لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) چیست؟

لابیاپلاستی

یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین جراحی های زیبایی ناحیه تناسلی زنان، لابیاپلاستی است. این روش غالبا در افرادی انجام می شود که لابیاهای بزرگ و یا نامتقارنی دارند. این عمل زیبایی در سطح دنیا چیزی حدود 40 درصد در حال افزایش است و همین مسئله نیز میزان محبوبیت آن را نشان خواهد داد. دکتر ریحانه رمضانی نژاد با تجربه بیش از صدها عمل لابیاپلاستی در تهران که یکی از پر طرفدارترین جراحی های زیبایی در سال های اخیر بوده، در این مقاله به مهم ترین سوالات شما عزیزان در مورد عمل لابیاپلاستی (زیبایی واژن) پاسخ داده است.

عمل لابیاپلاستی چیست؟

در این جراحی لابیا مینورهای بزرگ شده، کوچکتر و متقارن می شوند و چروک های پوست و پوسته های اضافی برداشته می شوند. این عمل می تواند همراه با هودکتومی یا برداشتن پوسته های اضافی کلاهک کلیتوریس انجام شود. این جراحی به چند روش قابل انجام است ،می تواند با استفاده از لیزر مونالیزاتاچ یا جراحی با تیغ جراحی و یا تلفیق هردو انجام شود. نوع یا شکل و سایز و ضخامت لابیاها در افراد مختلف تعیین کننده روش جراحی است بنابراین عمل لابیاپلاستی با لیزر در تمام افراد قابل انجام نیست ولی اگر افرادی کاندید استفاده از لیزر شوند، برش ها نسبت به روش جراحی با تیغ، صاف تر و نمای طبیعی تری خواهند داشت و اگر نیاز به بخیه هم باشید با تعداد خیلی کمتر و در حد یک تا دو بخیه خواهد بود. و نتایج مطلوب تری خواهد داشت. البته تمام این موارد به تجربه، وقت و مهارت و تکنیک جراح بستگی دارد.

 

آیا لابیاپلاستی جنبه زیبایی دارد یا درمانی؟ در این ویدئو دکتر رمضانی نژاد و دکتر حدادان توضیحاتی ارائه داده اند:

 

 

آناتومی لابیا

لابیا ماژور یا لابیای بیرونی، دو لایه پوستی است که از استخوان شرمگاهی تا ناحیه پرینه ادامه دارد. لابیاهای بزرگ وظیفه پوشش دهی و محافظت از ساختارهای حساس و داخلی مانند دهانه واژن، لابیا مینور و کلیتوریس را بر عهده دارد. لابیا مینور یا لابیای داخلی، لبه هایی هست که در ورودی دهانه واژن قرار دارند که بین لابیاهای ماژور قرار دارد. لابیا مینور از نظر رنگ و اندازه و ضخامت در بین خانم ها متفاوت است. لابیا مینور از کلیتوریس به سمت پایین در هر دو طرف دهانه واژن کشیده شده است.

 

در انتهای همین مقاله می توانید رضایت و نظرات برخی از مراجعین محترم را بعد از انجام این عمل توسط دکتر ریحانه رمضانی نژاد مشاهده نمایید.

آناتومی دستگاه تناسلی زنان

علت ایجاد لابیای بزرگ یا لابیای نامتقارن

شایع ترین علت ایجاد لابیای بزرگ، ژنتیک است. البته بارداری و زایمان، تغییرات و اختلالات هورمونی، تماس جنسی مکرر و ورزش های حرفه ای که سبب اصطکاک زیاد در ناحیه ی واژینال می شوند هم می تواند از عوامل لابیاهای بزرگ باشد. لابیاهای بزرگ ممکن است فقط از نظر زیبایی و اعتماد به نفس در رابطه با شریک جنسی ،برای فرد نامطلوب باشد اما در اغلب موارد افراد به علت ناراحتی هنگام پوشیدن لباس های تنگ، درد و سوزش در ناحیه حین رابطه جنسی، درد موقع انجام ورزش هایی مثل دوچرخه سواری ، دویدن یا سوارکاری و همینطور عفونت، جهت انجام عمل لابیاپلاستی مراجعه می کنند.

انواع لابیا

از نظر آناتومیک دو لابیای مینور و ماژور در ناحیه تناسلی خارجی بانوان وجود دارد که در زیبایی واژن تاثیر بسزایی دارند. لابیاهای مینور دو لبه پوستی هستند که بلافاصله در اطراف ورودی واژن قرار دارند. شکل این لابیاها در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است بزرگ یا کوچک، ضخیم یا نازک و تیره یا روشن باشند. فرم مثلثی یا هلالی داشته باشند. از زیر کلیتوریس شروع شده باشند یا تا بالای کلیتوریس امتداد داشته باشند. و به پوسته پوشاننده کلیتوریس متصل شده باشند. که تمام این موارد در زیبایی واژن تاثیرگذار هستند.

انواع مختلف لابیا

 همچنین بزرگی لابیاهای مینور می تواند در مستعد کردن فرد به عفونت، احساس درد و سوزش در حین دخول در رابطه جنسی یا ورزش هایی مثل اسب سواری، دوچرخه سواری و دویدن، راه رفتن طولانی، استفاده از لباس های زیر تنگ و شلوار های چسبان و نیز خارش در ناحیه موثر باشند. لابیاهای ماژور، دو تا بالشتک چربی هستند که حد فاصل لابیاهای مینور و کشاله ران قرار دارند. این بافت ها اثر محافظتی در موارد ضربه به واژن دارند. از ورود میکروب ها به واژن تا حدی جلوگیری می کنند. این بافت ها در بعضی افراد بزرگتر و در بعضی کوچکتر هستند. معمولا خانم های لاغر لابیا ماژور کوچکتر و افراد چاق لابیا ماژور بزرگتری دارند. لابیا ماژور اثر پوشاننده بر روی لابیاهای مینور و ورودی واژن هم دارند و در مواردی که لابیاهای مینور مختصر بزرگ باشد این اثر پوشاننده به زیبایی و همینطور بهبود کارکرد فرد و پیشگیری از درد و خارش و سوزش حین ورزش، راه رفتن و دویدن، پوشیدن لباسهای زیر و شلوار تنگ یا مایو کمک می کند.

گاهی لازم است لابیاهای ماژور کوچکتر شوند و گاهی لازم است بزرگتر باشند تا نتیجه اقدامات زیبایی واژن بهتر باشد. در موارد خیلی کوچک ممکن است اگر لابیاهای مینور برجسته باشند، در لباس تنگ لابیاهای کوچک مشخص باشد. از طرف دیگر در مواردی که لابیاهای ماژور خیلی بزرگ باشند (این حالت اغلب در افراد چاق وجود دارد) ممکن است برجستگی زیادی هنگام پوشیدن شلوار تنگ یا مایو دیده شود و این برای خود فرد آزاردهنده باشد. بنابراین در هر دوی این موارد نیاز است که جراحی زیبایی انجام شود و این جراحی همانطور که قبلا توضیح دادم شامل دو روش لابیاماژور پلاستی و یا تزریق چربی است که برای هر فرد بعد مشاوره با پزشک تعیین می شود.

 

مزایا انجام عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟

انجام عمل زیبایی لابیاپلاستی دارای مزایای بسیاری است که برخی از آنها عبارت است از:

۱- ایجاد جذابیت در ناحیه بیرونی اندام تناسلی خانم ها و افزایش زیبایی آن 

۲- افزایش عزت و اعتماد به نفس در رابطه جنسی 

۳- بهبود عملکرد میل جنسی در حین رابطه در زنان

۴- برطرف کردن هر گونه مشکل و عارضه که می تواند در موقع لباس پوشیدن مخصوصا اگر لباس ها تنگ باشند، مشکل ایجاد کند.

۵- رفع چین و چروک هایی که در دستگاه تناسلی زنان وجود دارند.

۶- ایجاد راحتی در هنگام انجام انواع فعالیت های روزانه و ورزشی 

 

 

انواع جراحی زیبایی واژن

جراحی های زیبایی واژن به مجموعه جراحی هایی گفته می شود که در جهت زیباسازی ناحیه تناسلی خارجی خانم ها و رفع اشکالات و ترمیم عیب های ظاهری یا عملکردی هر قسمت انجام می شود. این اعمال جراحی در اصل مربوط به ژنیتالیای خارجی خانم ها است و ربطی به واژن ندارد. اما به اصطلاح و به صورت عامیانه به آن جراحی زیبایی واژن می گویند. واژن کانال بین سطح خارجی ناحیه تناسلی و دهانه رحم قرار گرفته و محلی است که در آن رابطه جنسی برقرار می شود. جراحی های زیبایی در این ناحیه بر روی پوبیس (عانه)، لابیاهای بزرگ (که دو طرف ورودی واژن را مانند بالشتکی از چربی پوشانده اند)، لابیاهای مینور (لبه های پوستی پوشاننده ورودی واژن) و پرینه (پوست بین ورودی واژن و مقعد) انجام می شود. انواع جراحی هایی که روی این ‌نواحی انجام می شود شامل کوچک کردن و ساکشن چربی پوبیس یا تزریق چربی در این ناحیه در بعضی افراد.

 

 

  • تزریق چربی به لابیاهای بزرگ
  • لابیا ماژوروپلاستی یا برداشتن پوسته های اضافی و آویزان روی لابیاهای ماژور بدلیل آتروفی شدید چربی در این ناحیه
  • لابیامینوروپلاستی که به صورت کلی لابیاپلاستی گفته می شود.
  • هودکتومی یا برداشتن کلاهک روی کلیتوریس
  • جراحی های تنگ کردن واژن که جزو جراحی های زیبایی ناحیه خارجی تناسلی محسوب نمی شود.
  • جراحی برداشتن اسکارهای پوستی روی پرینه که می تواند به علت برش اپی زیوتومی در زمان زایمان طبیعی ایجاد شده باشد.
  • برداشتن ضایعات پوستی مانند خال، منگوله های پوستی، زگیل های پوستی و یا اسکار ناشی از جراحی های کوچک قبلی در این ناحیه.

 

لابیامینوروپلاستی چیست؟

لابیامینوروپلاستی جراحی ترمیمی لابیاهای کوچک است. لابیاهای مینور دو لبه پوستی در دو طرف ورودی واژن است. در بعضی افراد ممکن است بصورت ژنتیکی این لبه های پوستی بزرگ و آویزان باشد. یا به دنبال تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بعد از زایمان بزرگتر شود. گاهی هم به علت وجود اصطکاک زیاد در ناحیه بزرگتر، ضخیم و دارای چین و چروک می شود. این حالت بدنبال ورزش هایی مثل دو، دوچرخه سواری، اسب سواری و یا رابطه جنسی مکرر و در برخی موارد خود ارضایی اتفاق می افتد. بزرگی این لبه ها ممکن است فقط از نظر زیبایی نامطلوب باشد ولی در بعضی افراد به دلیل بزرگی شدید، امکان ایجاد عفونت مکرر، خارش و سوزش لبه ها در حین رابطه جنسی یا هنگام پوشیدن لباس های تنگ شود. درد موقع تماس طولانی و درد و سوزش و خارشدر زمان راه رفتن زیاد و یا حین پوشیدن لباس زیر تنگ، مایو، شلوارهای تنگ و چسبان مشکلات دیگری هستند که در اثر لابیاهای مینور غیر طبیعی ایجاد می شود. جراحی لابیامینوروپلاستی روشی است که نه تنها به علت زیبایی، بلکه به علت های درمانی و جهت کمک به سلامت خانم ها انجام می شود.

لابیاماژور پلاستی چیست؟

لابیاهای ماژور یا بزرگ، دو بالشتک چربی هستند که در دو طرف لابیاهای مینور قرار دارند. این بالشتک ها ناحیه ی بین لابیا مینور و کشاله ران را پوشانده اند. در بعضی افراد به دنبال کاهش وزن شدید مثلا بعد از بارداریهایی که فرد افزایش وزن زیادی داشته است یا بدنبال جراحی های کوچک کردن معده در افراد بسیار چاق که بیمار کاهش وزن خیلی زیاد داشته، این بالشتک های چربی دچار آتروفی می شود. میزان چربی زیرپوست شدیدا کم می شود. پوست روی لابیاهای ماژور آویزان و چروک می شود. جراحی لابیاماژورپلاستی برای برداشتن این پوسته های اضافی انجام می شود. این جراحی تکنیک خاصی دارد و مراقبت های بعد عمل در ایجاد نتیجه مطلوب بسیار تاثیرگذار است. در مورد تزریق چربی در موارد آتروفی مختصر بالشتک چربی زیر لابیاهای ماژور در سایت مطلب گذاشته ام که می توانید آن را مطالعه کنید. این دو روش یعنی تزریق چربی و لابیاماژوروپلاستی هر دو در موارد آتروفی لابیا ماژور ها و کم شدن چربی آنها انجام می شود. تفاوت انتخاب این روش ها بر اساس میزان شلی و افتادگی پوست لابیاماژور ها تعیین می شود بنابراین انتخاب نوع عمل برای هر فرد بعد از ویزیت و معاینه توسط متخصص زنان مشخص می شود. پس قبل از هر اقدامی برای این‌کار باید به متخصص زنان جهت مشاوره مراجعه کنید و درخواست انجام یک روش خاص نکنید. چون انتخاب روش بر اساس وضیعت هر فرد متفاوت است.

جراحی زیبایی واژینال

 

چه کسانی کاندید مناسب عمل لابیاپلاستی می باشند؟

  • خانم هایی که ۱۸ سال و بالاتر دارند.
  • خانم هایی که دارای سلامت جسمانی هستند.
  • خانم هایی که BMI خوبی داشته باشند.
  • خانم هایی که بیماری خاص و زمینه ای نداشته باشند.
  • خانم هایی که در ناحیه تناسلی خود احساس درد دارند.
  • خانم هایی که از ظاهر لبه های واژن خود ناراضی هستند.
  • خانم هایی که طی برقراری رابطه جنسی دچار درد و ناراحتی می شوند.
  • خانم هایی که به دلیل درد و بزرگی لابیاهای خود نمی توانند فعالیت های خاصی از قبیل دوچرخه سواری انجام دهند.

 

روش های مختلف عمل زیبایی واژن

انتخاب اینکه چه روشی برای هر فرد باید انجام شود بر عهده جراح و پزشک فرد است. شما بعد از مراجعه جهت مشاوره و معاینه توسط پزشک، از نظر فرم لابیا بررسی می شوید، جراح بر اساس مشکل لابیا، ضخامت لابیا، وجود چین های پوستی اطراف کلیتوریس، بزرگی و افتادگی هود یا کلاهک (پوسته) روی کلیتوریس، نوع عمل را مشخص می کند.تشخیص اینکه عمل زیبایی واژن (لابیاپلاستی) با لیزر امکان پذیر است یا خیر نیز بعد از مشاوره مشخص می شود. گاها امکان جراحی با لیزر وجود ندارد و نتیجه مطلوب فقط با جراحی به وسیله تیغ و چاقوی جراحی امکان پذیر است.

تکنیک تریم (Trim)

لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن در چند روش استفاده می شود و روش trim resection لبه ای از لابیا که بزرگتر است به اندازه مناسب برداشته می شود. قبل از هر عمل زیبایی، محل برش ها با مارکر مشخص شده و سپس جراحی می شود. روش trim برای شخصی که لابیاها تا بالای کلیتوریس ادامه یافته یا پوسته ی کلیتوریس بزرگ دارد مناسب نیست و احتمال ایجاد penis formation وجود دارد در این حالت کلیتوریس برجسته تر از لابیا خواهد بود و برجستگی مشخص و بارزی پیدا می کند که به لحاظ زیبایی و عملکردی نتیجه ی نامطلوبی است. بنابراین این روش فقط در شخصی قابل انجام است که کلیتوریس بزرگی ندارد و لابیاها تا زیر بافت کلیتوریس امتداد ندارند.

تکنیک وج (Wedge)

روش دیگر جراحی بصورت برداشتن گوه (wedge resection) است که یک بخش گوه ای از روی قسمت برجسته تر لابیا برداشته می شود. افرادی که کاندید این جراحی هستند معمولا لابیاهای بسیار بزرگ و آویزان دارند و لبه لابیا ضخیم بوده و تا روی کلیتوریس کشیده شده و ضخامت آن به حدی است که در صورت برداشتن پوسته یا کلاهک کلیتوریس همزمان، احتمال آسیب به اعصاب کلیتوریس وجود دارد بنابراین در این اشخاص، جراحی برای برداشتن بخش بزرگ و آویزان لابیا به صورت وج (wedge) – تصویر زیر- انجام شده و سعی در ایجاد تناسب قسمت بالا و پایین ورودی واژن و کلیتوریس می شود. همراه با عمل لابیاپلاستی در بعضی شرایط نیاز به هودکتومی است. اگر در این افراد فقط لابیاپلاستی انجام شود ناحیه فوقانی به علت بزرگی بافت کلاهک کلیتوریس، برجسته و نازیبا می شود و بنابراین حتما نیاز است این بخش هم جراحی و برداشته شود. هودکتومی، تکنیک جراحی خاصی دارد. این عمل با استفاده از لیزر ممکن نیست و نتیجه مطلوب زمانی به وجود می آید که جراحی از طریق برش با تیغ و چاقوی جراحی و بخیه زدن انجام شود. این جراحی لزوما در کلینیک و اتاق عمل و با استفاده از بیهوشی یا بی حسی نخاعی از ناحیه کمر انجام می شود. قسمت دیگری که در جراحی لابیاپلاستی انجام می شود، لایه های پوستی اضافی در دو طرف لابیاهای مینور است که باید برداشته شوند. این پوسته ها اغلب با برداشتن با لیزر ممکن است ولی اگر ضخیم باشد، نیاز به استفاده از بخیه می شود.

 

روش های لابیاپلاستی روش Trim و Wedge

 

عمل لابیاپلاستی با لیزر یا تیغ جراحی؟

کاربرد لیزر در لابیاپلاستی در سالهای اخیر بسیار فراوان شده است. در لابیاپلاستی با استفاده از لیزر مونالیزا سری دستگاه یا هندپیس دستگاه که استفاده می شود با هندپیس پوستی جهت روشن سازی یا پروب واژینال که برای خشکی یا عفونت استفاده می شود متفاوت است. در لیزر لابیا هندپیس جراحی داریم که برش در سطح پوست ایجاد می کند. تفاوت برشی که با لیزر زده می شود با برش تیغ جراحی این است که برشی لیزر، لبه های صاف تر و یکدستی دارد. اغلب نیاز به بخیه نیست به دلیل اینکه لیزر همزمان با برش، مقطع رگ ها را هم می بندد و لخته های ظریف در سطح عروق ایجاد می کند. البته در بعضی موارد که لابیاها ضخیم باشد و لبه های برش فاصله ی زیادی از هم داشته باشد بهتر است برای ترمیم هر چه سریعتر از یک تا دو بخیه استفاده شود. که این بخیه ها تاثیر منفی در نتیجه کار از نظر زیبایی ندارند. ولی برشی که با تیغ جراحی زده می شود به دلیل اینکه مانند لیزر همزمان با عروق بسته نمی شود حتما نیاز به بخیه در سر تا سر طول برش دارد و این تعداد بخیه ها می تواند سبب ناهموار شدن لبه های زخم شود. در گذشته موارد بسیاری از نتایج نامطلوب و کنگره ای شدن لبه های زخم وجود داشت که البته امروزه اغلب آنها با استفاده از لیزر قابل ترمیم است. نکته مهم این است که در تمام افراد از جراحی با لیزر نمی توان استفاده کرد. روش V و wedge و هودکتومی یا کلیتورال هود ریداکشن با لیزر امکان پذیر نیست و لزوما باید از جراحی با تیغ استفاده شود. اما اگر در فردی بعد از معاینه توسط پزشک، تشخیص داده شود که لیزر میسر است، به هیچ وجه توصیه نمی شود به دلیل هزینه کمتر، جراحی با تیغ انجام شود. چون همانطور که گفتیم نتیجه آن با بخیه های زیادی که در جراحی با تیغ و چاقوی جراحی مورد نیاز است، اصلا با نتیجه حاصل از لیزر لابیاپلاستی قابل مقایسه نیست. و مسلما نتیجه لیزر بسیار مطلوب تر خواهد بود. طبق توضیحاتی که دادم فرد متقاضی لابیاپلاستی نمی تواند درخواست کنه که جراحی فقط با لیزر انجام شود چون در بعضی شرایط این اقدام غیرممکن است. و تشخیص نوع عمل با پزشک جراح و در جلسه مشاوره و معاینه ی قبل از عمل است.

بیشتر ۳ سال است که دکتر ریحانه رمضانی نژاد جراح و متخصص زنان در مطب خود، با استفاده از دستگاه لیزر مونالیزا، این جراحی را در مدت زمان کم و با کمک بی حسی موضعی انجام می دهم و بعد انجام عمل بیمار می تواند به منزل برود و با رعایت توصیه های مراقبتی به زندگی عادی بپردازد.

قیمت لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی با بی حسی یا بیهوشی؟

سوال خیلی از مراجعین در این مورد مطرح می شود که آیا حین انجام جراحی زیبایی واژن درد خواهیم داشت یا خیر؟ پاسخ این است که اگر بی حسی به صورت مناسب و صحیح انجام شود شما دردی حین انجام جراحی نخواهید داشت. برای افرادی که قرار است جراحی در مطب انجام دهند، از بی حسی موضعی با داروی تزریقی که به موضع عمل تزریق می شود مختصری دردناک است. البته قبل تزریق بی حسی مدت ۶۰-۴۵ دقیقه از کرم بی حسی موضعی استفاده می شود. اما در نهایت چون داروی بی حسی به زیرپوست تزریق می شود مختصری دردناک است. اما بعد از تزریق داروی بی حسی، طی عمل جراحی بیمار دردی احساس نمی‌ کند و تنها کشش بافت یا فشار دست جراح را ممکن است حس کند. که این حالت به هیچ وجه همراه با درد نیست. در مواردی که نیاز به انجام جراحی در اتاق عمل باشد، طبق نظر متخصص بیهوشی، روش بی حسی تعیین می شود. اغلب موارد بی حسی نخاعی از طریق کمر انجام می شود و پس از بی حس شدن پاها و ناحیه تناسلی، فرد دردی ندارد و نیاز به تزریق داروی بی حسی در موضع عمل نیست. گاهی در بعضی افراد بیهوشی عمومی انجام می شود ولی در کل انتخاب یکی از این دو بر عهده متخصص بیهوشی بر اساس شرایط فرد است. از نظر پزشکی به طور کلی روش بی حسی اسپینال (نخاعی از کمر) نسبت به بیهوشی عمومی عوارض کمتر و بهبودی سریع تری دارد.

آیا انتخاب روش لیزر یا جراحی به سلیقه و نظر متقاضی عمل است؟

خیلی از افراد متقاضی عمل زیبایی واژن اصرار بر جراحی با لیزر دارند .ما هم در مطب با توجه به اینکه لیزر مونالیزا جدیدترین تکنولژی در زمینه خدمات زیبایی و درمانی ناحیه ژنیتال است اولویت مان استفاده از لیزر برای این عمل است ولی نوع یا شکل و سایز و ضخامت لابیاها ،چینهای اضافی پوست و سایز کلاهک کلیتوریس در افراد مختلف  متفاوت هست و این تفاوت ها تعیین کننده روش جراحی است، بنابراین این جراحی با لیزر در تمام افراد قابل انجام نیست و نوع عمل را  پس از معاینه مشخص می کنیم.

 

مراقبت های بعد از عمل زیبایی واژن

 

مراقبت های اولیه بعد از انجام عمل لابیاپلاستی برای کسب نتیجه مطلوب بسیار موثر است. در ۲۴ ساعت اول بیمار تقریباً باید استراحت مطلق داشته باشد. زمانی که دراز می کشد زیر باسن یک بالشت گذاشته شود، کمپرس یخ به صورت متناوب استفاده شود.بطور خلاصه  مراقبت های روز اول بعد از عمل لابیاپلاستی:

  • بعد از عمل و هنگام برگشت به منزل یا شهر خودتون نباید رانندگی کنید .
  • بالافاصه بعد از رسیدن به منزل باید استراحت کامل کنید.
  • کیسه یخ را در ناحیه ی عمل گذاشته شود و فقط برای رفتن به سرویس بهداشتی باید از جای خود بلند شوید.
  • ترجیحا از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.
  • داروهایی که تجویز شده را شروع کنید.

 

بعد از ۲۴ ساعت اول کمپرس آب گرم استفاده بشود . می توانند استحمام داشته باشند و بعد از هر بار شستشو با سشوار محل جراحی خشک شود. در روزهای ابتدایی از شستن های طولانی پرهیز کنند. لباس زیر تنگ نپوشند و داروهایی که پزشک تجویز کرده را مصرف کنند. در ماه اول سیگار مصرف نشود، ویتامین های C،E و همچنین سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنند و در طی یک ماه اول از نزدیکی و رفتن به استخر پرهیز کنند. همچنین موارد زیر در مراقبت های هفته اول بعد از عمل لابیا پلاستی توصیه می شود:

  • از لحاظ شستشو ناحیه ی عمل: 2 روز بعد از عمل باید از آب ولرم و بتادین برای شست و شو ناحیه استفاده کنید. بتادین باید رقیق باشد وگرنه مانع از ترمیم زخم می شود. روزی 2 بار هر بار 5 دقیقه محل را شست و شو دهید. بعد از شستشو ناحیه ی مورد نظر باید با سشوار خشک شود و به هیچ عنوان از دستمال کاغذی استفاده نکنید.
  • روز دوم تا چهارم بعد از عمل فقط در حد کارهای سبک و شخصی داشته باشید و از کارهای سنگین اجتناب کنید.
  • بعد از 4 روز می توانید به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید.
  • باید به این نکته مهم توجه کنید که ناحیه مورد نظر دارای رطوبت نباشد، به این دلیل که ریسک عفونت را افزایش می دهد.

 

 کلیه عزیزانی که در مطب ما عمل می کنند در روز عمل،دستورالعمل کاملتری برای مراقبت های بعد از عمل ارائه خواهد شد و همچنین شماره موبایلی در اختیارشان قرار می گیرد  که خانم دکتر پاسخگوی سوالات این عزیزان تا یکماه بعد از عمل، خواهند بود. 

 

بکارت و لابیاپلاستی

سوالی که به طور شایع در مورد انجام لابیاپلاستی پرسیده می شود، این است که آیا در افراد باکره امکان لابیاپلاستی هست یا خیر؟ قابل ذکر است بسیاری از مراجعین و متقاضیان جراحی لابیاپلاستی دختران باکره هستند و این جراحی به هیچ وجه آسیبی به پرده بکارت نمی زند. برای توضیح این‌ مساله باید بدانیم که لابیاها، لبه های پوستی هستند که در ناحیه تناسلی خارجی قرار گرفته است و پرده بکارت بافت مخاطی است که به صورت یک حلقه ورودی واژن را فرا گرفته و هیچ ارتباطی به ناحیه تناسلی خارجی ندارد. به طور معمول پرده بکارت ۳-۲ سانتی متر داخل تر نسبت به لابیاهای مینور قرار گرفته است و پارگی آن فقط با دخول در رابطه جنسی یا وارد شدن انگشت یا هر جسمی به واژن اتفاق می افتد. در جراحی لابیاپلاستی برش یا دستکاری روی پرده بکارت انجام نمی شود. بنابراین لابیاپلاستی در دختران باکره مانعی ندارد.برای مطالعه بیشتر به مقاله کامل ” لابیاپلاستی برای دختران باکره ” که در این زمینه نوشته شده مراجعه نمایید.

محدوده سنی مجاز برای انجام عمل زیبایی واژن

جراحی لابیاپلاستی تقریبا در تمام سنین باروری قابل انجام است. اغلب خانم هایی که به دلایل درمانی یا زیبایی نیاز به این جراحی دارند می توانند لابیاپلاستی شوند. از بلوغ کامل تا پس از سالهای یائسگی امکان انجام این جراحی وجود دارد و افزایش سن منعی برای لابیاپلاستی نیست اما توصیه کلی بر این است که دختران زیر ۱۸ سال این جراحی را تا سنین ۱۹-۱۸ سالگی به تاخیر بیندازند تا تغییرات کامل بلوغ و شکل نهایی ناحیه تناسلی که تحت تاثیر هورمون ها است به وجود آمده باشد. بنابراین لابیاپلاستی از ۱۸ سالگی و بعد از بلوغ کامل تا سنین پس از یائسگی قابل انجام است.

 

مقایسه عمل جراحی زیبایی واژن در مطب و اتاق عمل

در موارد جراحی لابیاپلاستی ( عمل زیبایی واژن یا لابیامینوروپلاستی ) طی تجربه ما در مطب متوسط نیم ساعت زمان لازم است. و جراحی های انجام شده در اتاق عمل متوسط یک ساعت و نیم زمان می برد. البته لابیامینوروپلاستی نسبت به لابیاماژوروپلاستی مدت زمان کمتر نیاز دارد. چون لابیاماژوروپلاستی همیشه به صورت جراحی با برش های قوی جراحی و استفاده از بخیه می باشد. با وجود اینکه مدت زمان انجام عمل در مطب کوتاه است اما ما برای نوبت دهی بیماران زمان دو ساعته در نظر گرفته می شود تا به راحتی و آرامش در مطب حضور داشته باشند و مدت حدود نیم تا یک ساعت کنترل بعد عمل داشته باشند و سپس به منزل بروند.

 

ارتباط زگیل و تبخال با لابیاپلاستی

آیا ابتلا به زگیل تناسلی و تبخال منعی برای انجام لابیاپلاستی است؟  برای پاسخ به این سوال اول باید بدانیم که زگیل تناسلی در اثر ابتلا به ویروس HPV و تبخال تناسلی در اثر ابتلا به ویروس HSV بروز می کند. هر دوی این ویروس ها، ویروس های پوستی هستند و در شرایطی مثل وجود بیماری شدید، مصرف داروهایی مثل کورتون، ضعف سیستم ایمنی و آسیب های پوستی مثل خراش هایی که در اثر شیو پوست یا خارش یا لیزر روشن سازی و لیزر موی زائد (که سبب زخم های بسیار ریز و میکروسکوپی در پوست می شوند) احتمال عود این ویروس ها وجود دارد.

پس هر فردی که دچار ویروس HPV و HSV باشد احتمال دارد که بعد از هر یک از اقدامات فوق و همچنین بعد از هر جراحی در ناحیه تناسلی یا لابیاپلاستی دچار عود ضایعات شود که البته برای پیشگیری از این مساله راهکارهایی مثل استفاده از داروهای ضدویروسی پیشگیری کننده قبل و بعد از عمل وجود دارد. در مورد امکان انجام جراحی لابیاپلاستی یا منع انجام آن در این افراد، ابتلا بیماران را به دو گروه تقسیم می کنیم. بیماران دچار ضایعات پوستی یا افرادی که هیچ ضایعه پوستی (تبخال در HSV و زگیل در HPV) ندارند و فقط سابقه ابتلا داشته اند. اگر فردی دچار تبخال فعال یعنی تاول های تبخال در حال حاضر باشد، باید جراحی لابیاپلاستی به تاخیر انداخته شود تا زمانی که ضایعات کامل از بین بروند و پوست پاک شود. اما اگر فردی در حال حاضر تبخال ندارد و فقط سابقه ی ابتلا به تبخال داشته، با توجه به اینکه ویروس HSV (عامل تبخال) بصورت مادام العمر در بدن باقی می ماند، بهتر است از یک روز قبل انجام جراحی لابیاپلاستی تا چند روز بعد آن قرص های خوراکی ضد ویروسی مصرف شود. اما در مورد زگیل تناسلی و ویروس HPV: اگر فردی در حال حاضر ضایعات زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه ژنیتال داشته باشد، به هیچ وجه نباید جراحی لابیاپلاستی انجام شود. بلکه ابتدا باید زگیل ها با استفاده از لیزر، فریز یا بعضی داروها و کرم های موضعی برطرف شود و پس از پاک شدن زگیل ها، اگر طی ۶ ماه هیچ زگیلی نداشت، اقدام به جراحی لابیاپلاستی کند. اما اگر فرد مبتلا به HPV، هیچ‌ زگیلی روی پوست نداشته باشد و فقط در تست پاپ اسمیر و تاپینگ HPV، ویروس تشخیص داده شده باشد، منعی برای جراحی لابیاپلاستی نیست. هر دو گروه باید آگاهی داشته باشند که با توجه به صحبت هایی که در ابتدای مطلب داشتیم، بعد هر جراحی و دستکاری پوستی ناحیه تناسلی در آنها، احتمال عود ضایعات وجود دارد و بنابراین باید به روش های مختلف غذایی و دارویی سیستم ایمنی تقویت شود.

 

عکس قبل و بعد از عمل لابیاپلاستی

با توجه به احترام و اهمیت به حریم خصوصی افراد ، عکس های قبل و بعد عمل های زیبایی واژن فقط روی گوشی شخصی دکتر ریحانه رمضانی نژاد موجود است که در زمان مشاوره در مطب به شما نشان خواهند داد.  به هیچ عنوان امکان ارسال عکس در پیام رسان ها یا دایرکت اینستاگرام وجود ندارد.

شما هم اگر فکر میکنید به دلایلی که گفته شد ، این عمل برای شما مناسب است ،میتوانید جهت انجام مشاوره قبل عمل مراجعه کنید. در مورد مراقبت ها و نقاهت بعد از عمل مفصل در پیج اینستاگرام و وب سایت من ویدئو هایی گذاشته شده است که میتوانید استفاده کنید.

 

 

جهت دریافت مشاوره و اخذ نوبت، با ما در ارتباط باشید:
021-76710465
09904162293

 

 

سوالات رایج مخاطبین عزیز در مورد لابیاپلاستی

آیا لابیاپلاستی به بکارت آسیب میزند؟
خیر تعداد زیادی از افراد متقاضی عمل زیبایی واژن، دختران باکره هستند. لابیا در قسمت خارجی ناحیه تناسلی قرار دارد و پرده بکارت حدود ۲-۳ سانت داخلتر نسبت به لابیا است و بنابراین، این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند. پس این عمل در دختران باکره منعی ندارد. ولی در دختران باکره توصیه میشود در صورت تمایل به این جراحی، بعد از سن ۱۸ -۱۹ سالگی برای این عمل اقدام کنند تا تغییرات هورمونی و بلوغ کامل شده باشد.

آیا پس از لابیاپلاستی، در صورت بارداری یا زایمان لابیاها به فرم قبل برمیگردند؟
خیر پس از انجام جراحی لابیاها رشد یا تغییر فرم به شکل اولیه نخواهند داشت، و در صورتی که فرد در آینده قصد بارداری داشته باشد، منعی برای انجام لابیاپلاستی نیست.

آیا در طی بارداری یا همزمان با زایمان میتوان لابیاپلاستی انجام داد؟
خیر در دوره بارداری هر گونه جراحی زیبایی ممنوع است در زمان زایمان هم چه طبیعی چه سزارین، امکان این جراحی به دلیل پرخونی و تورم بافتهای بدن و ناحیه تناسلی نیست و این عمل باید به ۴-۶ ماه بعد زایمان موکول شود.

چرا زنان به دنبال عمل زیبایی واژن هستند؟
اهداف زنان متقاضی لابیاپلاستی در دو گروه زیبایی و درمانی قرار می گیرد.ممکن است فرد به جهت زیبایی احساس نیاز به این عمل داشته باشد یا در مواردی که بزرگی لابیاها سبب درد و سوزش در زمان نزدیکی و ورزش یا پوشیدن لباسهای تنگ و یا عفونت مکرر شود ، نیاز به عمل داشته باشند.

آیا عمل زیبایی واژن سبب کاهش حس جنسی می شود؟
خیر، حس جنسی و ارگاسم زنان مربوط به تحریک کلیتوریس و تحریک نقطه ی جی است که داخل واژن قرار دارد. و اعصاب دخیل در ارگاسم در لابیاها قرار ندارند. عمل زیبایی واژن(لابیاپلاستی) روی لبه های داخلی واژن (لابیامینور) انجام میشود که نقشی در ارگاسم و رسیدن به حداکثر ارضای جنسی ندارد و بنابراین این عمل زیبایی باعث کاهش یا از بین رفتن حس جنسی و ارگاسم در خانم ها نمیشود.

هزینه لابیاپلاستی چقدر است؟
برای تعیین هزینه عمل لابیاپلاستی معاینه لازم است.چرا که برای هر فرد با توجه به نوع و ضخامت لابیای رشد کرده و میزان عدم تقارن لابیامینورها،باید مشخص شود که امکان عمل با لیزر مونالیزا است یا جراحی لابیاپلاستی یا ترکیبی از لیزر و جراحی.بنابراین تا زمانی که برای معاینه در مطب حضور پیدا نکنید امکان تعیین قیمت لابیاپلاستی نیست.

میخواهم نمونه کار قبل و بعد عمل لابیاپلاستی را ببینم؟
برای دیدن نمونه کار قبل و بعد از عمل زیبایی  واژن  میتوانید به مطب دکتر ریحانه رمضانی نژاد مراجعه کنید.کلیه نمونه کار ها به دلیل حفظ حریم خصوصی مراجعین عزیز فقط در مطب و توسط شخص خانم دکتر به شما نشان داده خواهد شد.

آیا بیمه ها هزینه های لابیاپلاستی را پوشش می دهند؟
خیر، بیمه ها هیچ یک هزینه های جراحی های زیبایی و لابیاپلاستی را تقبل نمی کنند.

آیا جراحی زیبایی واژن درد دارد؟
خیر ، در موارد استفاده از بی حسی موضعی قبل از انجام جراحی، داروی بی حسی در محل عمل تزریق میشود و طی عمل هیچگونه دردی احساس نمی شود. در موارد جراحی در اتاق عمل هم با توجه به بیهوشی یا بی حسی از ناحیه کمر، هیچ دردی احساس نمی شود.

آیا این عمل برای روشن سازی واژن هم مفید است؟
در جراحی لابیاپلاستی، بخش های تیره ی لابیاهای مینور برداشته می شود .ولی در روشن شدن پوست ناحیه ژنیتال و کشاله های ران هیچ اثری ندارد.

بعد از عمل لابیاپلاستی چند جلسه ویزیت نیاز هست؟
حدود یک ماه از عمل فرد باید برای معاینه باید به مطب مراجعه کند و یا اگر در شهرستان هست میتواند از طریق شماره تلفن مخصوص بیماران با من(دکتر ریحانه رمضانی نژاد) در ارتباط باشد.

آیا انتخاب روش لیزر یا جراحی به سلیقه و نظر متقاضی عمل است؟
خیلی از افراد متقاضی عمل زیبایی واژن اصرار بر جراحی با لیزر دارند .ولی نوع یا شکل و سایز و ضخامت لابیاها ،چینهای اضافی پوست و سایز کلاهک کلیتوریس در افراد مختلف تعیین کننده روش جراحی است، بنابراین جراحی لابیاپلاستی با لیزر در تمام افراد قابل انجام نیست و نوع عمل را پزشک جراح پس از معاینه مشخص می کند و تعیین روش جراحی با توجه به تمایل شخصی افراد انجام نمی شود.

من شهرستان هستم و میخواهم فقط یکبار برای عمل بیام،امکانش هست؟
با توجه یه اینکه مراجعین  زیادی از شهرهای مختلف ایران  و حتی ایرانیان مقیم خارج از ایران داریم ،برای این عزیزان تمهیداتی اندیشیدیم که فقط یکبار برای عمل بیایند .اما برای دریافت نوبت قطعی عمل لازم است حتما از قبل از طریق پیج اینستاگرام و یا تماس با مطب ،از شرایط مطلع شوند و بدون هماهنگی قبلی مراجعه نکنند.

عوارض لابیاپلاستی چیست؟
عمل زیبایی واژن ممکن است در موارد نادر با توجه به تعداد بخیه ها و ضخامت اولیه لابیاها و زمینه ی پوستی فرد در روند ترمیم ، اسکار یا بافت کلوئید تشکیل شود. خونریزی و هماتوم در ناحیه، تورم یا عفونت هم از عوارض موقت و بسیار کم می تواند باشد.

نظرات برخی از مراجعین

نظرات برخی از عزیزانی که عمل لابیاپلاستی را نزد دکتر ریحانه رمضانی نژاد انجام داده اند
(به دلیل احترام به حریم خصوصی افراد،فقط برخی از نظرات را در اینجا قرار داده ایم)

 

اگر در مورد عمل لابیاپلاستی و جراحی زیبایی واژن آن سوالی دارید می توانید زیر همین مقاله در بخش نظرات، سوال خود را مطرح کنید.

7 دیدگاه

  • خانم دکتر عزیزم
    نمیدونید چقدر از آشنایی با شما خوشحالم 🌸 و با اینکه راه طولانی تا تهران اومدم برای عمل ،خیلی از اینکه پیش شما عمل کردم خوشحالم .
    از شما چه پنهون دارم برنام هریزی میکنم تا قبل عید برای تنگ کردن هم بیام 😁

  • خانم دکتر جانننن سلام
    منم خیلی وقته دیگه عففونت ندارم و وقتی یادم میاد قبل از عمل چقدر موقع ورزش و راه رفتن اذیت میشدم کلی دعاتون میکنم

    • خوشحالم عزیزم که مشکل شما برطرف شده
      امیدوارم همیشه سلامت باشید

  • سلام من لابیاهای بزرگی داشتم پیشِ خانم دکتر رمضان نژاد عمل لابیا انجام دادم.
    عملِ خیلی راحتیه برای کسانی که می ترسن باید بگم که خانم دکتر کارشون عالیه حتما اگر میخوایین این عمل رو انجام بدید زودتر اقدام کنید. من اصلا درد نداشتم یه قرص مسکن خوردم فقط. از کیسه یخ استفاده کردم خلاصه اینکه الان از عملم ۹ ماه گذشته و خیلی راحت شدم ممنونم از خانم دکتر و کادرشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button