نازایی

ناباروری یا کم باروری:

10 تا 15 درصد از زوج ها دچار کم باروری یا ناباروری  هستند. تعریف ناباروری به این صورت است که زوج برای حداقل یک سال قادر به باردار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی مکرر بدون محافظت نباشند.

ناباروری ممکن است به یک علت یا ترکیبی از عواملی که در بارداری اختلال ایجاد می کنند، رخ دهد. خوشبختانه، درمان های موثر بسیاری وجود دارند که به طور قابل توجهی شانس افراد را برای بارداری را بهبود می بخشند.

زمان مراجعه برای بررسی نازایی؟

هر زوج پس از یکسال اقدام به بارداری

سابقه سرطان بیضه یا پروستات

بیضه های کوچک و یا وجود واریکوسل

اختلال در انزال بصورت زودانزالی یا عدم انزال

انحراف مجرای ادراری در آقا یا هیپوسپادیاز

خانم 35 تا 40 ساله بعد شش ماه اقدام به بارداری
خانم بالای 40 سال
پریودهای نامرتب
سابقه چندین بار سقط جنین
سابقه شیمی درمانی در خانم یا آقا

علل نازایی در زنان:

۱ ـ اختلالات تخمک‌گذاری که به طور عمومی از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می‌شود که جزو علل شایع نازایی بوده، ژنتیک در بروز آن نقش دارد و از بیماری‌هایی است که درمان‌های متنوعی برای آن یافت شده و معمولا خوش عاقبت‌تر از سایر علل نازایی است.
۲ ـ اختلالات در لوله‌های رحمی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از علل نازایی در زنان است. انسداد لوله‌های رحمی می‌تواند به دلیل عفونت‌های مکرر لگنی، مشکلات مادرزادی، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز یا چسبندگی ناشی از عمل جراحی باشد. راه تشخیص این بیماری هیستروسالپنگوگرافی یا عکسبرداری از رحم با مواد حاجب رادیولوژی است که هر چند روش دردناکی است اماروش تشخیصی دقیق و مطمئنی است.
۳ـ اختلال در ذخیره تخمدانی که در واقع به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها، تخمدان‌ها به طور زودرس از کار افتاده و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند.
۴ـ اختلال در شکل رحم که علت چندان شایعی نیست و بیشتر مواقع منجر به سقط‌های مکرر (نه‌ناباروری) می‌شود. این بیماری نیز با هیستروسالپنگوگرافی قابل تشخیص است. باید دانست که اغلب فیبروم‌ها ی رحمی  منجر به نازایی نمی‌شوند.
۵ ـ اختلالات سرویکس (دهانه رحم) که حدود ۵ درصد از علل نازایی در زنان را تشکیل می‌دهد و می‌تواند ژنتیک باشد.
۶ ـ در ‌‌نهایت بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید که ضمن از کار انداختن سیستم‌های دیگر بدن موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و نازایی می‌شود.

علل نازایی در مردان :

تعداد اسپرم کم و یا فقدان اسپرم

اختلال تحرک و شکل اسپرم
اختلال در انزال

انحراف مجرای ادراری یا هیپوسپادیاز

روش​هاي درماني ناباروي :

متناسب با دلايل و علت​هاي مختلفي که براي ابتلا به ناباروري و نازايي در مردان و زنان وجود دارد، شيوه‌هاي مختلفي براي درمان نازايي و ناباروري وجود دارد

تحريک تخمک​ گذاري

اين شيوه در مورد زناني به کار گرفته مي​شود که مبتلا به اختلال تخمک​ گذاري هستند و نیاز به تعداد کافي تخمک به منظور انجام سيکل درماني داریم.در ادامه تحریک تخمک گذاری با دارو ممکن است  نياز به استفاده از روش‌هايي مانند IUI، IVF و ICSI باشد.

ميکرواينجکشن

در شيوه ميکرواينجکشن که يک شيوه تخصصي و موثر براي درمان ناباروري با علت مردانه است، پيش از هر چيز تخمدان​ها توسط داروهاي محرک تخمک گذاري تحريک مي​شود و پس از آماده‌سازي تخمک​ها يک اسپرم در شرايط آزمايشگاهي خاص به داخل تخمک تزريق مي​شود و تقريبا پس از 48 ساعت جنين‌هاي تقسيم شده و مناسب به داخل رحم زن انتقال داده مي​شود.

لقاح خارج از رحمي

IVF که از آن با عنوان لقاح خارج رحمي ياد مي​شود، يکي از شيوه​هايي است که براي درمان نازايي مورد استفاده قرار مي​گيرد. در اين شيوه لقاح خارج رحمي يا باروري در محيط آزمايشگاه انجام مي​شود. اين روش در شرايطي که لوله ​هاي رحمي آسيب ​ديده باشند، دچار انسداد باشد يا اختلال در عملکرد آنها مشاهده شود توصيه مي‌شود. اين شيوه نه تنها در مورد زنان مبتلا به مشکلات و اختلالات تخمداني بلکه در برخي موارد درباره ناباروري​ها با علت مردانه نيز به زوج‌ها توصيه مي​شود.

IUI

در شيوه درماني IUI اسپرم​هاي فعال پس از جداسازي و آماده ​سازي همزمان با تحريک تخمک​ گذاري به رحم هدايت مي​شوند. در اين شيوه از آنجا که تحريک تخمک ​گذاري با سونوگرافي​هاي متعدد در روزهاي متوالي يا با اندازه ​گيري هورمون​هاي جنسي موجود در ادرار مشخص مي​شود و متناسب و همزمان با ورود اسپرم اين اتفاق انجام مي​شود، بنابراين احتمال بارداری و باروري زياد است.

هزينه ​هاي درمان چقدر است؟

از آنجا که بسياري از تجهيزات و داروهايي که براي درمان ناباروري در کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد وارداتي است، تحريم​هاي اخير تاثير زيادي بر هزينه​ هاي تامين دارو و تجهيزات داشته و اين مسئله موجب شده تا هزينه​ هاي درمان ناباروري چند برابر شود.

در  ضمن باید توجه داشته باشید که میزان موفقیت در روشهای آزمایشگاهی 25 تا 30 درصد است و ممکن است نیازبه  چندین دوره  درمان باشد.