افتادگی واژن و روش های درمان آن

رفع شلی واژن

افتادگی واژن و یا شلی دیواره های آن در بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد و مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می کند.در این بخش به طور کامل در مورد این مشکل توضیح می دهیم.

افتادگی واژن چیست؟

 

به علت افتادگی و شلی دیواره واژن مشکلاتی برای شخص به وجود می آید که عبارت اند از: وجود توده در واژن، احساس سنگینی در واژن، بی اختیاری در ادرار در حین عطسه زدن و سرفه کردن و یا قبل از رسیدن به دستشویی یا هنگام شنیدن صدای آب، تکرر در ادرار و گاهی وقت ها احساس عدم تخلیه کامل ادرار، ناراحتی در نزدیکی و احساس باز بودن واژن حین نزدیکی و رضایت نداشتن از رابطه جنسی و همینطور خروج هوا از واژن در وضعیت های مختلف همچون نشست و برخاست یا نزدیکی می شود که تمامی این موارد برای شخص بسیار آزار دهنده می باشد.

 در واقع  این مشکل بر اثر افتادگی دیوارهای واژن و کاهش سفتی عضلات لگن ایجاد می شود و دلیل آن می تواند عواملی همچون ژنتیک یا افزایش سن، بارداری و زایمان چه به صورت طبیعی چه سزارین، چاقی شدید، یبوست طولانی یا ورزش های  بدنسازی سنگین با فشار آوردن بر عضلات کف لگن باشد.

 

شلی و افتادگی واژن

 

 

این مشکل در واقع در اثر شل شدن دیوارهای واژن و کاهش سفتی عضلات لگن ایجاد می شود و علت آن میتواند ژنتیک یا افزایش سن ، بارداری و زایمان چه به صورت زایمان طبیعی چه زایمان سزارین،چاقی شدید، یبوست طولانی یا ورزش های سنگین بدنسازی با فشار بر عضلات کف لگن باشد. با افزایش سن تولید کلاژن در بافتهای بدن و واژن کاهش می یابد و فرم کلاژن ها هم تغییر می کند و حالت طبیعی خود رو از دست میدهند

 

این تغییرات از سن ۳۰ یا ۳۵ سالگی شروع شده و به تدریج تشدید می شود. هرچه تعداد بارداری و زایمان بیشتر باشد،رابطه ی جنسی طولانی تر باشد ، شدت یبوست یا اضافه وزن و ورزشهای سنگین بدنسازی و وزنه برداری بیشتر باشد، میزان شلی و افتادگی بیشتر و علایم شدیدتر خواهد بود. تاثیر شلی واژن بر روی روابط زناشویی کاملاً انکارناپذیر است و برای رفع شلی واژن از روش های مختلف تنگ کردن واژن استفاده می شود.

 

رفع شلی و تنگ کردن واژن با جراحی

 

درمان افتادگی واژن به وسیله جراحی مطلوب تر است، زیرا نتیجه آن سریع تر به دست می آید و مدت زمان بسیاری باقی می ماند، اما این نتیجه دائمی و تا آخر عمر ماندگار نیست. زیرا افزایش سن ادامه دارد و به همین علت افتادگی پیشرونده واژن هم ادامه خواهد داشت و با هر افزایش سن نمی توان این جراحی­ ها را تکرار کرد. اما در مواقع افتادگی شدید واژن باید از روش های جراحی استفاده کرد

اما یکی از عوارض جراحی های تنگی واژن، در هنگامی است که خانم ها دچار یائسگی می شوند و به علت کاهش سطح هورمونی، خشکی واژن پیدا می کنند و یا در صورت سابقه ی جراحی افتادگی، با توجه به وجود اسکار فیبروتیک در واژن، باعث کاهش قابلیت کشسانی دیواره های واژن می شود و این اتفاق در کنار خشکی، سبب مشکلاتی از جمله، درد و سوزش، ناراحتی حین برقراری رابطه ی جنسی می شود و در بعضی مواقع می تواند همراه با زخم و خونریزی در واژن باشد.

 

درمان شلی واژن و تنگ کردن واژن با دستگاه هیگز

 

زمانی که افتادگی اتفاق افتاد در موارد خفیف تا متوسط است می توان از روش آر اف (RF) واژینال با کمک دستگاه هیگز استفاده کرد. این روش در چند جلسه و در فاصله زمانی بین 10 الی 15 روز انجام می شود‌‌. هیچ دردی در این روش درمانی و پس از آن احساس نمی شود. این روش دارای دوره ی نقاهتی نیست و پس از آن نیازمند به استراحت و منع در رابطه ی جنسی نیست.
هیگز با کمک امواج رادیو فرکانس انرژی انقباضی و گرمایشی به وجود می آورد و به همین علت تحریک گرمایشی خون رسانی لگن افزایش می یابد و باعث کمک به جوانسازی و تولید سلول های فیبروبلاست جدید و افزایش توان کلاژن سازی می شود.تحریکات انقباضی آن هم باعث ورزش و انقباض منظم عضلات لگن می شود و به دلیل این انقباضات که شبیه انجام ورزش است، عضلات کف لگن و واژن سفت تر شده و دیگر افتادگی واژن احساس نمی شود.

 

 

درمان شلی و تنگ کردن واژن با لیزر مونالیزا

 

در موارد خفیف افتادگی می توان از لیزر مونالیزا هم استفاده کرد.اما این روش فقط در بعضی افراد پاسخ مطلوب دارد و برای همه نمی توان از آن استفاده کرد.لیزر واژینال با تاثیر مناسب روی مخاط واژن سبب جوانسازی و بهبود ترشحات واژن می شود. در افراد با سن بالا و در موارد خفیف افتادگی همراه با ریزش بی اختیار ادرار می توان از این دستگاه استفاده کرد. ولی به طور کلی در حال حاضر دستگاه هیگز و انجام آراف واژن تاثیر بیشتری روی ایجاد تنگی و رفع شلی و افتادگی واژن دارد.

لیزر مونالیزا تاچ

هزینه درمان شلی واژن با لیزرمونالیزا

همانطور که گفته شد اغلب زنان در سراسر جهان در دوره‌ای خاص از زندگی، از شلی و افتادگی واژن رنج می برند. شلی و افتادگی واژن از این جهت نگران‌کننده است که تجربه لذت از رابطه جنسی و ارگاسم را برای زنان دچار اشکال می‌کند. علت این موضوع، کاهش اصطکاک بین واژن و آلت تناسلی مرد است و می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس در زنان ‌شود. به منظور بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته و لذت بردن از رابطه جنسی، استفاده از روش‌هایی برای رفع شلی و افتادگی واژن بسیار مهم است. درعلم پزشکی لیزرمونالیزا تاچ به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای رفع شلی و افتادگی واژن معرفی شده است. اگر می‌خواهید در موردهزینه درمان شلی واژن با لیزر در محدوده تهران پارس بیشتر بدانید با ما تماس بگیرید.

 

شما هم می توانید برای درمان افتادگی واژن به خانم دکتر ریحانه رمضانی نژاد، جراح و متخصص زنان در تهران مراجعه کنید.جهت رزرو وقت و کسب اطلاعات با شماره 09904162293-77874080 (021) تماس بگیرید.

 

پیشگیری از شلی واژن

برای پیشگیری از ابتلا به شلی و افتادگی واژن تا حد امکان باید عوامل خطر را کاهش داد. رفع یبوست با داروها و رژیمهای تغذیه ای ، کاهش وزن در افراد خیلی چاق، پرهیز از انجام ورزشهایی با فشار زیاد و طولانی بر عضلات کف لگن توصیه می شود. روش بسیار خوب پیشگیری کننده انجام منظم ورزش های کگل است که سبب تقویت عضلات کف لگن می شوند و بهترین زمان برای شروع آن از سنین پایین و قبل از بروز مشکل است.

 

در مجموع بهتر است با رعایت شرایطی که گفتیم و انجام ورزش های کگل از افتادگی پیشگیری کنیم و در صورت بروز علایم در مراحل اولیه مراجعه شود تا بتوانیم از روش های غیرتهاجمی مثل آر اف واژینال با دستگاه هیگز استفاده کنیم تا نیاز به انجام جراحی با نقاهت طولانی تر نباشد.

فیلم انواع ورزش های کگل در پیج اینستاگرام و وب سایت من قرار داده شده است.

 

اینستاگرام دکتر رمضانی نژاد

 

سوالات رایج درباره افتادگی واژن

از چه سنی روش های غیرتهاجمی مانند RF را میتوان برای تنگ کردن واژن استفاده کرد؟
محدودیت سنی ندارد و در هر زمان از زندگی فرد میتواند از RF استفاده کند اما به طور معمول هر زمان که دچار افتادگی یا شل شدگی دیواره واژن یا علائم ادراری مانند ریزش ادرار،تکرر ادرار،احساس عدم کامل تخلیه ادرار شود می توانیم از RF استفاه کنیم.به طور معمول از سن ۳۵ به بالا برای پیشگیری از افتادگی واژن میتوانیم از این روش استفاده کنیم.

آيا شل شدگى واژن فقط پس از زايمان طبيعى رخ مى دهد؟

خیر تنها بارداری و زایمان علت افتادگی و شلی واژن نیست بقیه شرایط مثل چاقی یا اضافه وزن زیاد،یبوست مزمن،سابقه ژنتیکی و ورزش های بدنسازی و سنگین که روی ناحیه کف لگن فشار ایجاد میکند میتوانند باعث افتادگی و شل شدگی دیواره واژن شوند.

آیا ليزر واژن برای درمان بی اختیاری ادرار هم موثر است؟

بله برای درمان بی اختیاری ادرار در افراد مسن و خانم های دوران یائسگی در مواردی که بی اختیاری ادرار به دلیل آکروفیل و خشکی واژن و مجرای ادرار باشد لیزر واژینال کمک کننده است.

شرایط قبل از لیزر واژینال برای درمان افتادگی و تنگ کردن واژن و درمان بی اختیاری ادرار چیست ؟

اقدام خاصی نیاز ندارد ولی تا ۲۴ ساعت قبل نباید رابطه جنسی برقرار کرد و کرم واژینال هم تا ۲۴ ساعت قبل مصرف نکرده باشد.خونریزی و ترشح یا عفونت وجود نداشته باشد و زگیل تناسلی فعال و زایده تناسلی نداشته باشد و ترجیحا قبل از آن پاپ اسمیر انجام داده باشد و پاپ نرمال داشته باشند.همچنین فرد نباید دیابت کنترل نشده داشته باشد

شرایط قبل از لیزر واژینال برای درمان افتادگی و تنگ کردن واژن و درمان بی اختیاری ادرار چیست ؟

اقدام خاصی نیاز ندارد ولی تا ۲۴ ساعت قبل نباید رابطه جنسی برقرار کرد و کرم واژینال هم تا ۲۴ ساعت قبل مصرف نکرده باشد.خونریزی و ترشح یا عفونت وجود نداشته باشد و زگیل تناسلی فعال و زایده تناسلی نداشته باشد و ترجیحا قبل از آن پاپ اسمیر انجام داده باشد و پاپ نرمال داشته باشند.همچنین فرد نباید دیابت کنترل نشده داشته باشد

شرایط قبل از استفاده از آر اف هیگز برای درمان افتادگی و تنگ کردن واژن و درمان بی اختیاری ادرار چیست؟

خونریزی و عففونت واژینال نباید وجود نداشته باشد و همینطور زگیل تناسلی فعال نداشته باشند افرادی که سرطان فعال دهانه رحم یا iud و پروتز لگن و زانو و پلاتین و پیس میکر قلبی یا ضربان ساز قلب داشته باشد نمیتوانند از هیگز استفاده کنند و همچنین اگر پرستینگ دارند باید قبل از عمل برداشته شده باشد.

در صورتی که درباره این موضوع سوال و یا ابهامی دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه این مطلب با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button