عفونت واژن چیست؟ علائم و نشانه های آن کدام اند؟

عفونت واژن

مشکلات ناحیه ژنیتال انواع متفاوتی دارند و هر کدام، علائم خاص خود را به دنبال خواهند داشت. در این بین، عفونت های زنانه و یا همان عفونت واژن از رایج ترین بیماری های زنان محسوب می شود و در حالت حاد ممکن است منجر به عفونت رحم شود. در عفونت واژن، رنگ، قوام، حجم و بوی ترشحات واژینال تغییر می یابد. این تغییرات در هر نوع عفونتی متفاوت است و به همین دلیل هم روش های درمانی با توجه به تشخیص نوع عفونت متنوع خواهد بود.

عفونت واژن چیست؟

به طور کلی می توان گفت که این عفونت در واقع نوعی التهاب در اثر عوامل میکروبی یا قارچی در ناحیه تناسلی بانوان است که موجب ترشح، خارش، بوی بد و درد واژن یا درد زیر شکم می شود. معمولا عفونت ها با تغییر تعادل طبیعی باکتری های واژن شروع می شوند. تقریبا تمامی خانم ها در دوران باروری خود که از زمان بلوغ تا دوران یائسگی را شامل می شود حداقل یک بار، عفونت واژن را تجربه می کنند.

خارش واژینال

علائم عفونت واژن

با وجودی که علائم، بسته به نوع عفونت متفاوت است، اما به طور کلی عفونت های واژن معمولا با تغییر رنگ ترشحات، افزایش حجم ترشحات، ترشحات بد بو، احساس سوزش، خارش و التهاب در پوست داخلی و خارجی ناحیه تناسلی، خونریزی واژن و یا لکه بینی و همین طور درد در زمان مقاربت همراه است.

علت عفونت واژن

به طور کلی عفونت واژن از وارد شدن باکتری به داخل واژن و یا بروز تغییراتی در باکتری های محافظتی واژن ناشی می شود. اما انواع عفونت ها می توانند ناشی از انواع باکتری ها و ویروس ها، رشد بیش از حد قارچ ها یا انتقال عوامل عفونی حین رابطه جنسی یا تغییرات محیطی موثر بر ph واژن و عوامل مختلف تغییر دهنده فلور نرمال میکروبی باشند.

چه قرصی برای عفونت واژن خوبه

انواع عفونت در واژن

عفونت های این ناحیه غالبا در سه نوع کلی عفونت قارچی، باکتریایی و تغییرات فلور نرمال میکروبی دیده می شوند. در بسیاری از موارد نیز عفونت مزمن و عفونت مکرر واژن ایجاد می شود. آشنایی با هر کدام از این نوع عفونت ها موجب می شود که بتوانید علائم آنها را راحت تر تشخیص دهید و در نهایت نیز برای درمان اختصاصی آنها زودتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. به همین دلیل نیز در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

عفونت قارچی

این نوع از عفونت، جزء شایع ترین انواع عفونت در ناحیه واژینال است. عفونت قارچی غالبا ناشی از قارچ کاندیدا است که خود، انواع مختلفی دارد. این قارچ به طور نرمال در واژن وجود دارد. اما وجود تعادل بین میزان قارچ ها و باکتری های محافظتی بسیار مهم است و در صورت افزایش میزان این قارچ یا کاهش باکتری های مفید واژن، تغییراتی در تنظیمات مخاطی واژن اتفاق می افتد و به دنبال آن نیز عفونت قارچی رخ می دهد. بنابراین عفونت قارچی در اثر ورود عفونت به بدن ایجاد نمی شود و در این مورد، انتقال عامل عفونی از سطوح بیرونی یا طی رابطه جنسی مطرح نیست.

علائم عفونت قارچی

این نوع از عفونت، طیفی از علائم خفیف یا شدید را شامل می شود. خارش در ناحیه تناسلی داخل واژن یا در سطح پوست بیرونی، ترشحات غلیظ، سفید و تکه تکه در واژن، سوزش و درد ناحیه، احساس درد در زمان رابطه جنسی و یا سوزش در زمان دفع ادرار، التهاب، تورم و قرمزی در ناحیه خارجی آلت تناسلی و… از جمله علائم عفونت قارچی در ناحیه تناسلی هستند.
ممکن است همزمان با این عفونت، عوامل میکروبی دیگری هم اضافه شود و فرد، علائم شدیدتری مثل تب، لرز، کهیر، درد در زیر شکم، تهوع، تغییر بو و رنگ ترشحات به سبز یا خاکستری، تکرر ادرار، عفونت ادرار و خونریزی های نامنظم و… را نیز تجربه کند.

درمان عفونت قارچی

پس از بروز علائم در فرد، حتما باید برای تشخیص قطعی به پزشک متخصص زنان مراجعه شود تا بعد از معاینه و در صورت تشخیص عفونت قارچی، روش درمانی لازم تجویز شود. در درمان عفونت های قارچی از داروهای موضعی و همین طور داروهای خوراکی استفاده می شود و همین طور بر اساس شرایط هر فرد توصیه های بهداشتی یا غذایی نیز به بیمار داده می شود که باید رعایت گردد.
به چند مورد از این موارد می توان اشاره کرد:

• عدم استفاده از اسپری و پودرهای خوشبو کننده
  • عدم استفاده از دستمال توالت، تامپون و یا نوار بهداشتی معطر
  • نپوشیدن لباس ورزشی تنگ
  • تعویض سریع لباس خیس و یا لباس شنا
  • مصرف مواد غذایی پروبیوتیک

علت عفونت قارچی

همان طور که گفتیم بر هم خوردن تعادل رشدی قارچ کاندیدا و باکتری های محافظتی و مفید واژن موجب بروز عفونت قارچی می شود. عامل این عدم تعادل می تواند موارد متعددی همچون بارداری و تغییرات ph ترشحات بدن، قاعدگی نامنظم و تغییرات سطح هورمون ها، تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری، مصرف آنتی بیوتیک به صورت طولانی یا با دوز بالا، نقص سیستم ایمنی در اثر مصرف کورتون یا شیمی درمانی یا بیماری های اتوایمیون، دیابت کنترل نشده و… باشد‌.

درمان قطعی عفونت واژن

عفونت باکتریایی واژن

این نوع عفونت از ورود باکتری های بیماری زا به واژن ناشی می شود. این باکتری ها می توانند فرد را از طریق پارتنر جنسی یا سطوح و لباس های آلوده، بیمار کنند.

علت عفونت باکتریایی

این نوع عفونت می تواند در اثر تغییرات ph و بر هم خوردن تعادل بین باکتری های محافظتی و بیماری زای موجود در خود واژن یا ورود عامل عفونی از بیرون به وجود آید. دوش واژینال، داشتن شریک جنسی جدید یا بروز عفونت در شریک جنسی فرد، عدم استفاده از وسایل پیشگیری در رابطه جنسی غیر ایمن، استفاده از تامپون طولانی مدت، جاگذاری اخیر IUD و… را می توان از عوامل محرک برای بروز عفونت باکتریایی واژن دانست.

علائم عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی در ناحیه واژن، معمولا علائم خفیف تا شدید متفاوتی دارند. از علائم شایع عفونت های باکتریال می توان به ترشحات سفید، خاکستری یا سبز چسبیده به دیواره واژن یا آبکی بودن و داشتن بوی تند واژن بعد از رابطه جنسی، خارش و یا سوزش در اطراف ناحیه تناسلی، تب، درد زیر شکم، لکه بینی و… اشاره کرد.

درمان عفونت باکتریایی

در صورت بروز عفونت، پس از معاینه و بررسی کامل توسط پزشک، اغلب آنتی بیوتیک خوراکی و درمان های موضعی و واژینال تجویز می شود.

عفونت مکرر واژن

افراد زیادی دچار عفونت های مکرر واژن می شوند. این خانم ها به دنبال درمان عفونت واژن، به صورت تکرار شونده، بارها دچار عفونت مجدد شده و مجبور به استفاده از انواع داروها برای کنترل آن می شوند و در خیلی از موارد هم درمان این مشکل بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. در بسیاری از شرایط، رژیم غذایی و عادات بهداشتی فرد، دلایل اصلی عفونت مکرر واژن به حساب می آیند. به همین دلیل علاوه بر مصرف داروها، رعایت نکات بهداشتی و داشتن رژیم های غذایی مناسب در امر درمان ضروری است. همچنین مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و کورتون ( مثلا دگزامتازون در سرماخوردگی) هم در ایجاد عفونت راجعه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این داروها می توانند سیستم ایمنی را تضعیف کرده یا باعث برهم خوردن تعادل میکروبیال در واژن شوند.

رعایت بهداشت روابط جنسی نیز مسئله بسیار مهمی است که می تواند تاثیر زیادی در بروز عفونت واژن داشته باشد. تغییرات ph واژن در اثر یائسگی و کاهش هورمون ها و خشکی واژن هم از عوامل ایجاد عفونت مکرر واژن به شمار می آید که با درمان خشکی و آتروفی در این افراد، عفونت های راجعه هم درمان می شوند. بسیاری از مراجعین از نکات بهداشتی حین رابطه جنسی بی اطلاع هستند و همین امر لزوم مشاوره و دریافت اطلاعات صحیح را نشان می دهد.

درمان عفونت مکرر

در رابطه با درمان عفونت مکرر واژن، پیش از هر چیز لازم است که نوع عفونت توسط پزشک، پس از معاینه و شرح حال و بررسی سبک زندگی از نظر تغذیه و بهداشت و روابط جنسی یا سابقه مصرف داروها تشخیص داده شود. در برخی از شرایط نیاز است از ترشحات واژن نمونه اسمیر و کشت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شود تا با مشخص کردن نوع دقیق عفونت، روش مشخص تر و دقیق تری برای درمان ارائه شود.

درمان با اوزون (اوزون تراپی)

در کنار استفاده از داروها و توصیه های بهداشتی و غذایی، طی چند سال اخیر از درمان با اوزون برای استریل کردن سریع محیط واژن و کاهش سریع حجم ترشحات استفاده می شود. پلاسمای سرد یا DBD و اوزون تراپی در افرادی که دچار عفونت مزمن یا راجعه هستند طی یک یا دو جلسه به صورت سرپایی در مطب انجام می شود و بیمار پس از انجام آن به طور واضح، کاهش میزان ترشحات و درمان موثر تر را شاهد خواهد بود.

درمان عفونت با لیزر مونالیزا

از دیگر روش های درمان عفونت مکرر واژن، استفاده از لیزر واژینال است. این روش برای افرادی که دارای عفونت مزمن و یا مکرر هستند یا عفونت مکرر آنها در اثر خشکی و تغییرات هورمونی یائسگی ایجاد شده بسیار موثر است. پس از انجام لیزر واژینال و یا اوزون تراپی و درمان های دارویی همزمان، تعداد موارد عفونت درصد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و دیگر به صورت مزمن نمی شود. لیزر مونالیزا با جوانسازی مخاط، ترشحات واژن را تنظیم کرده، ph محیط واژن را نرمال ساخته و مانع ایجاد عفونت مجدد در افراد می شود.

پیشگیری از عفونت واژن

مهم­ترین کارهایی که برای پیشگیری از عفونت واژن خانم­ها باید انجام بدهند این هست که لباس­های زیر تنگ استفاده نکنند. لباس زیر حتماً از جنس نخ و پنبه باشد و جنس­های پلاستیکی استفاده نشود. بعد از هر بار شستشو حتما خشک کردن ناحیه ژنیتال انجام شود. بعد از هر بار سکس حتماً بدن را شستشو بدهند و همچنین استفاده از صابون، شامپو، مواد عطری و خوشبو کننده همچنین دوش واژینال ممنوع است. و برای شستشوی ناحیه ژنیتال فقط باید از ژل­ها و محلول­های موضعی شستشوی ناحیه ژنیتال استفاده شود.

سوالات متداول مخاطبین عزیز در مورد عفونت واژن

هزینه درمان عفونت های مکرر واژن با لیزر مونالیزا چقدر است؟
بسته به تعداد جلسات و پروتکل درمانی که توسط دکتر رمضانی نژاد برای هر فرد در جلسه معاینه و مشاوره مشخص می شود تعرفه انجام لیزر متفاوت است.

هزینه اوزون تراپی برای درمان عفونت مکرر واژن چقدر است؟
جلسات اوزون تراپی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می برد و در یک تا دو جلسه انجام می شود که با توجه به تعداد جلسات و… متفاوت است. برای اطلاع دقیق می توانید تماس بگیرید.

آیا عفونت واژن برای افراد باکره نیز شایع است؟
در افراد باکره هم می تواند عفونت رخ دهد، اما عامل این عفونت، رابطه جنسی و انتقال عفونت طی رابطه از پارتنر جنسی فرد نیست. اغلب موارد عفونت این ناحیه، در این افراد به علت عدم رعایت شرایط بهداشتی یا رژیم های غذایی غلط ، مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی و آنتی بیوتیک های طولانی مدت، بیماری های همراه با نقص سیستم ایمنی و دیابت است.

در صورت وجود عفونت واژن در دوران بارداری چه باید کرد؟
در صورت وجود عفونت در هر زمانی، درمان باید صورت گیرد. پزشک بر اساس سن حاملگی فرد و شدت و نوع عفونت، درمان های خوراکی یا موضعی تجویز می کند.

آیا عفونت واژن مانع از برقراری رابطه جنسی می شود؟
بهتر است تا زمان بهبود کامل عفونت واژن از رابطه جنسی پرهیز شود تا درمان بهتر و موثرتر باشد. لازم به ذکر است که فقط تعداد کمی از عفونت ها قابل انتقال به پارتنر جنسی هستند و اغلب عفونت ها در اثر باکتری ها یا قارچ های مخاط واژن است و به همسر فرد منتقل نمی شود.

آیا عفونت واژن در نوع حاد خود به سایر نقاط بدن نیز انتقال پیدا می کند؟
در صورتی که نوع خاصی از عفونت وجود داشته باشد و درجات شدیدی از عفونت رخ دهد یا سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد، ممکن است عفونت واژن منجر به عفونت رحم و لگن شود.

آیا لیزر مونالیزا نیاز به تکرار دارد یا با یک بار به نتیجه می رسد؟
بسته به شرایط هر فرد ممکن است ۲ یا ۳ بار به لیزر واژینال برای رفع عفونت مکرر نیاز باشد. اما اگر پس از آن عوامل مستعد کننده عفونت برطرف شود، اختلال هورمونی وجود نداشته باشد، آنتی بیوتیک و کورتون درازمدت و خودسرانه استفاده نشود، رژیم های غذایی و نکات بهداشتی رعایت شوند، بهداشت سکس و بهداشت شخصی همیشه مد نظر باشد، نیازی به تکرار لیزر نخواهد بود.

• سلام، آیا از لیزر یا ازون تراپیش برای درمان زخم دهانه رحم هم استفاده میشود؟

• بیمار ام اس هستم و داروهای سرکوبگر ایمنی مصرف میکنم، از زمان مبتلا دو سه سالی هست که زخم دهانه رحم دارم و بصورت دوره ای آنتی بیوتیک مصرف میکنم ولی مجددا برمیگرده، چه درمانی رو پیشنهاد میکنید؟