غربالگری در بارداری


تست های غربالگری دوران بارداری

تست‌های غربالگری به مجموعه‌ای از بررسی‌های سونوگرافی و آزمایشگاهی گفته می‌شود که در مراحل مختلف بارداری انجام شده و هدف آن این است که مادران باردار را از یک سری سندرم‌ها و نقایص جنینی (نه همه نقایص) غربال کرده و آنها را در گروه‌های کم خطر یا پر خطر قرار دهد.

آزمایش غربالگری یک آزمایش تشخیصی نیست. تا اینجا که علم پیشرفت کرده است، این آزمون فقط نشان می دهد جنین در معرض خطر اختلال ژنتیکی است یا خیر. بسیاری از خانم هایی که نتیجه نامطلوب دریافت کرده اند بعدا متوجه شده اند نتیجه اشتباه بوده است.یا بالعکس نتایج غربالگری درگروه کم خطر است ولی حنین مبتلا می باشد و تشخیص نهایی فقط بعد از تولد داده می شود.
نتایج غربالگری سه ماهه اول به شما می گوید نتایج “طبیعی یا غیر طبیعی” است. در صورت مشکل پزشک با شما صحبت می کند و فاکتورهای خطرناک را بررسی می کند.
– نتایج غیرعادی آزمایش انجام آزمایشات اضافی تشخیصی را توصیه می کند. مشاور ژنتیک شما در مورد نتایج با شما بحث خواهد کرد و به شما در تصمیم گیری در مورد آزمایش های تشخیصی مانند CVS یا آمنیوسنتز کمک خواهد کرد.

آزمایش غربالگری برای چه کسانی است؟

با توجه به اینکه نقایص و سندرم‌های مورد بررسی در خانواده‌هایی که هیچ سابقه‌ای ندارند، نیز دیده می‌شود بنابراین توصیه می‌شود همه خانم‌ها در هر سنی، تست های غربالگری را انجام دهند.

غربالگری جواب قطعی میدهد؟

هیچ آزمون غربالگری نمیتواند با قطعیت کامل به شما بگوید که جنین‌‌تان مشکلی ندارد. این آزمونها تنها به شما میگوید که جنین تا چه حد در معرض خطر وجود مشکل هستید. زنان بارداری که در معرض خطر بیشتری هستند معمولا آزمون تشخیصی انجام میدهند که این آزمایش با قطعیت بیشتری پاسخ میدهد.

غربالگری سه ماهه اول

غربالگری سه ماهه اول بین هفته یازدهم بارداری تا هفته چهاردهم بارداری انجام می شود.( یازده هفته  تا 13 هفته و 6 روز) و بهترین زمان آن بین هفته های 12 تا 13 بارداری است.

توجه کنید: بعد از هفته 14 بارداری انجام سونوگرافی مرحله اول بی فایده است.

این غربالگری شامل انجام یک آزمایش خون و سونوگرافی NT است.

 سونوگرافی NT

در این سونوگرافی، ضخامت پوست ناحیۀ پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود. ضخامت غیرطبیعی پوست این ناحیه می‌تواند از نشانه‌های اولیۀ انواع خاصی از نقص‌های مادرزادی مثل سندرم داون باشد. سونوگرافی nt معمولاً همزمان با آزمایش‌ خون غربالگری سه ماهۀ اول بارداری انجام می‌شود.  آزمایشگاه با بررسی نتیجۀ آزمایش غربالگری، سن شما و جنین و عوامل دیگر، احتمال بروز مشکلات خاصی در جنین را بررسی می‌کند.

بررسی نتایج غربالگری مرحله اول

نتایج آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول، معمولاً فرد را در یکی از گروه‌های پرخطر، خطر متوسط یا کم‌خطر دسته‌بندی می‌کند. اگر فرد در دستۀ پرخطر دسته‌بندی شود، در سریع‌ترین زمان ممکن، آزمایش تشخیصی مانند نمونه‌برداری از پرزهای جفتی (cvs) یا آمنیوسنتز برای تشخیص قطعی مشکل توصیه می‌شود. اگر نتیجۀ غربالگری، خطر متوسط را احتمال داده باشد، معمولاً پزشک غربالگری سه ماهۀ دوم یا آزمایش خون (NIPT (nifty  را توصیه می‌کند و نتایج غربالگری سه ماهۀ اول و دوم یا NIPT ملاک تصمیم گیری خواهد بود. اگر نتیجۀ غربالگری سه ماهۀ اول کم‌خطر باشد، نیازی به غربالگری سه ماهۀ دوم نخواهد بود.

غربالگری مرحله دوم

صرف نظر از نتیجۀ مثبت یا منفی غربالگری سه ماهۀ اول، آزمایش آلفافتوپروتئین (afp) برای غربالگری نقص‌های لولۀ عصبی جنین و همچنین سونوگرافی آنومالی یا ناهنجاری در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری برای غربالگری ناهنجاری‌های ساختاری جنین درخواست می‌شود. درصورتی‌که مادر غربالگری سه ماهۀ اول را تا پیش از هفتۀ ۱۳ انجام نداده باشد، پزشک به او غربالگری سه ماهۀ دوم را توصیه خواهد کرد.

تست NIPT چیست

یک روش غربالگری غیرتهاجمی با استفاده از سلولهای جنینی در گردش خون مادر است. و برای تشخیص اختلالات شایع کروموزومیشامل سندرم داون (تریزومی21)، سندرم ادوارد (تریزومی 18)،سندرم ترنر(تریزومی 13)واختلالات کروموزومهای جنسی انجام می شود.دقت تشخیص این رو ش98-99درصد است و با استفاده از آزمایش خون مادر از هفته 10 بارداری به بعد قابل انجام است.اگر نتیجه تست NIPT مثبت باشد،برای تایید نتیجه لازم است روش تشخیصی قطعی یا همان آمنیوسنتز انجام شود. چون همانطور که گفتیم این روش هم یک روش غربالگری است و روش تشخیصی قطعی نیست و امکان خطا هم وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button