پاپ اسمیر

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر یا تست پاپ یا تست سرطان در اصطلاح عام، فرآیندی است که در طی آن سرطان دهانه رحم در بانوان، بررسی می شود.پاپ اسمیر از طریق جمع آوری سلول های گردن رحم، که قسمت پایین و انتهای باریک رحم و در بالای واژن قرار دارد، انجام می شود.

تشخیص سرطان دهانه رحم از طریق پاپ اسمیر شانس درمان آن را بالاتر می برد و علاوه بر آن، پاپ اسمیر وجود سلول هایی که می توانند در آینده باعث سرطان شوند را نیز تشخیص می دهد. تشخیص این سلول های غیر طبیعی از طریق پاپ اسمیر، اولین قدم در متوقف کردن رشد احتمالی سرطان دهانه رحم است.

کدام گروه از زنان باید نسبت به انجام تست پاپ اسمیر حساس تر باشند؟

مسلما گروهی از زنان که رفتارهای پرخطر جنسی دارند،پارتنرهای متعدد داشته اند یا پارتنر آنها در گذشته یا در حال حاضر بیشتر از یک پارتنر دارد با ریسک بالایی رو به رو هستند. همچنین کسانی که سابقه زگیل تناسلی دارند یا رابطه جنسی را از سنین پایین تر شروع کرده اند در معرض خطر بیشتری هستند؛افراد سیگاری ، افرادی که به نوعی نقص سیستم ایمنی دارند یا سابقه ابتلا به بیماریهای مقاربتی داشته اند هم جزو گروه پرخطر هستند.

چه افرادی و از چه سنی باید تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

تمام افراد بایداز سن 21 تا 65 سال تست پاپ اسمیر را انجام دهند زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر سالیانه است و در صورتی که سه سال متوالی پاپ اسمیر نرمال وجود داشته باشد، می توان فاصله انجام تست را به سه سال یکبار تغییر داد.

در خانمهای بالای 30 سال اگر انجام تست پاپ اسمیر همراه با تست HPV باشد، می توانند هر 5 سال یک بار پاپ اسمیر بدهند

گروهی از افراد نسبت به بقیه در معرض خطر بیشتری هستند. در افراد گروه پرخطر سالیانه باید تست پاپ اسمیر ادامه یابد.گروه پرخطر شامل:

افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی.
سیستم ایمنی ضعیف به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده دائم کورتیکواستروئید.
سابقه مصرف سیگار.

 این تست چگونه انجام می شود؟

پروسه انجام پاپ اسمیر در مطب بوده ، کاملا بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می کشد.

ابتدا معاینه واژینال با استفاده از اسپکولوم انجام می شود.سپس نمونه برداری از سلول های دهانه رحم به وسیله یک براش نرم انجام و نمونه در ظرف مخصوص به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود.

نتایج پاپ اسمیر

معمولا نتیجه آزمایش بعد از1 هفته مشخص می شود. که به صورت های زیر می باشند.
• پاپ اسمیر طبیعی: یعنی دهانه رحم، طبیعی به نظر می رسد و مشکلی وجود ندارد.
• پاپ اسمیر غیرطبیعی: یعنی سلول‌ های آزمایش شده، ظاهر طبیعی نداشته‌ اند. در این صورت، ممکن است تکرار آزمایش لازم باشد.
• پاپ اسمیر مثبت: چنانچه نتیجه پاپ اسمیر تغییرات سلولی غیرطبیعی و سرطانی را نشان بدهد دراین صورت فرد بیمار می باشد در چنین شرایطی باید اقدامات درمانی برای بیمار انجام داده شود.
در مواردی پاپ اسمیر نشان ‌دهنده عفونت هم هست، اما نمی‌ توان از این آزمایش برای تشخیص بیماری ‌های آمیزشی استفاده کرد و آزمایش‌ های اختصاصی تر لازم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button