درمان واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس در واقع انقباضات غیر عادی و شدید واژن هست که هنگام لمس واژن یا ایجاد رابطه جنسی میتونه اتفاق بیفته. عامل اصلی آن ترس یا استرس نسبت به رابطه جنسی و به صورت غیر ارادی انقباضات شدیدی در دهانه و کانال واژن اتفاق میافتد و شدت آن متفاوت هست. گاهی اوقات آنقدر شدید است که رابطه جنسی رو غیر ممکن میکند و در موارد دیگه باعث میشه که هر بار نزدیکی با درد همراه باشد. در مواردی که واژینیسموس طولانی باشه میتواند روی روابط جنسی فرد و زندگی عادیش تاثیر منفی بگذارد.

علل واژینیسموس

معمولا بروز چنین مشکلی در خانم ها را می توان ناشی از ترس و یا استرس نسبت به رابطه جنسی دانست. این ترس ممکن است ناشی از اطلاعات غلطی باشد که توسط دوستان و آشنایان یا اینترنت در مورد درد پارگی بکارت و خونریزی ناشی از آن یا درد مقاربت به فرد داده شده یا در اثر نگرانی ها و هشدارهای بیش از حدی صورت بگیرد که توسط بعضی خانواده ها به دخترانشان از سنین نوجوانی تحمیل شده است.
از سایر عوامل موثر در این مشکل می توان به ترس هایی همچون ترس از درد و یا بارداری، اضطراب های ناشی از چگونگی عملکرد در حین رابطه جنسی و یا احساس گناه و شرم و حیا از رابطه جنسی، مشکلات ارتباطی مانند داشتن شریک جنسی خشن، تجربه های ناخوشایندی همچون تجربه تجاوز و یا رویارویی با صحنه های جنسی در دوران کودکی و… هم اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت که عوامل استرس زای عاطفی و ذهنی، مهم ترین دلایل ابتلا به اختلال واژینیسموس هستند.

در نهایت نیز این معضل به صورت کاملا غیر ارادی، انقباضات شدیدی را در قسمت دهانه و ورودی واژن ایجاد می کند و شدت آن نیز می تواند در افراد مختلف، کاملا متفاوت باشد. این موضوع در برخی از شرایط، چنان شدتی پیدا می کند که امکان برقراری رابطه جنسی را به کل از بین می برد یا فرد حتی اجازه معاینه ظاهری را نیز به پزشک نمی دهد.

عوارض واژینیسموس

در بیشتر موارد، واژینیسموس، میزان خفیفی دارد و به همین دلیل نیز معمولا بیشتر افراد، جهت درمان به پزشک مراجعه نمی کنند، ولی همیشه از درد حین رابطه جنسی شکایت دارند و همین امر سبب سردمزاجی و نداشتن ارگاسم و لذت جنسی می شود. علاوه بر این نیز در اثر مرور زمان، رابطه زناشویی هم دچار اختلال می شود و زندگی روزمره فرد و همسرش را تحت تاثیر قرار می دهد.
در کنار اینها ناراحتی و افسردگی ناشی از عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی، عصبانیت و تنش های روحی، از دست دادن اعتماد به نفس و عذاب وجدان از عدم توانایی در ایجاد لذت جنسی در همسر و… از جمله پیامدها و عوارض واژینیسموس به حساب می آیند و بسیاری از موارد به همین دلیل برای درمان به متخصصین مراجعه می کنند.

علائم واژینیسموس

علائم بروز واژینیسموس در زنان به شکل های متفاوتی بروز پیدا می کند که اصلی ترین آن انقباض غیر ارادی واژن و دخول دردناک یا عدم توانایی دخول است. از دیگر علائم واژینیسموس می توان به احساس سوزش در زمان دخول، درد فراوان در زمان برقراری رابطه جنسی، عدم ارگاسم و به دنبال آن، نداشتن تمایل به برقراری رابطه جنسی و… اشاره کرد.

به طور کلی اختلال واژینیسموس در افراد مختلف با شدت های متفاوتی بروز پیدا می کند. ممکن است فرد قادر به برقراری هیچگونه رابطه جنسی و نزدیکی و لمس واژن نشود و یا حتی معاینه ظاهری هم توسط پزشک امکان پذیر نباشد.
در کنار این امکان دارد که فرد دچار مقاربت دردناک باشد و این امر در صورت عدم درمان ممکن است تا سالیان طولانی ادامه پیدا کند. همین طور سبب می شود که این افراد از معاینات روتین زنان و انجام پاپ اسمیر یا حتی معاینه به علت عفونت و بیماری های زنان فراری باشند و به همین دلیل هم دچار مشکلات پیچیده و طولانی مدت تناسلی شوند.

درمان واژینیسموس

بیشتر زوج ها فکر می کنند که با بروز اختلال واژینیسموس در خانم ها لازم است که تلاش بیشتری برای برقراری رابطه جنسی و دخول به کار بگیرند. در صورتی که همین کار می تواند به علت درد شدید، آزار دهنده و نامطلوب باشد و این امر سبب ایجاد سیکل معیوب شده، انقباض عضلات را بیشتر و مشکل را نیز پیچیده تر. به همین دلیل هم درمان به مراتب سخت تر خواهد شد. نکته مهم این است که رفتار شریک جنسی بیمار در کنترل و درمان این مشکل اهمیت زیادی دارد و در صورتی که همسر بیمار همکاری خوبی با وی و همین طور درک درستی از بیماری داشته باشد در روند درمان، کمک بسیار زیادی ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل توصیه ما این است که پیش از هر چیز به متخصص زنان مراجعه کنید تا بعد از معاینه و بررسی بتوان روش مناسبی برای درمان ارائه داد. اگر در معاینات، مشکلات آناتومیک مانند پرده های عرضی در واژن، تیغه های واژینال یا پرده بکارت ضخیم وجود نداشته باشد، می توان به سراغ روش هایی درمانی واژینیسموس رفت. در بعضی از افراد، مشکل به قدری شدت می گیرد که در ابتدا باید برای فرد جلسات سکس تراپی، زوج درمانی، روانکاوی و روان درمانی طی شود. در سایر موارد، این جلسات و مشاوره ها می توانند همزمان با درمان های دیگر انجام شوند تا بتوان هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب رسید.

به طور کلی باید بگوییم برای درمان واژینیسموس راه های متفاوتی وجود دارد که از میان آنها می توان به تزریق بوتاکس در واژن، هیگز (RF)، تمرینات کنترل کف لگن و کگل، استفاده از دیلاتور ها و… اشاره کرد.

تمرینات کنترل عضلات لگن

تمرینات کنترل لگن که به نام تمرین های کگل نیز شناخته می شود شامل انقباض و شل شدن پی در پی ماهیچه ها می شود و به همین دلیل نیز به عنوان یکی از روش های کاربردی درمان واژینیسموس به حساب می آید. با این تمرینات، شما می توانید عضلات اطراف واژن خود را کنترل نموده و آنها را رها کنید. به همین دلیل نیز آن را با نام رویکرد کاهش حساسیت پیشرونده نیز می شناسند.

تزریق بوتاکس به واژن

تزریق بوتاکس به عنوان یک راه موثر می تواند موجب غیر فعال کردن عصب عضلات ورودی واژن شود و در نتیجه، آنها را به طور موقتی از کار بیندازد. این تزریق به طور معمول تحت بیهوشی مختصر در سطح داخلی واژن و پشت حلقه هایمن یا بکارت انجام می شود. ماندگاری بوتاکس حدود ۵ تا ۶ ماه است و در این مدت فرد می تواند رابطه جنسی داشته باشد و پس از آن هم دیگر نیاز به تکرار تزریق بوتاکس ندارد.

درمان واژینیسموس با هیگز (RF)

این روش که با استفاده از انرژی RF یا رادیو فرکانس صورت می گیرد، غالبا برای موارد شدیدتر به کار گرفته می شود. در این روش، انرژی رادیو فرکانس در جلسات اولیه تنها در سطح ناحیه تناسلی و به صورت لمس عضلات ورودی واژن عمل می کند. این انرژی به تدریج در جلسات بعدی، بسته به میزان پاسخدهی فرد، روی عضلات ورودی واژن و حدود ۵ سانت ابتدایی واژن اعمال می شود. به همین دلیل نیز عضلات شل تر می شوند و در نتیجه، گرفتگی و انقباض آنها نیز از بین خواهد رفت.

نکته ای که در رابطه با این روش وجود دارد لزوم استفاده منظم از چند جلسه انرژی آر اف است. تعداد جلساتی که برای این روش درمانی به کار گرفته می شود با توجه به شرایط هر بیمار، میزان انقباض عضلات او و همین طور شدت بیماری متغیر خواهد بود.

لازم به ذکر است که در رابطه با بسیاری از افراد، استفاده از روش های درمانی ترکیبی شامل سکس تراپی، جلسات مشاوره و همین طور تزریق بوتاکس و آر اف، نتایج مطلوب‌تر و بهتری را به دنبال خواهد داشت.

سوالات متداول مخاطبین عزیز در مورد واژینیسموس

1. آیا امکان بروز اختلال واژینیسموس، سال ها بعد از ازدواج وجود دارد؟
    ممکن است واژینیسموس از زمان شروع رابطه جنسی تا سال ها ادامه یابد. اما معمولا این مشکل در سالیان بعد ایجاد نمی شود. مگر اینکه فرد در این بین رابطه جنسی خشن، تجاوز و تعرض جنسی را تجربه کند و پس از آن نیز به علت ترس و آسیب روحی نتواند رابطه جنسی را تحمل کند.
  1. آیا ممکن است که واژینیسموس در رابطه با یک شریک های جنسی وجود داشته باشد و در مقابل شریک جنسی دیگر اتفاق نیفتد؟
    بله، با توجه به اینکه یکی از علل واژینیسموس، تجربه مقاربت خشن و توام با آسیب فیزیکی است امکان آن وجود دارد که بیمار نتواند با فردی که به این صورت رابطه داشته، مقاربت داشته باشد.
  1. هزینه درمان واژینیسموس با هیگز چقدر است؟
    میزان هزینه این درمان، بستگی به تعداد جلسات آر اف دارد و این تعداد بر اساس شدت واژینیسموس در هر فرد متفاوت خواهد بود. هم چنین در بعضی افراد لازم است که همزمان تزریق بوتاکس هم انجام شود که این مسئله هزینه مجزایی را به دنبال خواهد داشت.
  1. آیا این معضل می تواند برای عادت ماهانه نیز اختلالی ایجاد کند؟
    خیر به هیچ وجه، تنها مسئله این است که این افراد نمی توانند از تامپون یا کاپ قاعدگی در دوران پریود استفاده کنند.
  1. آیا با مصرف قرص های آرام بخش می توان این اختلال را کاهش داد؟
    خیر، داروهای آرامبخش حین رابطه جنسی یا چند ساعت قبل رابطه، کاملا بی تاثیر هستند. فقط در صورتی این داروها توصیه می شوند که روانپزشک بر اساس یافته های خود برای فرد دارو تجویز کرده باشد، این داروها به صورت دوره ای و برای رفع اضطراب و افسردگی در فرد تجویز می شوند، اما مصرف دارو به این صورت که چند ساعت قبل از مقاربت، داروی ضد اضطراب یا خواب آور استفاده شود به هیچ عنوان اثری در درمان ندارد.
  1. آیا کاهش و یا افزایش وزن، تاثیری در اختلال واژینیسموس دارد؟
    خیر، تغییرات وزن اثری در بروز یا درمان واژینیسموس ندارند.