سرطان دهانه رحم

علت بروز سرطان دهانه رحم چیست؟

در ۹۰ درصد موارد، این بیماری به علت عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند. با این وجود بسیاری از افرادی که مبتلا به عفونت‌های ویروس پاپیلوم انسانی می‌شوند، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند.

انواع سرطان دهانه رحم

این بیماری انواع مختلفی دارد که:

حدود نود درصد از آن شامل کارسینوم سلول-سنگفرشی (به رشد بدخیم سلول‌های پوششی در هر اندامی که می‌تواند به بافت‌های اطراف نفوذ کرده و توانایی متاستاز داشته باشد، کارسینوم گفته می‌شود.)

ده درصد آدنوکارسینوم (به سرطان در بافت غدد آدنوکارسینوم گفته می‌شود) و تعداد کمی شامل موارد دیگر می‌شود.

علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

خونریزی غیر طبیعی واژینال: خونریزی بین دوره‌های پریود، بعد یا حین رابطه جنسی و بعد از یائسگی
ترشحات واژن غیر طبیعی: ترشحات آبکی، صورتی یا بدبو
درد لگن: حین رابطه جنسی یا سایر مواقع
یبوست،بی‌اختیاری ادرار یا روده،تورم و درد در پا،وجود خون در مدفوع در مواردی که با متاستاز به ارگانهای اطراف همراه باشد.
علائم بیماری در اشکال پیشرفته‌تر سرطان شامل کاهش وزن، خستگی، درد پشت و شکستگی استخوان هستند.

بیشتر بخوانید : زخم دهانه رحم

درمان پولیپ رحم

روش تشخیص سرطان دهانه رحم

تشخیص این بیماری با غربالگری دهانه‌ی رحم بوسیله تست پاپ اسمیر (تست پاپ اسمیر یک آزمایش ساده و بدون درد است که طی آن سلول‌های غیرعادی داخل یا اطراف رحم شناسایی می‌شوند.) و به دنبال آن با بافت‌برداری صورت می‌گیرد. در ادامه مراحل تشخیص، تصویربرداری پزشکی اجرا می‌گردد تا پزشکان گسترش یا عدم گسترش آن را تشخیص دهند.

از آنجا که بعد از درمان، همچنان خطر سرطان وجود دارد، معمولاً توصیه می‌شود که نمونه‌ برداری از سلول‌های دهانه‌ی رحم به صورت مداوم صورت گیرد.

تشخیص سرطان دهانه رحم

اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، معمولا باید آزمایشات دیگری هم انجام شود؛ از جمله کولپوسکوپی،بیوپسی، آزمایش خون و سی تی اسکن.

راه های درمان سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم شامل ترکیبی از مواردی همچون جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. این که سرطان در چه مرحله‌ای باشد، مهمترین فاکتور برای درمان محسوب می‌شود. با این وجود روش درمان به فاکتورهای دیگری نظیر موقعیت دقیق سرطان در گردنه رحم، نوع سرطان (کارسینوم یا آدنوکارسیوم بودن سرطان)، سن، وضیت کلی جسمی و تمایل فرد به بارداری، بستگی دارد.

درمان مرحله اول سرطان: اگر سلول‌های سرطانی بر روی لایه پوششی دهانه رحم قرار گرفته باشند و رشد آن‌ها به لایه‌های داخلی نفوذ نکرده باشد، سرطان در مرحله اول قرار دارد. برای درمان سرطان در این مرحله از لیزر درمانی، سرما درمانی (سرما درمانی یا cryosurgery روشی است که در آن با استفاده از عوامل سردکننده به درمان بعضی از بیماری‌ها یا علائم بعضی از بیماری‌ها پرداخته می‌شود.) و اگر سرطان از نوع آدنوکارسینوم باشد، گاها هیسترکتومی (که همان عمل جراحی برای خارج کردن رحم از بدن است) توصیه می‌شود.

درمان سرطان در مرحله دوم: درمان در این مرحله به تمایل خانم‌ها برای بچه‌دار شدن در آینده و اینکه آیا سرطان به داخل خون نفوذ کرده باشد یا نه، بستگی دارد. خانم‌هایی که تمایل به بچه دار شدن در آینده دارند، از روشی به نام کُن بیوپسی (cone biopsy) برای خارج کردن توده سرطانی درمان می‌شوند.

زنانی که به توانایی بارداری تمایل ندارند، از همان روش هیسترکتومی برای درمان استفاده می‌کنند. اگر این سرطان به خون نفوذ کرده باشد، بیمار به هیسترکتومی به همراه خارج کردن غدد لنفاوی لگن نیاز دارد. در مراحل پیشرفته سرطان نیز هیسترکتومی، شیمی درمانی و پرتودرمانی تواما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

هیچ راهی برای پیشگیری کامل از این بیماری وجود ندارد؛ اما برخی اقدامات سبب کاهش خطر ابتلا به آن می‌شود:

غربالگری: این روش بهترین راه تشخیص تغییرات غیر معمول در سلول‌های گردن رحم در مراحل ابتدایی است؛ این کار به کمک تست‌های منظم پاپ اسمیر انجام می‌شود.
ترک سیگار: افراد سیگاری کمتر می‌توانند در برابر عفونت HPV مقاومت کنند.
رابطه جنسی ایمن: اکثر موارد سرطان به نوع خاصی از HPV مرتبط است. HPV می‌‌تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شود. لذا استفاده از کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.
واکسیناسیون:واکسن HPV، از انسان در برابر دو گونه از این ویروس (ویروس پاپیلومای انسانی که باعث بروز این سرطان می‌گردد) محافظت می‌کند و این امکان وجود دارد که تزریق این واکسن، بین ۶۵ تا ۷۵ درصد از سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری نماید.

آناتومی رحم