عوارض بارداری در سن بالا

عوارض بارداری در سن بالا

عوارض بارداری در سن بالا


 بارداری در سن بالا

بهترین محدوده سنی برای باردار شدن 20 تا 35 سالگی است و بارداری درسن بالا و خارج از این محدوده با خطرات و عوارضی همراه است.هرچه سن فرد افزایش پیدا کند،احتمال بارداری به دلیل کاهش تعداد تخمک کاهش می یابد و تخمک های باقیمانده نیز کیفیت مناسب ندارند.

بارداری

خطرات و عوارض حاملگی در سنین بالا

1. اختلالات کروموزومی :هر چه سن مادر باردار بیشتر باشد احتمال ابتلای جنین او به انواع مشکلات کروموزومی و ژنتیکی بیشتر است و در نتیجه آن احتمال بروز سقط هایی که ناشی از اختلالات کروموزومی هستند و یا ناهنجاری های جنینی مادرزادی بالا می رود.
بالا بودن سن پدر معمولا تاثیر چندانی بر بروز اختلالات ژنتیکی ندارد.مگر در سنین بالای 70 که احتمال ناهنجاری در اسپرم بیشتر است.
2. فشار خون بالا :احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افراد دارای سن بالاتر بیشتر است. در افراد دارای سن بیشتر از 35 سال هم فشار خون مزمن محتمل تر است و هم فشار خون بارداری و همینطور فشار خون ناشی از مسمومیت بارداری شیوع بیشتری دارد.
3. دیابت :مانند مورد قبل، احتمال بروز دیابت بارداری و همین طور دیابت بارداری در سنین بالاتر بیشتر است.دیابت مزمن در صورتی که قبل از بارداری قندها کنترل نباشد، احتمال ناهنجاری جنین و اختلال رشد جنین در رحم بیشتر می شود.دیابت بارداری در صورت عدم کنترل قند با افزایش وزن جنین ،مرگ جنین داخل رحم ،زایمان سخت به علت درشتی جنین یا افزایش حجم مایع آمنیوتیک همراه است.
4. خونریزی، سقط و تهدید به سقط :میزان خونریزی در هر سه ماهه در سن بالای مادر شایعتر است.در سه ماهه اول احتمال سقط به دلیل شیوع بیشتر ناهنجاری های ژنتیکی بیشتر است.همچنین خونریزی های در زمینه تهدید به سقط در این افراد شایعتر است.در سه ماهه دوم زایمان های زودرس مکرر محتملتر است. وخونریزی های سه ماهه سوم بارداری که به دلیل دکولمان یا جدا شدن جفت و یا جفت سر راهی در سنین بالای 35 سال بیشتر می باشد.
5. زایمان زودرس :اغلب در زنان باردار بالای 35 سال سه تا چهار برابر زنان 20 تا 25 ساله زایمان زودرس اتفاق می افتد.این موارد زایمان زودرس ممکن است خودبخود اتفاق بیفتد یا به علت ابتلا به دیابت یا فشار خون بارداری، مسمومیت بارداری و یا جفت سر راهی نیاز به ختم بارداری زودهنگام باشد.

در سن بالای 40 سال نیمی از زنان دارای فیبروم رحم هستند.در صورت داشتن فیبروم های بزرگ ،احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین یا کاهش رشد جنین داخل رحم افزایش می یابد.

6. بزرگی بیش از حد جنین :ماکروزومی یا  وزن هنگام تولد بالای 4 کیلوگرم است که در سن بالاتر خصوصا مادران دچار دیابت بارداری یا چاق بیشتر اتفاق می افتدو این امر  باعث می شود انواع مشکلات بر سر راه زایمان به وجود آید و مادر و نوزاد هر دو صدمه ببینند و یا حتی منجر به سزارین شود.

7.بارداری خارج رحمی:احتمال بارداری خارج رحمی در مادران با سن بالاتر بیشتر است.به این دلیل که احتمال نازایی، چسبندگی های لگنی بدلیل اندومتریوز یا عفونتهای مزمن ،درمان های نازای  مانند آی وی اف در افراد با سن بالای 35 و 40 شایعتر است.

8.اختلال رشد جنین:در افراد سن بالاتر به دلیل احتمال کارکرد ضعیف جفت ،احتمال اختلالات رشد جنین بیشتر است.مادران دارای سن بالاتر با توجه به اینکه احتمال ابتلای بیشتر به دیابت یا فشار خون دارند و در صورتی که ابتلا به این بیماری ها طولانی باشد،به دلیل اختلال در خونرسانی رحم و جفت، جفت نمی تواند به خوبی کار کند و به دنبال آن جنین دچار محدودیت رشد داخل رحم می شود.

این اختلال ممکن است منجر به مرگ جنین، وزن کم زمان تولد، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری و یا نیاز به ختم بارداری زودتر از موعد شود.

9.دوقلویی یا چند قلویی:در سن بالای 40 سال احتمال بارداری دوقلویی افزایش می یابد خصوصا در افرادی که داروهای تحریک کننده تخمک گذاری استفاده کرده اند.همینطور به دلیل اینکه در سن بالاتر احتمال نازایی و انجام روشهای کمک باروری بیشتر است،با توجه به استفاده از داروهای تحریک تخمدان و لقاح آزمایشگاهی و کاشت بیشتر از یک جنین در رحم ،دوقلویی و چند قلویی در زنان باردار با سن بالاتر شایعتر است.

دوقلویی می تواند سبب مشکلات جدی از جمله سقط، زایمان زودرس،فشار خون بارداری، پره اکلامپسی، مشکلاتی در رشد جنین و دیابت بارداری شود.هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشد،احتمال بروز این عوارض افزایش می یابد.

 

بارداری در سن بالا

مراقبت های بارداری در سنین بالا

مانند سایر افرادی که اقدام به بارداری می کنند لازم است این افراد هم آزمایشات و بررسی های قبل از بارداری را به طور کامل و دقیق تحت نظر متخصص زنان انجام دهند.تا در صورتی که مشکلی تشخیص داده شود، بتوان قبل از اقدام به بارداری آن را درمان کرد یا تحت کنترل درآورد.

-بسته به شرایط هر فرد نیاز است که یک تا سه ماه قبل از بارداری اسید فولیک برای پیشگیری از ناهنجاری های قلبی و آسیب های مغزی نخاعی مصرف شود.

– مراجعه منظم و انجام مراقبت های بارداری طبق روتین ودر صورت وجود هر مشکل یا عارضه ، نیاز به مراقبت دقیق تر و بررسی های بیشتر است.
– در موارد دیابت یا فشار خون بارداری طبق دستور پزشک متخصص ممکن است نیاز به چک روزانه فشار خون یا قند خون باشد و در این موارد مادر باردار باید همکاری کافی با پزشک برای پیشگیری از هر گونه مشکل برای مادر یا جنین ضروری است.

-درسه ماهه اول و دوم طبق مراقبت های روتین نیاز به انجام آزمایشات غربالگری و سونوگرافی های بررسی ناهنجاری های جنینی است و در مادران دارای سن بالاترممکن است نیاز به آزمایشات دقیق تر مانند سل فری یا آمنیوسنتز یا اکوکاردیوگرافی قلب جنین باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button