مقایسه روش جراحی و لیزر مونالیزا تاچ در درمان افتادگی و شلی واژن

رفع شلی واژن

شلی واژن به دنبال افزایش سن در تمام خانمها اتفاق می افتد .شدت شلی و افتادگی واژن در خانمها متفاوت است و مختص افرادی که زایمان طبیعی داشته اند نیست . حتی افرادی که سزارین شده اند یا بارداری نداشته اند از این مشکل در امان نیستند .

علل مختلفی برای شلی و احساس گشادی واژن وجود دارد که شامل افزایش سن و زایمان و بارداری  وچاقی و عدم ورزش کردن مرتب می باشد .انجام بعضی ورزشها شامل بدنسازی حرفه ای برای بانوان آثار مخربی بر روی شلی و افتادگی واژن دارد .

در دهه چهارم عمر (۳۰-۴۰ سالگی) همزمان با کاهش تولید و یا کمتر شدن اثر هورمونهاى استروژن و پروژسترون، تونسیته بافتهاى داخلى وخارجى تناسلى کم شده و شروع شل شدگى واژن و کاهش حجم در لبهاى خارجى تناسلى خواهد بود.همین مسئله شل شدگى واژن در زندگى زناشویی بسیارى از بانوان ایجاد اختلال کرده و بطور غیر مستقیم ریشه انبوهى از مشکلات اجتماعى و خانوادگى مى باشد.

برای پیشگیری از شلی زیاد واژن تنها اقدامات ممکن شامل موارد زیراست:

–انجام ورزش های کگل ، یوگا

-داشتن رژیم غذایی مناسب جهت جلوگیری از یبوست

در سال‌های اخیر، جراحی زیبایی واژینال به ویژه لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) و واژینوپلاستی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تاکنون همیشه از جراحى پلاستیک جهت ترمیم  تغییرات ظاهرى ناحیه ولو و واژن که در اثر عوامل ارثی – بارداری یا ناشی از افزایش سن می باشد، استفاده میشد.

اما جدیداً از روشهاى لیزرى نوینى(لیزر مونالیزاتاچ)  براى درمان مشکلات مذکور در ناحیه ولو و واژن استفاده میشود، که روشی امن و غیر تهاجمی است، و منجر به بازسازی مخاط واژن به طور سرپایی می شود. در روش لیزری نتایج بسیار عالی بوده و بانوان به فاصله یک ماه بعد از یک جلسه درمان، به میزان زیادی آرامش و رضایت را به دست خواهند آورد، البته برای تکمیل دوره درمانی نیاز به ۳ جسه با فواصل یک ماه است.

تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده است که؛ روش تنگ کردن واژن با لیزرهاى نوین ،روشى موثر و منحصر بفرد است که مشکلات ناشى از جراحى را ندارد و نتایج مطلوبى بدنبال دارد. این لیزر، بسیار ایمن می باشد و عارضه ای در پی نداشته و روشی غیر تهاجمی است و فقط بر روی پوشش سطحی ناحیه اثر کرده و به بافتهای زیرین آسیبی نمی رساند. این لیزر در ناحیه داخل واژن بدون درد بوده و در قسمت خارجی ناحیه تناسلی با مصرف ژل بی حس کننده به راحتی قابل تحمل می باشد. و مدت جلسه تنگ کردن واژن با لیزرهاى نوین نیز کوتاه می باشد.

 یمار قبل از انجام لیزر مونالیزا نیاز به معاینه دارد و در صورت وجود عفونت حتما باید ابتدا درمان کامل شود، و سپس برای لیزر اقدام نماید.

بروز مشکل شل شدن واژن به ساختار آناتومیک لگن و واژن برمیگردد و جراحی نقش کنترل میان مدت و نه درازمدت دارد.

از یک سو تکرار جراحی، به دفعات زیاد هم ممکن نیست. و از سویی دیگر در میان انبوه بزرگ افرادى که مبتلا به واژن گشاد هستند، هم گروهایی وجود دارد که نمیتوانند و یا نمیخواهند جراحی شوند، و به دنبال راه و روش کوتاه مدت و یا بلند مدت غیر جراحی برای تنگ کردن واژن هستند.

بهترین سن انجام لیزر واژن سنین بین ٣٠ تا ۵۵ است.

لیزر واژن معمولا به عنوان یک کار بدون درد مطرح است، ولى در افراد خیلی حساس ممکن است احساس ناخوشایند مبهمی داشته باشند، و این درد مبهم قابل مقایسه با درد پس از جراحى نیست.

این لیزر ویژه، پوشش سطحی و بافت همبند را تحریک کرده و با افزایش ضخامت و مایع بافتی و بافت زمینه ای در آنها، جوانسازی ناحیه تناسلی را موجب می شود. و بدین ترتیب تغییرات ظاهری و تونیسیته و کشش بافتی و سفتی آن را اصلاح می کند.  محیط واژن به حالت اسیدی نرمال برگشته و در نتیجه از رشد میکروبهای بیماریزا جلوگیری می کند. در واقع این لیزر فیبروبلاستها را از نظر متابولیک فعال کرده و سنتز کلاژن را موجب شده و ترکیب بافت زمینه ای را اصلاح می کند که شامل فیبر کلاژن  و آب کافی شود.

سه تا پنج روز پس از پاک شدن، زمان مناسبى برای انجام این لیزر است.تن کردن واژن با لیزر یک کار کاملا” سرپایی است و به جز پرهیز از مقاربت واژینال طی یک هفته پس از انجام آن هیچ مراقبت دیگرى نیاز نیست.

ماندگاری اثر تنگ کنندگى لیزر واژن ، یک تا دو سال است و نیاز به تکرار یک جلسه بعد از یکسال دارد.

مقایسه روش جراحی برای تنگ کردن واژن با لیزر مونالیزاتاچ:

۱ : هنوز هیچ روشی دائمی برای تنگ کردن واژن به صورت ابدی معرفی نشده است.

۲ : در روش جراحی برای تنگ کردن واژن هم، چون علت گشادشدن واژن از بین نمی رود، متاسفانه؛ مجددا” با گشادشدگی واژن، مواجهه خواهیم شد. عود کردن این مشکل دلیل بر ایراد روش جراحی و یا روش لیزر نیست، بلکه مشکل گشادشدگی مجدد واژن؛ به ساختار آناتومیک و بافت شناسی واژن مربوط است، و نه روشی که برای تنگ کردن واژن انتخاب شده است. بافت واژن؛ با گذر زمان و آرام آرام، شل تر از گذشته می شود.

۳ : البته هر چند تنگ کردن واژن با جراحی در ابتدا نتیجه خیلی خوبی دارد اما به این دلیل که قسمتی از بافت واژن برداشته میشود، که این برداشتن و حذف قسمتی از بافت واژن؛ تکرار عمل جراحی برای تنگ کردن واژن را بسیار محدود می کند.

۴ : اقدام به جراحی برای تنگ کردن واژن محدودیت هایی برای زایمان طبیعی، در آینده، ایجاد می کند.

۵ : در روش جراحی تنگ کردن واژن؛ فقط ورودی واژن تنگ میشود؛ که یکی از عوارض این کار مقاربت دردناک است، اما در روش لیزر،  ورودی واژن، دست نخورده باقی می ماند و تنگ کردن واژن در عمق واژن انجام میشود.

از پیچ اینستاگرام دکتر ریحانه رمضانی نژاد دیدن فرمایید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد.

Call Now Button