نکاتی که درباره یائسگی زودرس نمی دانید!

یائسگی

نکاتی درباره یائسگی زودرس


یائسگی زودرس قبل از 45 سالگی رخ می دهد در صورتی که بیشتر زنان، در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند و متوسط سن در بین خانم ها برای شروع یائسگی 51 سال است.یائسگی هنگامی صورت می گیرد که تخمدان شما تولید تخمک را متوقف می کند و سطوح استروژن کاهش می یابد. استروژن هورمونی است که چرخه تولید مثل و باروری را کنترل می کند.هر عاملی که موجب توقف تولید استروژن شود ک به تخمدان شما اختلال وارد کند، می تواند موجب یائسگی زودرس شود.این امر در مواردی چون شیمی درمانی برای سرطان یا اوفورکتومی (حذف تخمدان) می شود.
در این موارد، پزشک مربوطه فرد را برای یائسگی زودهنگام کمک خواهد کرد.

چه عواملی باعث یائسگی زودرس می شود؟

دلیل زیادی برای یائسگی وجود دارد، این دلایل عبارتند از:
ژنتیک : اگر دلیل پزشکی واضحی برای یائسگی زودرس وجود نداشته باشد، علت آن ژنتیک است. احتمالا سن یائسگی به ارث برده می شود.آگاهی از زمانی که مادر شما یائسه شده است، می تواند در مورد زمانی که خودتان یائسه می شوید، احتمالاتی به دست آید.
روش سبک زندگی : برخی از عوامل سبک زندگی، ممکن است برای زمانی که یائسگی شروع می شود، تاثیر داشته باشد.
سیگار کشیدن اثرات ضد استروژن دارد که می تواند به یائسگی زودرس منجر شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده، زنانی که سیگار می کشند، ممکن است یائسگی را تا دو سال زودتر از زنانی که سیگار نمی کشند، آغاز کنند.
همچنین خانم هایی که لاغر و وزن کمی دارند، ذخیره های دارای استروژن کمتری نسبت به دیگر افراد دارند که ممکن است زودتر یائسه شوند، به این دلیل که استروژن در بافت چربی ذخیره می شود.
برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که رژیم غذایی گیاهی، فقدان ورزش و نبودن در معرض آفتاب در می تواند موجب ظهور زودرس یائسگی شود.
نقص های کروموزومی : بعضی از نقص های کروموزومی می تواند موجب یائسگی زودرس شود.
به عنوان نمونه، سندرم ترنر شامل متولد شدن با یک کروموزوم ناقص است.خانم هایی که مبتلا به سندرم ترنر هستند، تخمدان های آنها به درستی عمل نمی کنند. این معمولا موجب می شود که زود یائسه شوند.
از دیگر نقص های کروموزومی که می توانند موجب یائسگی زودرس نیز شوند، شامل دیسژنزی گناد خالص می باشد که نوعی از سندروم ترنر است. در این شرایط، تخمدان ها عمل نمی کنند.
همچنین زنانی که مبتلا به سندروم X شکننده هستند و یا حامل ژنتیک این بیماری هستند، ممکن است دارای یائسگی زودرس باشند.
بیماری های خود ایمنی : قاعدگی زودرس می تواند نمایان گر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری تیروئیدی و روماتیسم مفصلی باشد. در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی قسمتی از بدن را با یک مهاجم اشتباه می گیرد و به آن حمله می کند.
التهاب ناشی از بعضی از این بیماری ها می تواند تخمدان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین یائسگی آغاز می شود و فعالیت تخمدان ها را متوقف می کند.
صرع : صرع، یک حمله تشنجی است که از مغز ناشی می شود. زنانی که مبتلا به بیماری صرع هستند، به احتمال بسیار دچار شکست زودرس پلی کیستیک تخمدانی می شوند که موجب یائسگی می شود.

نشانه های یائسگی زودرس چیست؟

دوران یائسگی می تواند با شروع قاعدگی نامنظم و یا قاعدگی که به طور قابل توجه ای طولانی تر یا کوتاه تر از حالت نرمال شما است، شروع شود.
علائم دیگری از یائسگی زودرس عبارتند از:
• خونریزی بسیار
• لکه بینی
• دوران قاعدگی که بیشتر از یک هفته طول می کشند.
• مدت زمان طولانی در بین پریودها
• نوسانات خلقی
• تغییرات بسیار در احساسات و تمایلات جنسی
• خشکی واژینال
• اختلال در خوابیدن
گرگرفتگی
• عرق شبانه

اگر می خواهید با علائم گرگرفتگی در یائسگی بیشتر آشنا شوید،دکتر ریحانه رمضان نژاد متخصص زنان در تهران، پادکستی با توضیحات کامل تهیه کردند،حتما گوش کنید:

چگونگی تشخیص یائسگی زودرس

هنگامی که به یائسگی منجر می شود، پیش یائسگی نامیده می شود.در این زمان ممکن است دوره های قاعدگی نامنظم و علائم دیگری هم ظهور یابد که به صورت متغیر است.به صورت کلی، اگر به مدت 12 ماه بدون خونریزی پریودی باشید، یائسگی محسوب می شود و دیگر برای توضیح نشانه های شما عوامل دیگری وجود ندارد.
آزمایش ها و معاینات معمولا برای تشخیص یائسگی لازم نیستند.بسیاری از زنان، یائسگی را براساس نشانه های خود تشخیص می دهند.چنانچه شما فکر می کنید که اکنون دوران زودهنگام یائسگی را تجربه می کنید، می توانید به پزشک زنان و زایمان خود مراجعه کنید.پزشک زنان و زایمان می تواند برای کمک به تعیین این که آیا نشانه های بیماری شما ناشی از استرس یا عوامل دیگر است، آزمایشاتی را ترتیب دهد.
از رایج ترین هورمون هایی که باید برای یائسگی زودرس بررسی شود، شامل:
هورمون آنتی مولرین (AMH) : تست PicoAMH الیزا از این هورمون برای کمک به مشخص شدن اینکه آیا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستید یا نه، استفاده می کند.
هورمون استروژن : ممکن است پزشک زنان و زایمان میزان استروژن شما را بررسی کند.در یائسگی، میزان هورمون های استروژن کاهش می یابد.
هورمون تحریک فولیکول (FSH) : اگر سطح FSH به طور پیوسته بالاتر از 30 mIU / میلی لیتر باشد و مدت یک سال پریود نشده باشید، این احتمال وجود دارد که یائسگی شما شروع شده است.اما به طور کلی تست هورمون تحریک فولیکول نمی تواند به تنهایی یائسگی شما را مشخص کند.
تیروئید (TSH): ممکن است پزشک میزان تیروئید شما را برای تشخیص یائسگی بررسی کند.
چنانچه کم کاری تیروئید داشته باشید، TSH بالاتری خواهید داشت که بسیار بالا هستند. علایم این بیماری مشابه نشانه های یائسگی می باشد.
تست پرولاکتین: مقدار بالای هورمون پرولاکتین “هورمونی که موجب تحریک برای تولید شیر مادر می شود” می تواند موجب اختلالات تخمک گذاری از جمله دوره های قاعدگی نامنظم و عدم قاعدگی و منجر به یائسگی شود.
کاریوتیپ:این تست کروموزوم های چهارتایی شما را برای مشکلاتی مورد بررسی قرار می دهد.
فقط امکان دارد یک کروموزوم x به جای دو یا چند عیب کروموزومی داشته باشید.
تست ژن FMR1: ژن FMR1 با سندرم x شکننده که یک مشکل ارثی است که می تواند باعث اختلال عقلی می شود، تطابق دارد. تست FMR1 هم کروموزوم x بررسی می کند تا اطمینان یابد که نرمال به نظر می رسند.
بعضی از تست های هورمونی به دلیل سطوح هورمونی تغییر واضحی نمی کند و در دوران پیش یائسگی نوسان دارند.
حتی اگر نگران نشانه های یائسگی هستید، این زمان خوبی برای معاینه کلی با پزشک زنان و زایمان است.

درمان یائسگی زودرس به چه صورت است؟

به طور کلی یائسگی نیاز به درمان ندارد، گزینه های درمانی برای کمک به پیشگیری علائم یائسگی یا شرایط مربوط به آن وجود دارد.این عوامل می توانند به شما در مقابله با تغییرات در بدن و یا سبک زندگی تان کمک کنند.رایج ترین درمان یائسگی شامل درمان جایگزینی هورمونی (hrt) است.
درمان هورمونی می تواند از علائم یائسگی پیشگیری کند و یا ممکن است محصولات هورمونی واژن، معمولا در دوزهای پایین را برای کمک به علائم واژینال تجویز شود.
با این حال hrt خطرناک دارد. این بیماری می تواند موجب افزایش بیماری هایی چون بیماری قلبی، سکته و یا سرطان پستان شود. پیش از شروع hrt با پزشک خود درباره خطرات و مزایای مراقبت فردی کنید.

آیا یائسگی زودهنگام می تواند معکوس شود؟

یائسگی زودرس معمولا برعکس خواهد بود، اما درمان آن می تواند منجر به تاخیر یا کاهش علائم یائسگی کمک کند.محققان در تلاش اند تا در مورد روش های نوین برای کمک به زنانی که در دوره های یائسگی می خواهند بچه دار شوند کمک کنند.در سال 2016، برخی دانشمندان در یونان یک درمان جدید را اعلام کردند که آنها را قادر ساخت تا قاعدگی و بازیابی تخمک از تعداد کمی از زنانی که در دوران پیش یائسگی بودند، را بازیابی کنند. این درمان به عنوان راهی برای “معکوس کردن یائسگی” شناخته می شود، اما در مورد این که چه عملکردی دارد، چیزی مشخص نیست.
دانشمندان اعلام کردند که بیش از 30 زن در سنین 46 تا 49 ساله با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به تخمدان خود عمل می کنند. روبان صورتی پاکستان گاهی برای ترویج درمان بافت به کار می رود، اما ثابت نشده است که درمان برای هر هدف تاثیر دارد.
دانشمندان اعلام کردند که این درمان برای دو سوم زنان نتیجه ی مثبت داده است. با این حال، این تحقیق به دلیل کوچک بودن و نبود گروه های کنترل افراد مورد انتقاد قرار گرفته است. گرچه این تحقیق ممکن است برای آینده پتانسیل داشته باشد، ولی در حال حاضر گزینه درمانی واقع بینانه ای نیست.

استروژن درمانی

استروژن درمانی می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش علایم دیگر کمبود استروژن کمک شایانی کند. پزشک زنان و زایمان معمولا استروژن را با هورمون پروژسترون تجویز می کند. اضافه کردن پروژسترون از پوشش رحم شما از تغییرات پیش سرطانی ناشی از مصرف استروژن محافظت می کند.
ترکیب هورمونی می تواند موجب خونریزی واژینال شود ولی عملکرد تخمدان را احیا نمی کند.بسته به سلامتی و ترجیح شما امکان دارد تا زمانی که سن یائسگی طبیعی باشد و درمان هورمونی داشته باشید، صورت بگیرد.
در زنان مسن تر، پروژسترون به اضافه استروژن درمانی، به افزایش خطر ابتلا به بیماری های چون بیماری قلبی، عروقی و سرطان سینه ارتباط دارد. در زنان جوان با یائسگی زودرس، مزایای درمان هورمونی مهم تر از خطرات بالقوه است.
مکمل های کلسیم و ویتامین D، هر دو برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم هستند و ممکن است به اندازه کافی در رژیم غذایی خود و یا از مواجهه با نور خورشید به دست نیاید.

آیا یائسگی زودهنگام می تواند به اختلالات دیگر کمک کند؟

نازایی زمانی اتفاق می افتد که یائسگی شروع می شود.با این ترتیب، نگرانی های سلامتی دیگری نیز وجود دارند. جریان ثابت استروژن به بافت های شما کاربردهای زیادی دارد. هورمون استروژن باعث بالارفتن کلسترول hdl و کاهش کلسترول ldl می شود.همچنین رگ های خونی را تسکین می دهد و از تنگ شدن رگ ها پیشگیری می کند.

باروری و انتخاب های شما:
اگر به داشتن کودک علاقه مند هستید، هنوز گزینه های زیادی برای فرزند آوری دارید. این ها گزینه ها شامل:
– فرزند خواندگی
– اخذ تخمک کمکی
– داشتن جانشینی برای حمل جنین فرزندتان
یک متخصص باروری ممکن است روش هایی را پیشنهاد کند که می تواند به شما در بچه دار شدن کمک کنند. با پزشک زنان و زایمان در مورد گزینه های موجود برای مادر شدن صحبت کنید.

مشکلات یائسگی زودهنگام

عوارض یائسگی زودهنگام، عبارتند از:
– ناباروری : مهم ترین عارضه یائسگی زودرس، ناتوانی در بارداری می باشد.
– پوکی استخوان : هورمون استروژن به حفظ استخوان های قوی کمک می کند. زنان با سطح پایین استروژن، خطر ابتلا به استخوان های ضعیف و شکننده را افزایش می دهند و احتمال شکستن استخوان های سالم بسیار است.
– افسردگی یا اضطراب : خطر ناباروری و سایر عوارض ناشی از سطوح پایین استروژن، باعث افسردگی برخی از خانم ها می شود.
– بیماری قلبی : کاهش اولیه استروژن باعث افزایش خطر شما به بیماری قلبی عروقی می شود.
– زوال عقل : کمبود استروژن در برخی افراد می تواند به زوال عقل کمک کند.
برای زنان در سنین باروری، پزشک زنان و زایمان توصیه می کند، روزانه 1.000 میلی گرم کلسیم، یک روز از طریق غذا و یا مکمل ها دریافت شود که برای زنان میانسال و و بالای 50 سال این عدد به 1.200 افزایش می یابد.
دانشمندان هنوز مقدار صحیح مصرف روزانه ویتامین D را نمی دانند. نقطه شروع خوبی برای بزرگسالان روزانه 600 تا 800 واحد است که از طریق غذا و یا مکمل ها صورت می گیرد.
اگر مقدار ویتامین D در خون شما کم باشد، پزشک ممکن است دوزهای بالاتری از ویتامین را برای شما تجویز کند.در صورت آگاهی به یائسگی به موارد زیر توجه کنید:
استخوان هایتان را محکم نگه دارید.
رژیم غذایی سرشار از کلسیم بخورید.
تمرین های ورزشی مانند پیاده روی و تمرینات وزنه ای برای اندام فوقانی خودتان انجام دهید.
سیگار نکشید.

از دست دادن استروژن قبل از زمان طبیعی می تواند ریسک این بیماری ها را افزایش دهد، که عبارتند از:
بیماری قلبی
پوکی استخوان
افسردگی
زوال عقل
مرگ زود هنگام
درباره این نشانه ها با پزشک خود صحبت کنید. به دلیل این خطرات، زنانی که زودتر یائسه می شوند، معمولا هورمون درمانی می شوند.

آیا یائسگی زودهنگام می تواند از من در برابر شرایط دیگر محافظت کند؟

آغاز زودرس یائسگی می تواند شما را از بیماری های دیگر محافظت کند. این موارد شامل سرطان های حساس به استروژن مانند سرطان پستان هستند.
زنانی که وارد یائسگی می شوند، در معرض خطر بیشتری نسبت به فرادی هستند که زودتر وارد مرحله گذار می شوند.این امر به این دلیل است که بافت پستان آن ها برای مدت بسیار طولانی در معرض استروژن قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button