بیماری فیبروکیستیک پستان

بیماری فیبروکیستیک پستان و یا تغییرات فیبروکیستیک پستان، شایعترین اختلال خوشخیم پستان است.این مشکل به حدی شایع است که امروزه به جای واژه “بیماری”به آن “تغییرات” گفته میشود و معادل انگیسی آن (FCC (fibrocystic changes است. این اصطلاح طیف وسیعی از علایم بالینی،تغییرات بافت شناسی و شکایات بیمار را شامل میشود.

این تغییرات در خانمهای سن 50-30 سال رخ میدهد.اما بعد از یائسگی بخصوص در زنانی که هورمون درمانی نمی شوند بسیار ناشایع است.به نظر حضور استروژن برای بروز تغییرات ضروری است.تغییرات فیبروکیستیک تغییری در روند تکاملی نرمال پستان ضمن بلوغ بوده و نیاز به هیچ درمان خاصی نمی باشد. این مشکل اغلب دوطرفه است.7درصد موارد کیستهای قابل رویت و 40 درصد موارد کیستهای ریز قابل لمس دارند.

نکته مهم این است که این تغییرات قابلیت تبدیل به بدخیمی ندارند.

علائم بیماری فیبروکیستیک پستان :

در ۹۰-۸۵ درصد بیماران درد و تورم پستان علامت اصلی است.در اغلب موارد این علامت در دوره قبل از قاعدگی بدلیل تورم بافت پستان و متسع شدن مجاری شیری آغاز می شود.در همین زمان کیستهای پستان که در اثر اتساع مجاری شیری ایجاد شده اند بزرگتر می شوند و ممکن است بیمار توده هایی در سینه خود به صورت دوطرفه لمس کند.
درد و تورم و احساس بزرگ شدن پستان ها، احساس ناراحتی و لمس توده ها اغلب با شروع خونریزی قاعدگی یا در روزهای اول آن از بین می رود. دردهای دوره ای پستان شایعترین علامت همراه با تغییرات فیبروکیستیک است.تشدید درد و ایجاد یا بزرگ شدن کیستهادر هر زمانی تا یائسه شدن ممکن است رخ دهد. علائم بیمار با یائسگی از بین می رود.مگر اینکه بیمار تحت هورمون درمانی یائسگی قرار گیرد

تشخیص بیماری فیبروکیستیک پستان:

برای تشخیص فیبروکیستیک سینه نیاز به انجام سونوگرافی است.اگر توده ای وجود داشته باشد و در سونوگرافی تشخیص کیست داده نشود نیاز به بررسی های تکمیلی مثل ماموگرافی یا بیوپسی می باشد.اما وجود کیست در سونوگرافی رد کننده بدخیمی در پستان است.

نقش ماموگرافی در تشخیص اختلالات پستان:

ماموگرافی یکی از بهترین و دقیقترین روشهای تشخیص مشکلات پستان است. سرطان پستان از نوع رشد با سرعت کم، دو سال قبل از بروز توده قابل لمس با ماموگرافی قابل تشخیص است. این تکنیک در واقع یک تصویربرداری با کمک اشعه ایکس است. در روش های جدیدتر ماموگرافی که بصورت دیجیتال انجام می شود، میزان اشعه وارد شده به غدد پستان ۲۲% کمتر و تصویر بهتر و واضحتر خواهد بود.

در چه مواردی نیاز به ماموگرافی است:

۱- غربالگری سرطان پستان با فواصل معین در خانم های بالای ۴۰ سال یا افراد پرخطر از نظر سرطان پستان، برای تشخیص هر چه سریع تر موارد بدخیم
۲- وجود توده های مشکوک به بدخیمی در پستان یا در مواردی که معاینه فرد مشکوک به سرطان است.
۳- در مواردی که فرد، سرطانی با علت ناشناخته در غدد لنفاوی دارد.
۴- قبل از جراحی های زیبایی پستان
۵- کنترل و پیگیری بیماران دچار سرطان پستان که جراحی برداشتن کامل پستان در آنها انجام نشده و تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند.
نکته: توجه داشته باشید که ماموگرافی فقط یکی از قسمت های تشخیص سرطان پستان است و معاینه توسط پزشک ضروری است. سونوگرافی، ام آر آی و سایر اقدامات تشخیص توسط جراح پستان و در صورت لزوم در نظر گرفته می شود.
ماموگرافی در دو کلیشه عکس رادیولوژی و از دو نمای روبرو و مایل انجام می شود. برای دریافت تصویر بهتر ماموگرافی لازم است فشاری بر بافت پستان ایجاد شود که برای فرد مختصر آزاردهنده است. در ماموگرافی توده ها یا تغییرات تراکم بافتی، مشخصات توده ها، انواع رسوب کلسیم (که می تواند بر اساس شکل آنها در ماموگرافی خوش خیم یا بدخیم باشد) و یا تغییراتی نسبت به ماموگرافی های قبلی فرد گزارش می شود. در انتهای گزارش ماموگرافی، از سیستم استاندارد توصیفی برای نتیجه تصویربرداری استفاده می شود. این سیستم به نام BI-RADS و به معنی سیستم گزارش تصویربرداری پستان است. ۶ گروه دارد که در اغلب موارد ماموگرافی ها، جدول توصیف هر یک دیده می شود.

درمان:

این تغییرات ازنظر بالینی اهمیت زیادی ندارند و فقط باید علایم آزاردهنده در بیمار را کاهش داد.

در برخی مطالعات حذف کافئین از رژیم غذایی باعث بهبود علائم می شود.بسیاری از بیماران با حذف کافئین ،چای وشکلات بهبودی علائم را داشته اند.همچنین مصرف ویتامین E,B6 و همچنین استفاده از روغن گل پامچال یا روغن گل مغربی در رفع علائم مفید بوده ولی هیچیک سبب از بین رفتن تغییرات فیبروکیستیک نمی شوند.

پیگیری:

به بیماران دچار تغییرات فیبروکیستیک پستان توصیه می شود که هر ماه درست بعد از اتمام خونریزی قاعدگی پستانهای خود را معاینه کنند و در صورت لمس توده به پزشک ماجعه نمایند.

درتمام این افراد مانند سایر افراد عادی نیاز به معاینه بالینی خوب و چکاپ وغربالگری ماموگرافیک با توجه به سن ودر صورت لزوم استفاده از سایر روشهای تصویربرداری است.