجادکننده بیماری تعیین می شود. بنابراین یک راه درمان برای همه افراد قابل انجام نیست و ‌تصمیم در این مورد بر عهده پزشک است.تقریبا می توان گفت که بهترین راه درمان خشکی واژن، استفاده از لیزر مونالیزاست. این روش، مناسب خانم هایی است که تمایلی به مصرف هورمون نداشته و یا به هر دلیلی ممنوعیت مصرف هورمون دارند.
در این روش، انرژی لیزر به بافت مخاطی دیواره واژن وارد می شود و به دنبال سلول های فیبروبلاست شروع به ساخت کلاژن و الاستین می کند. در نهایت، خاصیت کشسانی دیواره واژن نیز به مراتب افزایش پیدا می کند و میزان ترشحات مخاطی به دلیل جوانسازی سلول های مخاطی بیشتر می شود.

از دیگر تاثیرات مثبت درمان خشکی واژن با لیزر، افزایش میزان خون رسانی بافت مخاطی داخل واژن است. با جوانسازی مخاط، تغییر در میزان ترشحات سلول ها و تنظیم ph واژن و در نهایت لغزندگی و افزایش رطوبت دیواره واژن ایجاد می شود. به دنبال تمامی این تغییرات، جوان سازی واژن به بهترین شکل خود صورت خواهد گرفت.به همین دلیل هم هست که معمولا توصیه می شود خانم هایی که به خشکی واژن و آتروفی مبتلا می شوند برای درمان این معضل از لیزر مونالیزا استفاده کنند.

مزایای درمان خشکی واژن با لیزر

این روش برخلاف داروهای هورمونی، بدون هیچ گونه عوارضی و به صورت کاملا سرپایی و در مطب، طی چند جلسه 5 تا 10 دقیقه ای انجام می شود و هیچ دردی را نیز برای خانم به دنبال نخواهد داشت.
استفاده از درمان خشکی واژن با لیزر مونالیزا را می توان روشی کم تهاجمی دانست. این روش در درصد بسیار بالایی از افراد، نتایج مثبت و رضایت بخشی را ایجاد کرده است.
تعداد جلسات لیزر مونالیزا برای درمان خشکی واژن در افراد متفاوت متغیر خواهد بود و به همین دلیل قبل از اقدام به لیزر واژینال لازم است با متخصص زنان مشاوره انجام شود.

شما هم می توانید برای درمان خشکی واژن به خانم دکتر ریحانه رمضانی نژاد، جراح و متخصص زنان در تهران مراجعه کنید.جهت رزرو وقت و کسب اطلاعات با شماره 09904162293-77874080 (021) تماس بگیرید.

آیا درمان خشکی واژن با لیزرمونالیزا عوارض دارد؟

لیزر واژینال با دستگاه مونالیزا یکی از ایمن ترین روش های درمانی لیزر است که به هیچ وجه، خطر آسیب بافتی ندارد. این دستگاه به صورتی تنظیم شده است که در صورت اختلال در توان خروجی لیزر، تابش به شکل اتوماتیک قطع شده و همین امر سبب می شود که هیچ آسیبی به پوست وارد نشود.
تنها عارضه گذرا سوزش و ترشحات خونابه ای بعد از انجام لیزر است که این حالت اغلب در افرادی رخ می دهد که دچار درجات پیشرفته خشکی و آتروفی واژن هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی لیزر مونالیزا تاچ

سوالات رایج درمان خشکی واژن با لیزرمونالیزا
-درمان خشکی واژن در افراد باکره چگونه است؟
در صورتی که فرد باکره باشد، نمی توان از لیزر واژینال استفاده کرد، زیرا پروب واژینال لیزر در این روش، کاملا داخل واژن قرار می گیرد.

-آیا تمامی خانم ها می توانند از لیزر مونالیزا استفاده کنند؟
اغلب خانم ها می توانند از لیزر استفاده کنند. البته این روش در بعضی افراد مجاز نیست. در این بین خانم های باردار، افراد دیابتی که قند کنترل نشده دارند، افراد دچار بیماری های نقص سیستم ایمنی، افرادی که دچار بیماری های اتوایمیون یا خودایمنی هستند و بیماری آنها در مراجعه کنترل شده قرار ندارد، نمی توانند از لیزر استفاده کنند.

-آیا خشکی واژن با بارداری تداخلی دارد؟
اگر فردی دچار خشکی شدید باشد، تنظیمات phا بر هم می خورد و در نتیجه، فرد مستعد عفونت های راجعه می شود و همین امر می تواند در بارداری اختلال ایجاد کند.همچنین محیط لغزندهی مخاط واژن به تحرک اسپرم ها و حرکت آنها به سمت رحم کمک می کند و زمانی که این ترشحات وجود نداشته باشد، حرکت اسپرم در این محیط دچار مشکل شده و احتمال باروری بسیار کاهش می یابد.

چه عواملی در تعیین تعداد جلسات درمان خشکی واژن با لیزر موثر است؟
میزان و شدت خشکی واژن، سن فرد و عامل ایجاد کننده خشکی و آتروفی مشخص می کند که برای هر فرد چند جلسه لیزر برای رفع خشکی نیاز است.

در صورتی که درباره این موضوع سوال و یا نظری دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه این مطلب با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button