درد لگن

درد لگن یکی از مشکلاتی است که گریبان گیر بسیاری از خانم ها شده و به مرور زمان نیز مشکلات بسیاری را برای آنها به دنبال خواهد داشت. این معضل، علت های متفاوتی دارد که در نهایت با در نظر گرفتن راهکارها و استفاده از روش های درمانی متفاوت می توان به دنبال درمان و بهبود آن بود. در این مطلب به معرفی کامل درد لگن، علل پدید آورنده و راه های مختلف درمان آن پرداخته ایم. همچنین در صورتی که پس از مطالعه این مطلب همچنان سوالاتی در این زمینه داشتید، میتوانید آن را در بخش نظرات (پایین همین مطلب) با ما در میان بگذارید و یا از طریق صفحه نوبت دهی که در منو سایت قرار دارد، برای درمان آن اقدام نمائید.

درد لگن چیست؟

به طور کلی می توان گفت که درد لگن در واقع به عنوان اصطلاحی شناخته می شود که برای درد در قسمت های کمر و پایین کمر و قسمت ران ها ، زیر شکم و… به کار می رود. این معضل می تواند به صورت دردهای حاد، دوره ای و یا مزمن باشد. به همین دلیل نیز لازم است که برای درمان آن، شناخت خود را در رابطه با این مشکل بالا ببرید.

علت درد لگن

درد لگن در خانم ها می تواند علت های بسیار متفاوتی داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

علت درد لگن
تخمک گذاری

یکی از طبیعی ترین دلایل بروز این درد در قسمت لگن مربوط به تخمک گذاری خانم هاست. در این دوران، تخمدان ها یکی از تخمک ها را با مایع اطراف آن و همین طور خون دفع می کنند و به همین دلیل نیز درد لگن را در پی خواهند داشت. البته این درد هیچگونه خطری ندارد و ظرف نهایت ۲۴ ساعت نیز بهبود می یابد.

علائم پیش از قاعدگی

یکی از علائمی که بیشتر خانم ها در روزهای پیش از قاعدگی خود تجربه می کنند درد در قسمت لگن است. طبیعی است که تغییرات هورمونی به وجود آمده در بدن خانم ها دلیل اصلی این مشکل است که در کنار وجود استرس، ورزش نکردن، کمبود برخی از ویتامین ها،واکنشهای التهابی شدید و… به مراتب سخت تر و دردناک تر هم می شود.

آندومتریوز

این مورد به شرایطی مربوط می شود که در طی آن، بافت لایه داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند. بافت آندومتر، عملکردی طبیعی دارد، اما در دوران قاعدگی ضخیم تر می شود و می تواند در بروز خونریزی موثر باشد. آندومتریوز با ایجاد بافت همبند و فیبروز به دنبال خونریزی و همین طور چسبندگی بافت های داخل لگن می تواند درد لگن را نیز به دنبال داشته باشد.

فیبروم

وجود فیبروم و رشد غیر سرطانی رحم نیز با ایجاد فشار و همین طور احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم می تواند موجب بروز درد لگن شود. معمولا بارزترین نشانه های این بیماری شامل وجود قاعدگی های بسیار سنگین و دردناک، خون ریزی های بین دوره های عادت ماهیانه، احساس پری و سنگینی در قسمت زیر شکم، تکرر ادرار و همین طور احساس درد در زمان رابطه جنسی و… می شوند.

روابط جنسی

یکی از دلایل دیگری که در بروز درد لگن موثر است روابط جنسی زوجین است. ایجاد درد برای خانم در روابط، خود می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود که از میان آنها می توان به عفونت لگن و یا کافی نبودن حالت لغزندگی واژن اشاره کرد.

عفونت لگن

درد لگن کجاست
یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند در بروز درد در ناحیه لگن موثر باشد عفونت لگن است. این یعنی اگر دلایل درد لگن ناشی از عواملی همچون کیست، فیبروم، عفونت، آندومتریوز و یا دردهای عصبی و… نباشد می توان به قطع گفت که التهاب ها و عفونت های لگنی، عامل ایجاد چنین مشکلی خواهند بود.

علت درد لگن در شب

وجود درد لگن در شب بیشتر در خانم های باردار رخ می دهد. این موضوع هم با توجه به تغییرات هورمونی و بدنی خانم ها امری طبیعی است، اما معمولا می تواند به طور ناگهانی شروع شده و رفته رفته نیز افزایش پیدا کند. علت درد لگن در شب نیز می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. با این حال لازم است بگوییم که این موضوع علاوه بر خانم های باردار غالبا برای خانم ها، آن هم در سنین 40 تا 60 سالگی رخ خواهد داد.

درد لگن در هنگام راه رفتن

درد لگن در زمان راه رفتن هم می تواند ناشی از علت های مختلفی باشد. نکته مهم در رابطه با این مورد، محل دقیق درد و همین طور علائم و جزئیات دیگر است. با این حال مهم ترین علت های درد لگن در زمان راه رفتن را می توان شامل وجود انواع آرتروز، آسیب دیدن ناحیه لگن، مشکلات عصبی، آسیبهای ارتوپدی و دردهای دیسک کمری و… دانست.

عفونت و التهاب لگن

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، عفونت و التهاب لگن یکی از مهم ترین دلایل درد لگن است. التهاب لگن در واقع زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی از راه روابط جنسی وارد واژن شده و سپس به تخمدان، لوله های فالوپ و همین طور رحم نیز انتشار پیدا می کنند.
این مشکل می تواند از طریق شرایط متفاوتی رخ دهد. به همین دلیل نیز مهم ترین عوامل خطرناک در ایجاد این بیماری التهابی را می توان شامل این موارد دانست:

• روابط جنسی کمتر از 25 سال
  • عدم استفاده از کاندوم
  • دوش واژینال
  • سابقه بیماری های التهابی
  • ورود اجسام خارجی همچون IUD به داخل رحم
  • داشتن روابط جنسی متعدد (چه برای زن و چه برای شوهر)
  • علائم عفونت لگن

ایجاد عفونت و التهاب لگن در خانم ها علائم متعددی دارد که هر کدام از آنها به گونه ای نمود پیدا می کند. به همین دلیل نیز از مهم ترین علائم این معضل می توان به درد در ناحیه زیر شکم، تب، برقراری رابطه جنسی دردناک، درد در زمان دفع ادرار، لکه بینی های قبل و یا بعد از پریود، افزایش ترشحات بدبو در واژن، خستگی، استفراغ و… اشاره کرد.

عوارض عفونت لگن

اگر خانم ها با این معضل و مشکل به دنبال درمان آن نباشند می توانند شاهد بروز عوارضی به مراتب بیشتر و سخت تر باشند. برای مثال این مشکل در صورت عدم درمان می تواند موجب بروز آسیب هایی در لوله های رحمی شده و آبسه های لگنی را نیز به همراه داشته باشد. در کنار این نازایی و یا بارداری خارج از رحم نیز از دیگر عوارض عفونت لگن به حساب می آیند.

تشخیص عفونت لگن

تقریبا می توان گفت که بهترین و مهم ترین روش برای تشخیص این بیماری بررسی شرح حال و معاینه بالینی است. در برخی از شرایط نیز برای افزایش قطعیت و اطمینان در رابطه با تشخیص، روش های دیگری همچون کشت و اسمیر ترشحات از دهانه رحم، بیوپسی اندومتر و یا حفره داخلی رحم، آزمایش های ادرار و خون، سونوگرافی و… نیز به کار گرفته می شوند.

درمان درد لگن در زنان

هر کدام از علت های شکل گیری درد در ناحیه لگن همچون فیبروم و سایر مواردی که گفته شد به نوبه خود دارای راه های درمان هستند که بسته به شرایط فرد و تشخیص پزشک متخصص تجویز می شوند. با این حال لازم است که به طور ویژه به راه های درمان عفونت و التهاب لگن بپردازیم.

مصرف آنتی بیوتیک

در بسیاری از شرایط برای درمان درد لگن از آنتی بیوتیک استفاده می شود، چرا که معمولا درمان های سرپایی می توانند برای بهبود شرایط کافی باشند. با این وجود اگر میزان عفونت شدید باشد، خانم باردار باشد و یا آنکه داروهای خوراکی به اندازه کافی پاسخگو نباشند امکان آن وجود دارد که بیمار به بستری شدن در بیمارستان و درمان جدی تر نیاز پیدا کند.

علت درد لگن در مردان
علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک برای درمان درد لگن، به ندرت امکان آن وجود دارد که بیمار به جراحی نیز نیاز داشته باشد. این یعنی در صورتی که آبسه پاره شود و یا درمان های دارویی در بهبود شرایط موثر نباشند لازم است که در جراحی، تخلیه صورت بگیرد. در واقع می توان گفت که جراحی، آخرین راه انتخابی برای درمان درد لگن به حساب می آید.

ورزش مناسب برای درد لگن

در بسیاری از شرایط با انجام چند حرکت ورزشی نسبتا ساده می توان درد لگن را کاهش داده و یا درمان نمود.

1. یکی از این تمرین ها، به این شکل است که فرد باید به پشت دراز بکشد و ساق و همین طور ران های خود را به صورت صاف بر روی زمین قرار دهد. سپس پای چپ را صاف نگه دارد و زانوی راست را بالا آورده و به سمت سینه بکشد. بعد هر دو دست را بر روی زانو بگذارد و با دست، زانوها را به سمت سینه بکشد. برای هر کشش هم چیزی حدود 10 ثانیه زمان لازم خواهد بود.
  2. تمرین بعدی با نشستن بر روی زمین آغاز می شود. به گونه ای بر روی زمین بنشینید که هر دو پا در جلوی شما قرار گرفته باشند. پاها را از قسمت زانو خم کرده و کف هر دو پا را به هم فشار دهید. هر کدام از دست هایتان را بر روی زانوی رو به رویی بگذارید و به آرامی به سمت پایین فشار دهید. هر کدام از مراتب این تمرین نیز 10 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.
  3. در تمرین بعدی مجددا لازم است که به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید. سپس آنها را تا زمانی که کف پاهایتان به صورت صاف بر روی زمین قرار بگیرد به سمت بدنتان بکشید. زانوها را به آرامی به سمت چپ بچرخانید و بعد پایین بیاورید. حالا شانه هایتان را بر روی زمین نگه دارید و سر را به سمت راست بپرخانید. این حرکت را برای جهت مخالف نیز انجام دهید. در هر حرکت چیزی بین 20 تا 30 ثانیه باقی بمانید.

درمان با دستگاه هیگز

با وجود تمام راه هایی که برای درمان درد لگن معرفی شد می توان گفت که استفاده از روش RF و هیگز با کمک ایجاد اثر گرمایشی در ناحیه لگن می تواند درد را به طور کامل درمان نماید. در این روش، میزان خون رسانی در ناحیه لگن افزایش پیدا کرده و تمامی التهاب ها و دردهای بیمار از ناحیه لگن نیز به طور کامل برطرف می شوند.
برای استفاده از این روش، بیمار می تواند بنا بر تجویز پزشک و با توجه به شدت علائم، چیزی حدود 3 تا 4 جلسه اقدام نماید. معمولا فاصله جلسات روش درمانی درد لگن با هیگز نیز یک هفته خواهد بود. به همین دلیل هم می توانید با خیال راحت پروسه درمانی خود را به پایان برسانید.

برای درمان درد لگن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
از آنجایی که غالبا مشکلات ناشی از درد لگن مربوط به بیماری ها و معضلات زنانه است بهتر است که برای درمان درد لگن خود به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. با این حال اگر مشکل در چنین مواردی خلاصه نشد می توانید از متخصص ارتوپد و یا متخصص لگن نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول:

در صورت استفاده از آنتی بیوتیک، درمان قطعی است؟
اگر عفونت لگن به درمان دارویی مقاوم نباشد یا آبسه در اثر عفونت مزمن ایجاد نشده باشد، به درمان دارویی پاسخ می دهد.
آیا احتمال ابتلا به درد لگن در سنین پایین تر از 40 سال نیز وجود دارد؟
با توجه به علل متفاوتی که برای درد لگن عنوان کردیم،در هر سنی احتمال بروز درد لگن وجود دارد، ولی علت این درد در افراد مختلف متفاوت است.
آیا در زمان بارداری نیز می توان از روش درمان هیگز استفاده کرد؟
خیر در زمان بارداری از روش آر اف با توجه به افزایش خونرسانی و انقباضات در عضلات لگن استفاده نمی شود.
 آیا در زمان بارداری می توان از آنتی بیوتیک و یا جراحی نیز استفاده کرد؟
در زمان بارداری در صورت وجود عفونت لگن از داروهای آنتی بیوتیک که برای جنین ایمن باشد، استفاده می شود.چون در صورت عدم درمان ممکن است منجر به زایمان زودرس و پارگی کیسه آب قبل از زمان زایمان شود.
هزینه درمان آر اف برای بهبود درد لگن چقدر است؟
هزینه درمان بر اساس شرایط هر فرد و تعداد جلسات مورد نیاز و ستینگ مورد استفاده و زمان انجام ار اف در هر جلسه متفاوت است. و پس از معاینه و در جلسه مشاوره مشخص می شود.
آیا امکان اقدام به بارداری در زمان درد لگن وجود دارد؟
بهتر است قبل از اقدام به بارداری علت درد لگن مشخص شود و پس از درمان اقدام به بارداری شود.

4 دیدگاه

• سلام بهتر است با پزشکی که برای بارداری تحت نظرشان هستید مشورت بگیرید، چون از شرایط بدنی و بارداری شما اطلاع دارند.

• سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من شاغل هستم و بخاطر کارم مجبورم حدود 8 ساعت در روزو تقریبا ایستاده باشم
    الان چندماهی هست در ناحیه خارجی لگنم احساس درد میکنم و سابقه دیسک کمر هم داشتم امکان داره بدون جراحی درمان بشم؟

• سلام شما باید از نظر مشکلات لگنی بررسی شوید و اگر رحم و تخمدان مشکلی نداشتند به ارتوپد مراجعه کنید.